Роль театрального костюма у створенні художнього образу оперної вистави

Автор(и)

  • Сергій Шутько Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-3663-1261

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278246

Ключові слова:

оперна вистава, художній образ вистави, художній образ персонажа, театральний костюм, стилізація

Анотація

Розглянуто вплив особливостей театрального костюма на створення художнього образу оперної вистави та персонажа. З’ясовано сутність художнього образу в музичному мистецтві в контексті комунікації «композитор — виконавець-інтерпретатор — слухач». Встановлено відмінності художнього образу музично-театральної вистави, його створення в контексті співдружності диригента, режисера, сценографа, художника по костюмах, балетмейстера та сприйняття через виконавців глядачем. Виявлено художній образ вистави як візуального втілення надзавдання, його формування метафорою, гіперболою, порівнянням або алегорією. Окреслено необхідність дотримання єдиного стилю у концептуальному баченні та художньому вирішенні вистави режисером, сценографом, художником по костюмах. Описано художній образ персонажа як синтез єдності внутрішніх і зовнішніх проявів особистісних характерних рис героя, підпорядкованих ідеї твору. Проаналізовано функціональне призначення театрального костюма як важливого елемента у створенні художнього образу персонажа, вистави. Підкреслено залежність художньої виразності костюма від стильової єдності всіх його компонентів. Виявлено особливості застосування символу, метафори у театральному костюмі для розкриття певного підтексту драматургії твору. Охарактеризовано особливості створення костюма для музично-театральної вистави згідно з комфортними умовами співу. Визначено концепт сценографічного оформлення та стилізації театрального костюма відповідно до режисерської інтерпретації оперної вистави. З’ясовано, що художній реконструкції старовинної опери притаманні декораційне вирішення і стилізація костюмів у контексті гедоністичної придворної естетики доби бароко, тоді як традиційному відображенню класичної опери притаманні історичнодостовірні сценографічні вирішення і стилізація костюмів у контексті реалістичної естетики, відповідної часу і місцю дії, що відбуваються у творі. Доведено, що модерновим інтерпретаціям старовинних, класичних та сучасних опер притаманний умовно-символічний характер сценографічного вирішення і стилізації костюмів у контексті постмодерністської естетики. Спрогнозовано перспективи подальших наукових розвідок обраної проблематики, пов’язаних зі специфікою створення художнього образу оперної вистави у нетрадиційних локаціях.

Біографія автора

Сергій Шутько, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Заслужений діяч мистецтв України, професор кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Dmytrenko, A., 2015. Ukrainskyi teatralnyi kostium pochatku XX st.: istoriohrafiia problemy [Ukrainskyi teatralnyi kostium pochatku XX st.: istoriohrafiia problemy]. Narodoznavchi zoshyty, 15, pp.1153–1162.

Klekovkin, O., 2012. THEATRICA: Leksykon [THEATRICA: Lexicon]. Kyiv: Feniks.

Kovalchuk, O. V., 2019. Stsenohrafichna praktyka u prostori XX stolittia: kyivski realii [Scenographic practice in the space of the 20th century: Kyiv realities]. Kyiv: Feniks.

Kovalchuk., O., Voloshyna, L., Rudenko, T. and Polishchuk, B., 2021. Ukrainskyi teatralnyi kostium XX-XXI stolit. Eskizy [Ukrainian theatrical costume of the XX-XXI centuries. Sketches]. Lviv–Kyiv–Kharkiv: O. Savchuk.

Nahai, B., 2017. Sutnist khudozhnoho obrazu u muzychnomu mystetstvi [The essence of the artistic image in musical art]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 17, pp.94–99.

Nesen, I. I., 2021. Rol kostiuma u formuvanni obraza personazha v Teatri Koryfeiv (1882–1914 rr.) [The role of the costume in the formation of the image of the character in the Corypheiv Theater (1882–1914)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstva, 2, p.154.

Onishchenko, L. H., 2017. Korotkyi narys z istorii kostiuma. In: Istoriia rozvytku balnoho tantsiu vid XV do kintsia XIX stolittia [History of the development of ballroom dance from the XV to the end of the XIX century]. Vinnytsia: Nova Knyha, pp.27–31.

Pihel, Yu., 2009. Stsenichnyi kostium lvivskykh teatriv kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Stage costumes of Lviv theaters of the late 20th – early 21st centuries]. Khudozhni osoblyvosti, poshuky obraznosti. Lviv: Az-Art.

Stamerov, K. K., 1978. Narysy z istorii kostiumiv [Essays on the history of costumes]. Kyiv: Mystetstvo.

Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2015. Opernyi teatr u minlyvomu chasoprostori [Opera theater in changing space and time]. Kharkiv: Akta.

Yudova-Romanova, K. V., 2021. Eksperymentalnyi stsenichnyi prostir: problemy klasyfikatsii [Experimental scenic space: problems of classification]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 4(1), pp.39–54.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО