Виконавські акценти виразності сценічного мовлення в українській опері (з досвіду роботи Івана Паторжинського)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278245Ключові слова:
українська класична опера, виразність сценічного мовлення, емоційносмислові акценти, творчість Івана ПаторжинськогоАнотація
Розглянуто взаємозв’язок слова, музики й сценічної дії в українській класичній опері. Охарактеризовано сценічну мову митця як наймогутніший засіб впливу на слухача, завдяки якому до глядацької аудиторії доноситься ідейний зміст і внутрішній світ персонажа (співака-актора). Проаналізовано процес роботи співака-актора над створенням цілісного вокально-сценічного образу із застосуванням розмовних діалогів. Виявлено особливості втілення музично-театральних творів засобами сценічного мовлення в опері на національну тематику з урахуванням менталітету українського народу (особливостей побуту, культури, звичаїв, обрядів різних соціальних верств населення тощо). Визначено специфічні прийоми емоційно-смислових акцентів виразності сценічного мовлення в українській опері на прикладі виконавської творчості Івана Паторжинського. Виявлено органічне сполучення характернокомедійних рис та патетики у створенні Іваном Паторжинським складного та багатогранного образу Карася в опері С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм». З’ясовано особисті інтонаційно-емоційні прийоми видатного митця в утіленні яскравого та неповторного за народним колоритом образу Виборного Макогоненка в опері М. Лисенка «Наталка Полтавка». Окреслено рішучі, героїчні інтонації Івана Паторжинського в образі Тараса як відважного, мудрого полководця та глибокий драматизм і трагічні переживання його як батька у сцені вбивства сина-зрадника в опері М. Лисенка «Тарас Бульба». Доведено професійний підхід та ретельну пошукову роботу майстра у створенні соціальнопсихологічних портретів персонажів, втілених актором в означених операх. Спрогнозовано подальші наукові дослідження з пошуку нових синтезованих засобів виразності у поєднанні музики, слова й сценічної дії в реаліях сьогодення.
Завантаження
Посилання
Bachynska, O. and Chukhlib, T., 2016. Istoriia kozatstva pislia zruinuvannia Zaporizkoi Sichi (1775 – 1905) [History of Cossacks after the destruction of Zaporizhzhya Sich (1775 – 1905)]. Kyiv: Arii.
Bezklubenko, S. D., 2019. Slovo yak nosii informatsii, abo ukrainski taiemnytsi «Ievrondii». In: M. M. Brovko, ed. Kulturotvorchi vymiry liudyny v suchasnomu universumi [Culture-creating dimensions of man in the modern universe]. Kyiv: Lira-K, pp.297–318.
Hnatiuk, D., 1998. Akademik spivu I. C. Patorzhynskyi [Academician of singing I. C. Patorzhynskyi]. Mystetski obrii’98: Almanakh: naukovo-teoretychni pratsi ta publitsystyka, pp.103–107.
Hubko, O., 2013. Psykholohiia ukrainskoho narodu: naukove doslidzhennia [Psychology of the Ukrainian people: a scientific study]. In 2 books. B. 2: Psykholohichni osoblyvosti nashykh krain u mizhchassi Trypillia – suchasna Ukraina. Kyiv: Dilo.
Ihnatenko, I., 2016. Etnolohiia dlia narodu. Sviata, tradytsii, zvychai, obriady, prykmety, viruvannia ukraintsiv: naukovo-populiarne vydannia [Ethnology for the people. Holidays, traditions, customs, rites, omens, beliefs of Ukrainians: popular science publication]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub Simeinoho Dozvillia.
Kudriavtsev, L., 2008. 45 opernykh partii Ivana Patorzhynskoho [45 opera parts of Ivan Patorzhynskyi]. Demokratychna Ukraina, 29, p.24.
Stanishevskyi, Yu. O., 2012. Natsionalna opera Ukrainy. 2001-2011: monohrafiia [National Opera of Ukraine. 2001-2011: monograph]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist: monohrafiia [National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine named after Taras Shevchenko: History and modernity: monograph]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Strazhnyi, O., 2017. Ukrainskyi mentalitet: iliuzii – mify – realnist [Ukrainian mentality: illusions - myths – reality]. 2nd ed. Kyiv: Dukh i Litera.
Cherkashina-Gubarenko, M. R., 2002. Problema sootnosheniya slova, muzyki i deistviya v sovremennoi ukrainskoi opere. In: Muzyka i teatr na perekrestke vremen [Music and theater at the crossroads of time]. In 2 volumes. Vol. 1. Sumy: Nauka, pp.56–70.
Yavornytskyi, D. I., 1990. Istoriia zaporizkykh kozakiv [History of the Zaporozhian Cossacks]. In 3 volumes. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka.
Yavornytskyi, D. I., 1990. Istoriia zaporizkykh kozakiv [History of the Zaporozhian Cossacks]. In 3 volumes. Vol. 3. Kyiv: Naukova dumka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.