Виконавські акценти виразності сценічного мовлення в українській опері (з досвіду роботи Івана Паторжинського)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278245Ключові слова:
українська класична опера, виразність сценічного мовлення, емоційносмислові акценти, творчість Івана ПаторжинськогоАнотація
Розглянуто взаємозв’язок слова, музики й сценічної дії в українській класичній опері. Охарактеризовано сценічну мову митця як наймогутніший засіб впливу на слухача, завдяки якому до глядацької аудиторії доноситься ідейний зміст і внутрішній світ персонажа (співака-актора). Проаналізовано процес роботи співака-актора над створенням цілісного вокально-сценічного образу із застосуванням розмовних діалогів. Виявлено особливості втілення музично-театральних творів засобами сценічного мовлення в опері на національну тематику з урахуванням менталітету українського народу (особливостей побуту, культури, звичаїв, обрядів різних соціальних верств населення тощо). Визначено специфічні прийоми емоційно-смислових акцентів виразності сценічного мовлення в українській опері на прикладі виконавської творчості Івана Паторжинського. Виявлено органічне сполучення характернокомедійних рис та патетики у створенні Іваном Паторжинським складного та багатогранного образу Карася в опері С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм». З’ясовано особисті інтонаційно-емоційні прийоми видатного митця в утіленні яскравого та неповторного за народним колоритом образу Виборного Макогоненка в опері М. Лисенка «Наталка Полтавка». Окреслено рішучі, героїчні інтонації Івана Паторжинського в образі Тараса як відважного, мудрого полководця та глибокий драматизм і трагічні переживання його як батька у сцені вбивства сина-зрадника в опері М. Лисенка «Тарас Бульба». Доведено професійний підхід та ретельну пошукову роботу майстра у створенні соціальнопсихологічних портретів персонажів, втілених актором в означених операх. Спрогнозовано подальші наукові дослідження з пошуку нових синтезованих засобів виразності у поєднанні музики, слова й сценічної дії в реаліях сьогодення.
Посилання
Bachynska, O. and Chukhlib, T., 2016. Istoriia kozatstva pislia zruinuvannia Zaporizkoi Sichi (1775 – 1905) [History of Cossacks after the destruction of Zaporizhzhya Sich (1775 – 1905)]. Kyiv: Arii.
Bezklubenko, S. D., 2019. Slovo yak nosii informatsii, abo ukrainski taiemnytsi «Ievrondii». In: M. M. Brovko, ed. Kulturotvorchi vymiry liudyny v suchasnomu universumi [Culture-creating dimensions of man in the modern universe]. Kyiv: Lira-K, pp.297–318.
Hnatiuk, D., 1998. Akademik spivu I. C. Patorzhynskyi [Academician of singing I. C. Patorzhynskyi]. Mystetski obrii’98: Almanakh: naukovo-teoretychni pratsi ta publitsystyka, pp.103–107.
Hubko, O., 2013. Psykholohiia ukrainskoho narodu: naukove doslidzhennia [Psychology of the Ukrainian people: a scientific study]. In 2 books. B. 2: Psykholohichni osoblyvosti nashykh krain u mizhchassi Trypillia – suchasna Ukraina. Kyiv: Dilo.
Ihnatenko, I., 2016. Etnolohiia dlia narodu. Sviata, tradytsii, zvychai, obriady, prykmety, viruvannia ukraintsiv: naukovo-populiarne vydannia [Ethnology for the people. Holidays, traditions, customs, rites, omens, beliefs of Ukrainians: popular science publication]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub Simeinoho Dozvillia.
Kudriavtsev, L., 2008. 45 opernykh partii Ivana Patorzhynskoho [45 opera parts of Ivan Patorzhynskyi]. Demokratychna Ukraina, 29, p.24.
Stanishevskyi, Yu. O., 2012. Natsionalna opera Ukrainy. 2001-2011: monohrafiia [National Opera of Ukraine. 2001-2011: monograph]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist: monohrafiia [National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine named after Taras Shevchenko: History and modernity: monograph]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Strazhnyi, O., 2017. Ukrainskyi mentalitet: iliuzii – mify – realnist [Ukrainian mentality: illusions - myths – reality]. 2nd ed. Kyiv: Dukh i Litera.
Cherkashina-Gubarenko, M. R., 2002. Problema sootnosheniya slova, muzyki i deistviya v sovremennoi ukrainskoi opere. In: Muzyka i teatr na perekrestke vremen [Music and theater at the crossroads of time]. In 2 volumes. Vol. 1. Sumy: Nauka, pp.56–70.
Yavornytskyi, D. I., 1990. Istoriia zaporizkykh kozakiv [History of the Zaporozhian Cossacks]. In 3 volumes. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka.
Yavornytskyi, D. I., 1990. Istoriia zaporizkykh kozakiv [History of the Zaporozhian Cossacks]. In 3 volumes. Vol. 3. Kyiv: Naukova dumka.