Жанр поеми у флейтовому репертуарі (на прикладі творів Ч. Гриффіса та Ж. Колодуб)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278242Ключові слова:
твори Ч. Гриффіса та Ж. Колодуб, жанр поеми, флейта, американська музика, українська музика, репертуар для флейтиАнотація
Проаналізовано сутність поняття «поема» в контексті витоків даного жанру. З’ясовано його характерні ознаки з позицій не тільки літературного жанру, а й музичноінструментального жанру. Висвітлено актуальність дослідження жанру «поеми» як різновиду флейтового музичного твору. Підтверджено його унікальність та значущість у флейтовому репертуарі серед різнопланових творів для флейти. Розглянуто два твори одного жанрового різновиду американського та українського композиторів, які є представниками різних композиторських шкіл та традицій, проте в творчості яких знайдено спільні характерні риси. Проведено детальний музичний аналіз двох «Поем» у версіях для флейти і фортепіано шляхом вивчення нотного тексту та найпопулярніших сучасних виконавських інтерпретацій. Досліджено їх структурні, змістові й формотворчі компоненти. Доведено, що твори, які були створені для солюючої флейти у супроводі оркестру, набули більшої популярності та поширення, ніж версії для флейти і фортепіано. З’ясовано, якому періоду творчості належить твір кожного із композиторів. Зазначено, якими елементами музичної мови, засобами виразності та іншими композиційними прийомами характеризується даний етап творчої діяльності кожного із композиторів. Встановлено взаємозв’язок партій флейти і фортепіано. Виявлено взаємодію між ними та рівноправність, котрі характерні для камерних творів. Зафіксовано особливості музичної мови, характерні для кожного із композиторів, що проявляються в зазначених творах. Проведено паралель між використанням східних мотивів у музиці Ч. Гриффіса та особливостями застосування характерних музичних ладів у творі Ж. Колодуб. Знайдено колористичне спрямування імпресіонізму як основну характерну рису стилю, що проявилася в обох творах. Досліджено розширення технічних можливостей музичного інструмента (флейти), що проявляється у використанні контрастних нюансів, регістрів, у несподіваних рішеннях поєднання штрихових комбінацій, наявності хитросплетінь карколомних пасажів та мелодичних побудов.
Завантаження
Посилання
Bohdanov, V. O., 2005. Fantaziia na dvi ukrainski narodni temy» dlia fleity ta fortepiano M. Lysenka [Fantasy on two Ukrainian folk themes" for flute and piano by M. Lysenko]. Muzychne mystetstvo, 5, pp.274–282.
Karpiak, A. Ya., 2002. Flute art in the musical culture of Lviv (19th–20th centuries). Ph.D. in Art History. Thesis. National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky.
Kushnir, A. Ya., 2011. Spetsyfika formuvannia repertuaru epokhy romantyzmu u vykonavskii diialnosti predstavnykiv kyivskoi fleitovoi shkoly [The specificity of the formation of the repertoire of the era of romanticism in the performance of representatives of the Kyiv flute school]. Naukovyi visnyk NMAU imeni P. I. Chaikovskoho, 102, pp.138–144.
Pasteliak, N. V., 2012. Literaturni dzherela poemnosti v Ukrainskii muzychnii tvorchosti pershoi tretyny ХХ st. [Literary sources of poetry in Ukrainian musical creativity of the first third of the 20th century]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. Hnatiuka, 3, pp.63–68.
Sulim, R. A., 2017. Kompozytor Zhanna Kolodub: storinky zhyttia i tvorchosti: monohrafiia [Composer Zhanna Kolodub: pages of life and creativity: monograph]. Sumy: VB Ellada.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 1999. Tvorchi debiuty Zhanny Kolodub: monohrafiia [Creative debuts of Zhanna Kolodub: monograph]. Kyiv.
Shutko, Yu. I., 2010. Flute art of the 20th century in the context of Ukrainian culture. Ph.D. in Art History. Thesis. State Academy of Managerial Personnel of Culture and Arts.
Catlin, K., 2015. Charles Griffes and American impressionism in music. Ph.D. in Art History. Thesis. California State University.
Heikkila, E. D., 2013. Performance Guide For Charles T. Griffes' Poem For Flute And Piano. Master of Music Education. Thesis. University of North Dakota.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.