Виконавська стабільність піаніста та специфіка її формування у процесі підготовки до концертно-сценічної діяльності
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278237Ключові слова:
концертно-сценічна діяльність, піаніст, емоційно-творче самопочуття, художній образ музичного твору, програма техніко-тактичних дій, стабільність, виконавські уміння, виконавські навичкиАнотація
Охарактеризовано виконавську стабільність піаніста як не вроджену, а набуту інтегрально-динамічну властивість, прояв якої забезпечує збереження оптимального емоційно-творчого самопочуття в умовах концертно-сценічної діяльності, спрямованого на чітке уявлення художніх образів музичних творів та на їх виразну реалізацію засобами безпомилкового відтворення виконавських навичок. Уточнено роль виконавської стабільності піаніста у мисленнєвому створенні моделі музичного твору, основу якої складають художні образи, побудовані трансформацією сприйнятого нотного матеріалу у звукові конструкти з уявним їх емоційно-тембральним забарвленням, та у мисленнєвому створенні програми техніко-тактичних дій, завдяки якій реалізуються означені образи. Встановлено, що виконавська стабільність піаніста може формуватись як цілеспрямовано (довільно), так і стихійно (мимовільно) у процесі підготовки до концертно-сценічній діяльності. Розглянуто специфіку формування виконавської стабільності піаніста у процесі підготовки до концертно-сценічної діяльності. Доведено, що довільна (цілеспрямована) форма формування виконавської стабільності піаніста є більш ефективною, ніж мимовільна (стихійна). Наголошено на доцільності застосування довільної (цілеспрямованої) форми формування означеного феномену, оскільки вона надає змогу піаністу створювати в уяві художні образи музичного твору та програму техніко-тактичних дій з усвідомленим внесенням необхідних корективів у їх структурно-функціональні складові під час підготовки до концертносценічної інтерпретації. З’ясовано, що мимовільно (стихійно) сформована виконавська стабільність піаніста значно важче піддається усвідомленій корекції з метою її позитивізації. Описано етапи довільної форми формування виконавської стабільності піаніста відповідно до функціональної спрямованості істотних ознак означеного феномену у процесі його підготовки до концертно-сценічної діяльності.
Посилання
Abdullaeva, R. A., 2014. Nestabil'nost' kak odno iz vozmozhnykh sostoyanii sotsial'noi sistemy [Successes of modern natural science]. Uspekhi sovremennogo estestvoznaniya, 11, 1, pp.118–121.
Atkinson, R., 1980. Chelovecheskaya pamyat' i protsess obucheniya [Human memory and the learning process]. Translated from English by Yu. M. Zabrodin, B. F. Lomov. Moscow: Progress.
Vitsinskii, A. V., 1948. Psychological analysis of the pianist's work on a piece of music. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. Leningrad.
Gat, I., 1967. Tekhnika fortepiannoi igry [The piano technique]. 3rd ed. Moskva: Muzyka. Budapesht: Korvina.
Gofman, I., 1961. Fortep'yannaya igra. Otvety na voprosy o fortep'yannoi igre [Piano game. Answers to questions about piano playing]. Translated from English by G. A. Pavlov. Moscow: Muzgiz.
Davydov, M. A., 1997. Teoretychni osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti baianista [Theoretical foundations of the formation of performance skills of the accordionist]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Demenko, B. V., 1996. Specification of the category of time in the concepts of musical science. Doctor in Art History. Thesis. National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky.
Zaniuk, S. S., 2002. Psykholohiia motyvatsii: navchalnyi posibnyk [Psychology of motivation: a study guide]. Kyiv: Lybid.
Kysil, S. H., 1994. Productivity of KChP in connection with the typological properties of the human nervous system. Ph.D. in Psychology. Abstract of Thesis. Kyiv.
Pyaskovskii, I. V., 1987. Logika muzykal'nogo myshleniya [The logic of musical thinking]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Khofman, I., 1986. Aktivnaya pamyat'. Eksperimental'nye issledovaniya i teorii chelovecheskoi pamyati [Active memory. Experimental studies and theories of human memory]. Translated from German by K. M. Sholomiya. Moscow: Progress.
Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, struktura i metodyka formuvannia: monohrafiia [Performance reliability of musicians: content, structure and method of formation: monograph]. Kyiv: DAKKKiM.
Yunyk, T. I., 1996. The vocal performance creativity. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. Kyiv State Institute of Culture.
Yan, I., 2021. Vykonavska stabilnist pianistiv yak mystetstvoznavskyi fenomen [Performance stability of pianists as an art history phenomenon]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(50), pp.91–105.
Kernis, M. H. and Waschull, S. B., 1995. The interactive roles of stability and level of selfesteem: Research and theory. Advances in experimental social psychology, 27, pp.93–141.