Індивідуальний виконавський стиль піаніста в контексті теорії «ідентичності» Е. Еріксона

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278225

Ключові слова:

індивідуальний виконавський стиль піаніста, художній образ музичного твору, виражальні та технічні засоби інтерпретації музичного твору, артистизм, «Я-концепція», автентичність, ідентифікація, унікальність

Анотація

Розглянуто індивідуальний виконавський стиль піаніста з позицій як усвідомленого, так і неусвідомленого відстоювання адекватного «власного Я» в мереживі досконалих норм й естетичних виконавських цінностей інших піаністів. Запропоновано інтерпретувати означений феномен як сформовану піаністом манеру побудови в уяві художніх образів музичних творів та їх неповторної/оригінальної звукової реалізації з урахуванням вроджених психофізіологічних властивостей та набутих художньо-естетичних цінностей митця. З’ясовано, що індивідуальний виконавський стиль піаніста уможливлює реалізацію його творчої «Я-концепції» з відображенням впливу максимально чіткої ідентифікації її конструктів як на виражальні та технічні засоби інтерпретації музичного твору, так і на артистизм. Обґрунтовано доцільність розгляду ідентичності (Identity) індивідуального виконавського стилю піаніста з позицій ідентифікації та диференціації характерних ознак його рис. Доведено, що індивідуальний виконавський стиль піаніста має визначатись: наявністю системи його самобутніх/виняткових рис, яка уможливлює прояв як вроджених, так і набутих властивостей піаніста у процесі інтерпретації музичних творів зі збереженням їх автентичності; усвідомленим і неусвідомленим відстоюванням адекватного «власного Я» в мереживі прояву виконавських стилів інших піаністів; незмінністю відтворення фундаментальних рис індивідуального виконавського стилю піаніста за будьяких умов та зовнішніх впливів, спрямованих на їх «ідентифікацію» («інфляцію», «розчинення в загальному») та «регресивне відновлення» («капітуляцію» свідомої установки на відстоювання індивідуалізації); наявністю високого рівня наповненості, диференційованості та багатовекторності його рис; унікальністю його рис та їх здатністю до взаємодоповнення ознаками рис виконавських стилів інших піаністів. Визначено умови прояву цілісної системи рис індивідуального виконавського стилю піаніста для розпізнання його унікальності. Описано специфіку застосування методів імітації та шаблонності відтворення рис, здатних забезпечити визнаність створеного індивідуального виконавського стилю піаніста без «розмивання» провідних його відмінностей серед виконавських стилів інших митців концертно-сценічної діяльності.

Біографія автора

Ма Лінь, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри теорії та історії музичного виконавства

Посилання

Aaker, D., 2008. Sozdanie sil'nykh brendov [Building Strong Brands]. 2nd ed. Translated from English by S. A. Starov, D. D. Volkov, L. D. Zagorskii. Moskva: Izdatel'skii dom Grebennikova.

Busel, V. T. ed., 2005. Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv–Irpin: Perun.

Kapferer, Zh.-N., 2007. Brend navsegda: sozdanie, razvitie, podderzhka tsennosti brenda [Brand forever: creation, development, support of brand value]. Translated from English by E. V. Vinogradova. Moskva: Vershina.

Katrych, O. T., 2000. Individual style of the musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine.

Kopylova, S., 1999. Natsional'no-psikhologicheskii kompleks — yadro ispolnitel'skogo stilya. Styl muzychnoi tvorchosti: estetyka, teoriia, vykonavstvo [National psychological complex - the core of the performing style. Style of musical creativity: aesthetics, theory, performance]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.257–264.

Kumber, S., 2004. Brending: Kratkoe rukovodstvo po upravleniyu brendami i teorii brendinga [Branding: A Concise Guide to Brand Management and Branding Theory]. Translated from English by I. S. Polovits. Kiev–Moskva–Sankt-Peterburg: Vil'yams.

Martinsen, K. A., 1966. Individual'naya fortepiannaya tekhnika na osnove zvukotvorcheskoi voli [Individual piano technique based on sound creative will]. Moskva: Muzyka.

Moskalenko, V. H., 2018. Pro indyvidualno-stylovi zasady muzychnoho avtorstva [About individual stylistic principles of musical authorship]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 123, pp.7–16.

Savina, H. H. ta Shvets, O. O., 2013. Psykhoemotsiinyi aspekt formuvannia stereotypu spryiniattia brenda [The psycho-emotional aspect of forming a stereotype of brand perception]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 2(3), pp.294–296.

Sydorenko, O. Yu., 2018. Individual performance style in the ensemble music-making system (on the example of a chamber violin sonata). Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevskyi.

Sukhlenko, I. Yu., 2011. The performing style of V. Horowitz in line with the development of the romantic tradition. Ph.D. in Art History. Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkov State University of Arts.

Tkach, Yu. S., 2018. Indyvidualnyi vykonavskyi styl dyryhenta-horeimeistera yal predmet teoretychnoho doslidzhennia [Individual performance style of the conductor-choirmaster as a subject of theoretical research]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mustetstv, 3, pp.359–366.

Erikson, E., 1996. Identichnost': yunost' i krizis [Identity: youth and crisis]. Translated from English by A. Andreeva, A. Prikhozhan, V. Rivosh, N. Tolstykh. Moskva: Progress.

Yung, K. G., 2007. Struktura psikhiki i arkhetipy [The structure of the psyche and archetypes]. Translated from German by T. A. Rebeko. Moskva: Akademicheskii proekt.

Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, struktura i metodyka formuvannia: monohrafiia [Performance reliability of musicians: content, structure and method of formation: monograph]. Kyiv: DAKKKiM.

Yunyk, I. D., 2022. Brend naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka vyshu: monohrafiia [University professor’s brand: monograph]. Kam’ianets-Podilskyi: Aksioma.

Borucka, M., 2013. Merchandising and brand extension in the music industry. The Manchester Review of Law, Crime and Ethics, 2(190), pp.190–223.

Martinez, C. A., 2015. When brand meaning gets personal: understanding the prevalence and antecedents of brand idiosyncrasy. Doctor of Philosophy. Thesis. Boston University.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО