Опера «Селевк» у творчому житті Максима Березовського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278208

Ключові слова:

життєтворчість Максима Березовського, прижиттєві документальні джерела, Оранієнбаум, Малий імператорський двір, опера «Селевк», музикант-виконавець, виконавська майстерність, сценічні виступи

Анотація

Досліджено творчу діяльність видатного українського композитора М. Березовського на посаді оперного співака, яка тривала при Малому імператорському дворі в Оранієнбаумі. Встановлено, що як оперний співак він брав участь у виконанні не двох, як було загальновідомо, а щонайменше трьох оперних вистав. Зазначено, що всі ці опери були поставлені в Оранієнбаумі, при дворі великого князя Петра Федоровича, протягом 1759–1761 років. Визначено мету дослідження, яка передбачала ввести у науковий обіг один з раніше невідомих фактів біографії Максима Березовського, встановлений на основі прижиттєвих документальних джерел. Застосовано кілька методів: джерелознавчий — для пошуку прижиттєвих документальних фактів та осмислення наявної в них інформації; історичний — для встановлення історико-культурних паралелей і накреслення перспектив подальшого вивчення наголошених питань, теоретичний — для систематизації музично-стильових чинників і створення певних узагальнень. Введено у науковий обіг інформацію про оперу «Селевк» Ф. Арайя, у якій М. Березовський співав партію головного героя, сирійського царя Селевка. Цей факт було встановлено за прижиттєвим документальним джерелом — друкованим лібрето вказаної опери (1761). Доведено, що виступ М. Березовського в опері «Селевк» став етапним на шляху опанування обраної професії, пов’язаної з музичним мистецтвом загалом та італійським оперним співом зокрема. Зазначено, що партія Селевка написана для тенора і що цей факт дає уявлення про фізіологічний розвиток голосу юного М. Березовського, про поступове пониження діапазону, перехід від дитячого до дорослого регістру, формування співацького тембру. Зроблено висновок про те, що підготовлені та заспівані в Оранієнбаумі партії Пора в опері «Олександр в Індії» Ф. Арайя, Іркана в опері «Впізнана Семіраміда» В. Манфредіні та Селевка в однойменній опері Ф. Арайя відповідають тогочасному фізіологічному віку М. Березовського як підлітка у період мутації: перша (сопранова) партія заспівана у 14-річному віці, друга (контральтова) — у 15-річному, третя (тенорова) — у 16-річному. Усе зазначене вкотре підтверджує нашу позицію про те, що вивчати життєтворчість Максима Березовського потрібно за прижиттєвими документальними джерелами, а не повторювати інформацію зі статей ХІХ століття і не додавати до викладених у них неправдивих фактів неіснуючі подробиці.

Біографія автора

Ольга Шуміліна, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

доктор мистецтвознавства, професор кафедри теорії музики

Посилання

Akhmetshina, Z., 2014. «Selevk» F. Araii: opera i ee rukopisi v biblioteke Peterburgskoi konservatorii ["Seleucus" by F. Araya: opera and its manuscripts in the library of the St. Petersburg Conservatory]. OPERA MUSICOLOGICA, 3(21), pp.38–62.

Bonecki, J., 1744. Seleucus. [Opera] (Moscow: printing house of the Imperial Academy of Sciences).

Ivchenko, L. V., 1996. Taiemnytsia symfonii syniora Berezeiollo [The secret of Signor Berezeyollo's symphony]. Muzyka, 1, pp.6–8.

Kaikova, S., 2015. Franchesko Araiya v Rossii (istochnikovedcheskii aspekt) [Francesco Araya in Russia (source study aspect)]. MUSICUS, 4, pp.27–31.

Metastasio, P., 1759. Alexander in India. [Opera] (St. Petersburg: printing house of the Imperial Academy of Sciences).

Metastasio, P., 1760. Recognized Semiramide. [Opera] (St. Petersburg: printing house of the Land Gentry Cadet Corps).

Porfir'eva, A., 2005. Muzykal'nye razvlecheniya Petra Fedorovicha v Oranienbaume. In: Europa Orientalis. Archivo russo-italiano IV [Eastern Europe is. Russian-Italian archive IV]. Salerno: Universita di Salerno, pp.331–346.

Rytsareva, M., 2013. Maksim Berezovskii: Zhizn' i tvorchestvo kompozitora [Maxim Berezovsky: The life and work of the composer]. 2nd ed. Sankt-Peterburg: Kompozitor.

Shtelin, Ya., 1935. Muzyka i balet v Rossii KhVIII veka [Music and ballet in Russia in the 18th century]. Translated by B. I. Zagursky. Leningrad: Triton.

Shumilina, O. A., 2021. Khto takyi synior Beresciollo? [Who is Signor Beresciollo?]. In: Ukraine. Europe. World. History and names in cultural and artistic reflections, 5th International scientific and practical conference, Kyiv, Ukraine, November 4–6, 2021. Kyiv: NMAU imeni P. I. Chaikovskoho, pp.254–258.

Yurchenko, M., 1989. Maksym Berezovskyi v Italii. Ukrainska muzychna spadshchyna: Statti. Materialy. Dokumenty [Maxim Berezovsky in Italy. Ukrainian musical heritage: Articles. Materials. Documents]. Muzychna Ukraina, 1, pp.67–79.

Yurchenko, M. S., 2021. Odruzhennia Maksyma Berezovskoho. Ohliad dokumentalnykh materialiv: do pytannia tvorchoi biohrafii [Marriage of Maxim Berezovsky. Review of documentary materials: to the issue of creative biography]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv, 44, pp.116–126.

Araija, F., 1755. Alessandro nell’Yndie [рукопись]. Юсуповское собрание. Ф. 891. Ед. хр. 52. Санкт-Петербург: Отдел рукописей Российской национальной библиотеки.

Bonechi, G., 1761. Seleucus. [Opera] (San Péterbourg: l'Imprimerie du Noble Corps des cadets).

Corago. Repertorio e archivio di libretti del melodramma italiano dal 1600 al 1900, [online]. Available at: <http://corago.unibo.it/> [accessed: 05 August 2022].

Metastasio, P., 1741. Semiramide riconosciuta. [Drama per musica] (Rome: UNC Italian Opera Libretto Collection).

Quell`usignolo. Le site des premiers interprètes baroques et classiques. Le registre des chanteurs des XVIIe et XVIIIe siècles, [online]. Available at: <http://www.quellusignolo.fr/index.html> [accessed: 05 August 2022].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО