Художня творчість в аспекті кроскультурних комунікацій (на прикладі діяльності Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(56-57).2022.278195Ключові слова:
кроскультурна комунікація, міжкультурна взаємодія, культуртрегер, Б. Лятошинський, О. Шреєр-Ткаченко, І. Карабиць, кафедра ЮНЕСКОАнотація
Розглянуто процеси художньої творчості та наукової діяльності в другій половині ХХ – на початку ХХІ століть на прикладі кроскультурних комунікацій, здійснених представниками Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. З’ясовано, що ці міжкультурні взаємодії сприяли відкриттю української культури та її носіїв в очах інших європейських творчих та наукових спільнот. Висвітлено участь представників Академії у повоєнному міжнародному фестивальному русі, що надало змогу пізнати та створити платформи для дослідження обопільної історичної спадщини, новітніх парадоксів композиторської творчості, експериментальних підходів у прочитанні оперних полотен. Описано форми художньої та наукової діяльності, які вплинули на формування національних культурно-мистецьких полів — української школи музичної медієвістики, потужної плеяди композиторів-шістдесятників, наснаженого динамікою розвитку фестивального руху вже у Незалежній Україні. Встановлено, що типологічні характеристики кроскультурних форматів художньої творчості та наукової діяльності ґрунтуються навколо особистостікультуртрегера (Б. Лятошинський, О. Шреєр-Ткаченко, І. Карабиць та ін.), творчого або наукового колективу, комунікативні дії котрого спрямовані на міжкультурну взаємодію (проєкти Оперної студії Національної музичної академії України), освітньо-наукові програми, які спрямовані на комунікативну відкритість та тиражування результатів передового художнього й наукового досвіду Академії (кафедра ЮНЕСКО) в рамках європейського і світового художнього просторів. Запропоновано основні комунікативні моделі розвитку художньої та наукової діяльності Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського — збереження і продовження кращих традицій академічного мистецтва, пошуки та утвердження нових художніх принципів класичного та сучасного мистецтва, впровадження активних концертно-виконавських практик як моделей удосконалення професійної майстерності, збагачення репертуару Оперної студії новими міжнародними театральними постановками, здійснення творчої співдружності з іншими установами культури України та зарубіжжя. Доведено, що міжнародні художні проєкти як площина для кроскультурних взаємодій сприяють наснаженню стильових/видових/технічно-виражальних компонентів мистецької творчості оновленою системою художніх цінностей та норм, а також унормовують форми кроскультурних взаємодій — від намірів про співпрацю, які формують вектори комунікацій, до репрезентації художньої діяльності — проєктів між митцями різних шкіл та країн.
Завантаження
Посилання
Ihnatenko, Ye., 2016. Diialnist Onysii Shreier-Tkachenko u konteksti ukrainskopolskykh kulturnykh zv’iazkiv (1960-ti — pochatok 1970-kh rokiv) [Onisia Shreyer-Tkachenko in the context of Ukrainian-Polish cultural ties (1960s — early 1970s)]. Naukovyi visnyk NMAU imeni P. I. Chaikovskoho: Kompozytory i muzykoznavtsi Kyivskoi konservatorii u 1941–2010-kh rokakh, 114, pp.227–254.
Kolodub, I., 1981. Deidamiia [Deidamia]. Muzyka, 5, pp.20–21.
Kopytsia, M., 2018. Vybrane [Selected Works]. Kyiv–Nizhyn: Lysenko M. M.
Mid, Dzh. G., 2009. Izbrannoe: sbornik perevodov [Favorites: collection of translations]. Translated from English by V. G. Nikolaev. Moskva: INION RAN.
Moss, M., 2011 Obshchestva. Obmen. Lichnost'. Trudy po sotsial'noi antropologii [Society. Exchange. Personality. Proceedings in Social Anthropology]. Moskva: KDU.
Nekrasova, T., Taranchenko, O. and Kopytsia, M., 2004. Z istorii kafedry ukrainskoi muzyky. In: V. I. Rozhok, ed. Akademiia muzychnoi elity Ukrainy: istoriia ta suchasnist: do 90-richchia Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [The Academy of the Musical Elite of Ukraine: History and Modernity: to the 90th anniversary of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky]. Kyiv: Muzychna Ukraina, pp.221–251.
Olport, G., 2002. Stanovlenie lichnosti: izbrannye trudy [Becoming a Personality: Selected Works]. Moskva: Smysl.
Parsons, T., 2000. O strukture sotsial'nogo deistviya [On the structure of social action]. Moskva: Akademicheskii Proekt.
Savchuk, I., 2020. Borys Liatoshynskyi i polska kultura: komunikatsii, kolaboratsii, kontsepty [Borys Lyatoshynskyi and Polish culture: communications, collaborations, concepts]. Nizhyn: Lysenko M. M.
Cherry, C., 1978. On Human Communication : a Review, a Survey, and a Criticism. 3rd ed. Cambridge, Mass: MIT Press.
Fukuyama, Y. F., 2017. Response to Carles Boix’s review of Political Order and Political Decay: From the Industrial Revolution to the Globalization of Democracy. Perspectives on Politics, 15(2), pp.567–569. https://doi.org/10.1017/S1537592717000512
Hall, E. T., 1944. Recent Clues to Athapascan Prehistory in the Southwest. American anthropologist, 46(1), pp.98–105.
Langer, S. K. K., 1960. Philosophy in a New Key : a Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art. 3rd ed. Cambridge: Harvard University Press.
Rogers, C. R., 1961. Client-centered psychotherapy: Includes bibliography. Boston: Houghton Mifflin.
Sapir, E., 1924. Culture, Genuine and Spurious. The American Journal of Sociology, 29(4), pp.401–429. http://dx.doi.org/10.1086/213616
Trager, F. N., 1956. Michael Symes Journal of His Second Embassy to the Court of Ava in 1802. Far Eastern survey, 25(7), p.111. https://doi.org/10.2307/3024337
Trager, G. and Hall, E., 1954. Culture as communication: A model and analysis. Explorations: Studies in Culture and Communication, 3, pp.137–149.
White, L. A., 1975. The Concept of Cultural Systems : a Key to Understanding Tribes and Nations. New York: Columbia University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.