Режисерський концепт реалізації опери А. Рудницького «Анна Ярославна — королева Франції» в експериментальному моделюванні творчого мистецького проєкту
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343254Ключові слова:
опера А. Рудницького «Анна Ярославна — королева Франції», експериментальна модель творчого мистецького проєкту, режисерська реалізація, синергетична модель, технологія «кінетичної метафори державотворення»Анотація
Осмислено трансформаційні процеси у сучасній оперній режисурі на прикладі реалізації творчого проєкту А. Рудницького «Анна Ярославна — королева Франції». Зосереджено увагу на пошуку нової моделі втілення історичного матеріалу, що поєднує канонічні традиції з інноваційними сценічними технологіями. Проаналізовано міждисциплінарні колаборації митців різних напрямів — від сценографів і хореографів до медіа-артистів і саунд-дизайнерів із розширенням виразних можливостей оперної вистави, її перетворення на багатовимірний художній простір. Окреслено проблему відмови від ілюстративності та лінійного відтворення історичних подій на користь символічного й метафоричного прочитання. Запропонована стратегія синергії поєднання громадянського пафосу національної традиції з психологічною глибиною індивідуального досвіду, формування сценічних засобів художньої виразності, їх актуалізація для сучасної глобалізованої аудиторії. Використано технологію «кінетичної метафори державотворення» із візуалізацією переходу від хаосу до впорядкованості через динамічну трансформацію сценографії, пластики та світла. Доведено, що інтеграція сценографії, медіа-арту, сучасного танцю та саунд-дизайну дозволяє створювати багатовимірні художні світи, де кожен елемент є самостійним драматургічним компонентом, що збагачує виставу новими смислами та робить її резонансною до викликів XXI століття. З’ясовано, що при роботі з національним історичним наративом викристалізувалися два основні вектори режисерського пошуку: героїко-мобілізаційний з використанням класичних сюжетів з алюзіями до сьогоденної суспільної консолідації та екзистенційно-рефлексивний з перспективною синергетичною моделлю зі створенням складних, багатовимірних образів на підґрунті метафоричної, а не буквальної візуальної мови. Застосовано переосмислену синергетичну модель, у дослідженні опери «Анна Ярославна — королева Франції», де через технологію «кінетичної метафори державотворення» візуалізовано фундаментальний перехід від хаосу до порядку, що досягається динамічною трансформацією всіх елементів сцени: від фрагментованої сценографії до монолітної, від хаотичної пластики до ритуалізованої та від темряви до архітектури світла. Перетворено таким чином виставу не просто на історичну розповідь, а на потужну позачасову притчу про основи цивілізації та державності. Спрогнозовано перспективність синергетичної моделі для розвитку української опери як забезпечення суспільної консолідації, так і глибокого екзистенційного осмислення історичних сюжетів, збереження при цьому їхньої художньої цілісності та сучасної актуальності.
Завантаження
Посилання
Berehova, O., 2020. Dialoh kultur: obraz Inshoho v muzychnomu universumi [Dialogue of cultures: the image of the Other in the musical universe]. Kyiv: Instytut kulturolohii NAM Ukrainy.
Burnashov, I. Yu., 2019. The modernity of opera: classical art in times of search and experimentation. NBU imeni Yaroslava Mudroho, DZK 6/4, pp.1–16, [online]. Available at: <https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2019/opera19.pdf> [accessed: 09 May 2025].
Vovkun, V., 2020. Tendentsii suchasnoi rezhysury v opernomu mystetstvi Ukrainy [Trends of modern directing in the opera art of Ukraine]. Mystetstvoznavchi zapysky, 37, pp.207–211.
Zhuravlova, T., 2020. Ekranni interpretatsii opernoi klasyky [Screen interpretations of opera classics]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2–3(47–48), pp.37–50.
Kovalenko, O., 2017. Rezhysura reform. Indyvidualnyi pidkhid: Kurbasivski chytannia [Directing reforms. Individual approach: Kurbasov readings]. Reformy v haluzi kultury. Pidsumky ta perspektyvy, 12, pp.26–33.
Motsar, O., 2016. Ideas of the theater of the absurd in the processes of renewal of musical theater of the last third of the 20th – beginning of the 21st century. Ph.D. in Art History. Thesis. National Academy of Culture and Arts Management.
Neskoromna, A. O., 2021. Modern directorial methods of interpreting classical opera. Master's thesis. Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts.
Solovianenko, A. A., 2013. Postanovna praktyka rezhysera opernoi vystavy (do pytannia pro studiiuvannia muzychnoi skladovoi) [The directing practice of the director of an opera performance (on the issue of studying the musical component)]. Kultura Ukrainy, 41, pp.168–174.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина Суворова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

