Хорова творчість Олени Чмут: жанрово-стильовий аспект
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343252Ключові слова:
композиторська творчість Олени Чмут, хорова творчість Олени Чмут, камерна хорова музика, хорова музика a cappella, стиль, жанр, фактураАнотація
Висвітлено вибрані камерно-хорові твори буковинської композиторки Олени Чмут, які найповніше й найхарактерніше презентують основні напрями її хорової спадщини. Творчість композиторки розглянуто в контексті стилістичних тенденцій розвитку української хорової музики другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Розглянуто сценічне життя хорових творів Олени Чмут, зокрема їх прем’єрне виконання у творчій практиці провідних хорових колективів України, а також питання нотного видання її композицій. Відзначено важливу роль філармонійного камерного хору «Чернівці» (художня керівниця — Надія Селезньова), який став справжньою творчою лабораторією композиторки, місцем становлення та апробації її нових художніх ідей. Встановлено, що на сьогодні її музика залишається малодослідженою у вітчизняному музикознавстві, що зумовлює актуальність запропонованого дослідження. Охарактеризовано основні жанрово-стильові ознаки камернохорового доробку композиторки, простежено поєднання традицій і новаторства, взаємодію фольклорних інтонацій і сучасного гармонічного мислення. Здійснено детальний аналіз музичної інтерпретації Олени Чмут поезії буковинського письменника Івана Негрюка «Весняне» та літературного тексту буковинської народної пісні «Коло мої хати». Проаналізовано гармонічну мову, поліфонічні прийоми, драматургічні та формотворчі принципи, що визначають ознаки вільного наскрізного розвитку тематичного матеріалу. Приділено особливу увагу взаємодії поетичного слова і музично-виражальних засобів, що органічно поєднано у хорових партитурах, у яких простежуються глибока емоційнопсихологічна насиченість і яскраво виражений індивідуальний стиль композиторки. Виявлено, що Олені Чмут властиве тонке відчуття вокальної природи хорового звучання, багата гармонічна палітра, гнучкість фактури та майстерне використання поліфонічних елементів. Доведено, що проаналізовані камерно-хорові композиції є яскравими зразками сучасної української музики, у яких гармонічно поєднуються народнопісенна основа, романтична «емоційність», модерні гармонічні пошуки та глибока художня «рефлексія»
Завантаження
Посилання
Hordiichuk, M. M. comp., 1989. Perlyny ukrainskoi narodnoi pisni [Pearls of Ukrainian Folk Song]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Kapliienko-Illiuk, Yu. V., 2020. Muzychne mystetstvo Bukovyny. Stylovi paradyhmy kompozytorskoi tvorchosti ХІХ–ХХІ st.: monohrafiia [Musical art of Bukovina. Stylistic paradigms of composers' creativity of the 19th–21st centuries: a monograph]. Chernivtsi: Bukrek.
Kushnirenko, A. M., Zalutskyi, O. V. and Vyshpynska, Ya. M., 2011. Istoriia muzychnoi kultury y osvity Bukovyny: navchalnyi posibnyk [History of musical culture and education of Bukovina: a textbook]. Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi universytet imeni Yuriia Fedkovycha.
Plishka, A. V. comp., 2011. Bukovynski kompozytory: navchalnyi posibnyk [Bukovinian composers: a textbook]. Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi universytet imeni Yuriia Fedkovycha.
Putiatytska, O. V., 2015. Dramaturhichnyi potentsial sakralnoho tekstu «Tebe odeiushchahosia» u muzychnykh proektsiiakh kintsia XVI–XXI st. [The dramaturgical potential of the sacred text “You Who Clothe Yourself” in musical projections of the late 16th–21st centuries]. Ukrainske muzykoznavstvo, 41, pp.184–192.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2008. Ukrainskaya muzyka segodnya: fragmenty i kommentarii [Ukrainian music today: excerpts and commentary]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 22, pp.159–168.
Chmut, O. O., 2021. Khorovi tvory acappella: notna zbirka [Choral works acappella: a sheet music collection]. Chernivtsi: Misto
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Надія Селезньова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

