Хорова творчість Олени Чмут: жанрово-стильовий аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343252

Ключові слова:

композиторська творчість Олени Чмут, хорова творчість Олени Чмут, камерна хорова музика, хорова музика a cappella, стиль, жанр, фактура

Анотація

Висвітлено вибрані камерно-хорові твори буковинської композиторки Олени Чмут, які найповніше й найхарактерніше презентують основні напрями її хорової спадщини. Творчість композиторки розглянуто в контексті стилістичних тенденцій розвитку української хорової музики другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Розглянуто сценічне життя хорових творів Олени Чмут, зокрема їх прем’єрне виконання у творчій практиці провідних хорових колективів України, а також питання нотного видання її композицій. Відзначено важливу роль філармонійного камерного хору «Чернівці» (художня керівниця — Надія Селезньова), який став справжньою творчою лабораторією композиторки, місцем становлення та апробації її нових художніх ідей. Встановлено, що на сьогодні її музика залишається малодослідженою у вітчизняному музикознавстві, що зумовлює актуальність запропонованого дослідження. Охарактеризовано основні жанрово-стильові ознаки камернохорового доробку композиторки, простежено поєднання традицій і новаторства, взаємодію фольклорних інтонацій і сучасного гармонічного мислення. Здійснено детальний аналіз музичної інтерпретації Олени Чмут поезії буковинського письменника Івана Негрюка «Весняне» та літературного тексту буковинської народної пісні «Коло мої хати». Проаналізовано гармонічну мову, поліфонічні прийоми, драматургічні та формотворчі принципи, що визначають ознаки вільного наскрізного розвитку тематичного матеріалу. Приділено особливу увагу взаємодії поетичного слова і музично-виражальних засобів, що органічно поєднано у хорових партитурах, у яких простежуються глибока емоційнопсихологічна насиченість і яскраво виражений індивідуальний стиль композиторки. Виявлено, що Олені Чмут властиве тонке відчуття вокальної природи хорового звучання, багата гармонічна палітра, гнучкість фактури та майстерне використання поліфонічних елементів. Доведено, що проаналізовані камерно-хорові композиції є яскравими зразками сучасної української музики, у яких гармонічно поєднуються народнопісенна основа, романтична «емоційність», модерні гармонічні пошуки та глибока художня «рефлексія»

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Надія Селезньова, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music

аспірантка кафедри історії української музики та музичної фольклористики

Посилання

Hordiichuk, M. M. comp., 1989. Perlyny ukrainskoi narodnoi pisni [Pearls of Ukrainian Folk Song]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Kapliienko-Illiuk, Yu. V., 2020. Muzychne mystetstvo Bukovyny. Stylovi paradyhmy kompozytorskoi tvorchosti ХІХ–ХХІ st.: monohrafiia [Musical art of Bukovina. Stylistic paradigms of composers' creativity of the 19th–21st centuries: a monograph]. Chernivtsi: Bukrek.

Kushnirenko, A. M., Zalutskyi, O. V. and Vyshpynska, Ya. M., 2011. Istoriia muzychnoi kultury y osvity Bukovyny: navchalnyi posibnyk [History of musical culture and education of Bukovina: a textbook]. Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi universytet imeni Yuriia Fedkovycha.

Plishka, A. V. comp., 2011. Bukovynski kompozytory: navchalnyi posibnyk [Bukovinian composers: a textbook]. Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi universytet imeni Yuriia Fedkovycha.

Putiatytska, O. V., 2015. Dramaturhichnyi potentsial sakralnoho tekstu «Tebe odeiushchahosia» u muzychnykh proektsiiakh kintsia XVI–XXI st. [The dramaturgical potential of the sacred text “You Who Clothe Yourself” in musical projections of the late 16th–21st centuries]. Ukrainske muzykoznavstvo, 41, pp.184–192.

Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2008. Ukrainskaya muzyka segodnya: fragmenty i kommentarii [Ukrainian music today: excerpts and commentary]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 22, pp.159–168.

Chmut, O. O., 2021. Khorovi tvory acappella: notna zbirka [Choral works acappella: a sheet music collection]. Chernivtsi: Misto

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Як цитувати

Селезньова, Н. (2025). Хорова творчість Олени Чмут: жанрово-стильовий аспект. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3(68), 109–126. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343252

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво