Творчий портрет Артура Нікіша в контексті розвитку німецької диригентської школи кінця ХІХ – початку ХХ століть

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343251

Ключові слова:

життєтворчість Артура Нікіша, диригент, творчий портрет, німецька диригентська школа, мануальна диригентська техніка

Анотація

Розглянуто творчо-виконавський шлях становлення та розвитку постаті Артура Нікіша в контексті діяльності німецької диригентської школи. Охарактеризовано його професійну творчість як художнього керівника та диригента Лейпцизького театру (Oper Leipzig, 1878–1910), Симфонічного оркестру Бостона (Boston Symphony Orchestra, 1889–1893), музичного директора Будапештської опери (Magyar Állami Operaház, 1893–1895), головного диригента Лейпцизького Гевандхауз-оркестру (Gewandhausorchester Leipzig, 1895– 1922) та Берлінського філармонійного оркестру (Berliner Philharmoniker, 1895–1922). Висвітлено діяльність Артура Нікіша як запрошеного диригента амстердамського оркестру «Концертгебау» (Koninklijk Concertgebouworkest), Лондонського симфонічного оркестру (London Symphony Orchestra, у різні роки між 1904–1913), Віденського філармонічного оркестру (Wiener Philharmoniker), а також як диригента-постановника в театрі «КовентГарден» (Royal Opera House). Проаналізовано педагогічну діяльність Артура Нікіша в Лейпцизькій консерваторії, його вплив на подальший розвиток і становлення національних диригентських шкіл — зокрема німецько-австрійської, англійської, італійської, румунської, угорської, американської та інших у творчості їхніх найяскравіших представників. Охарактеризовано особливості мануальної диригентської техніки Артура Нікіша як диригента-інтерпретатора. Розкрито його унікальні способи взаємодії з оркестровим колективом і вплив на нього завдяки яскравим індивідуальним якостям й тонкому володінню психологічними прийомами. Підкреслено аналітичний підхід маестро до роботи над партитурою, зосередженістю на якості звуку, пошуку тембрової палітри, цілісності й стилістичній узгодженості музичної тканини, що забезпечувало втілення твору у самобутню, завершену концертну форму. Простежено послідовність і спадковість у передачі засад мануальної техніки, методів і прийомів роботи з творчим колективом від «старшої» генерації німецьких диригентів (Артур Нікіш, Ганс Ріхтер, Фелікс Мотль, Ганс фон Бюлов) до «молодшої» плеяди диригентів-виконавців (Ріхард Штраус, Вільгельм Фуртвенглер, Вацлав Таліх, сер Адріан Боулт, Фріц Райнер, П’єр Монте, Густав Малер та інші), що відображає компілятивно-емпіричний характер диригентського стилю Артура Нікіша як провідного представника свого покоління.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Олександр Заволгін, Національна музична академія України імені Петра Чайковського

в.о. доцента кафедри хорового диригування

Посилання

Loshkov, Yu., 2012. Nimetska romantychna dyryhentska shkola (druha polovyna ХІХ st.) [The German romantic conducting school (second half of the 19th century)]. Kultura Ukrainy, 36, pp.267–276.

Makarenko, H., 2006. The creativity of a conductor in the context of an integrative approach. Doctor of Art History. Thesis. The Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music.

Pluzhnikov, V., 2006. The profession of a conductor and the ways of its formation in the western european theatrical and concert practice of the 19th century. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Arts.

Boult, A., 1963. Thoughts on conducting. 1st ed. London: Phoenix House.

Chevalley, H., 1922. Arthur Nikisch: leben und wirken. Berlin: Bote und Bock.

Dette, A., 1922. Nikisch. Lothar Joachim. Leipzig: Voerkels.

Galkin, E. W., 1988. A History of orchestral conducting in theory and practice. New York: Pendragon Press.

Lebrecht, N., 1992. The Maestro Myth: Great Conductors in Pursuit of Power. London: Simon & Schuster.

Pfohl, F., 1922. Arthur Nikisch. leben und wirken. Redaktionelle herausgab H. Chevalley. Berlin: Bote und Bock.

Wood, H., 1938. My Life of Music. London: Gollancz.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Як цитувати

Заволгін, О. (2025). Творчий портрет Артура Нікіша в контексті розвитку німецької диригентської школи кінця ХІХ – початку ХХ століть. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3(68), 94–108. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343251

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво