Феномен «тріо бандуристок» в сучасному мистецькому просторі України: витоки, тенденції розвитку та виклики сьогодення
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343250Ключові слова:
бандурне мистецтво, тріо бандуристок, ансамблевий бандурний спів, малі форми ансамблевого виконавства, камерне ансамблеве виконавство, концертна діяльність, виконавська практикаАнотація
Досліджено особливості функціонування бандурного тріо як однієї з форм камерного ансамблевого виконавства в сучасному мистецькому просторі України. Виявлено історичні передумови формування тріо бандуристів у системі академічної освіти. Підкреслено, що бандурне тріо є складовою багаторівневої мистецької освіти (від початкових спеціалізованих музичних шкіл до вищих навчальних закладів), проте його подальша інтеграція у культурному просторі України лишається недостатньо усталеною. Проаналізовано діяльність провідних колективів, які представляють малі форми ансамблевого виконавства на бандурі в Україні. Наголошено, що більшість тріо представлені у структурах філармоній, навчальних закладів, будинків культури, різнотипних державних інституцій та є незалежними творчими об’єднаннями. Звернено увагу на ключові етапи становлення аналізованих колективів, склад, організаційну структуру, рівень професійної підготовки учасників, особливості концертної діяльності та репертуару. Констатовано, що проблематика функціонування тріо бандуристів є багатовимірною й охоплює як мистецько-організаційні, так і соціальнокультурні аспекти. Окреслено виклики, з якими стикаються ансамблі, зокрема нестача постійної інституційної підтримки, невідповідність між змістом мистецької освіти та реальними умовами професійної реалізації, проблема репертуарного забезпечення, інформаційний вакуум, пошук нових форматів існування. Відзначено тенденцію до варіативності складів існуючих колективів, що свідчить про живий розвиток камерного бандурного виконавства та його адаптивність до умов сьогодення і запитів концертного середовища. Доведено, що сучасні колективи демонструють більшу стильову та організаційну гнучкість, поєднуючи академічну традицію з інноваційними авторськими пошуками. Акцентовано увагу на значущості камерної ансамблевої творчості як чинника збереження національної музичної традиції та розвитку сучасного бандурного виконавства.
Завантаження
Посилання
Bobechko, O., 2010. Vytoky i rozvytok kamernykh ansamblevykh form zhinochoho bandurnoho vykonavstva [Origins and development of chamber ensemble forms of female bandura performance]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 17–18, pp.332–339.
Bobechko, O., 2020. Tvorcho-vykonavska diialnist duetu bandurystok «Berehynia» v konteksti rozvytku suchasnoho ansamblevoho vykonavstva na banduri [Creative and performing activities of the bandura duet "Berehynia" in the context of the development of modern ensemble performance on the bandura]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 32(1), pp.24–30.
Kubik O. Ye., 2023. Ensemble art of bandurists of Ukraine and the diaspora: history, theory, performance practice. Ph.D. in Art History. Thesis. Vasyl Stefanyk Precarpathian National University.
Lisniak, I., 2019. Akademichne bandurne mystetstvo Ukrainy kintsia ХХ — pochatku ХХI stolittia [Academic bandura art of Ukraine in the late 20th and early 21st centuries]. Kyiv: IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy.
Mandziuk, L., 2008. Zhinoche trio bandurystok yak natsionalno-mystetskyi fenomen [Female bandura trio as a national artistic phenomenon]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 14, pp.54–58.
Morozevych, N., 2003. Bandur art as a cultural heritage of modernity. Ph.D. in Art History. Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.
Pasichniak, L., 2007. Academic folk instrumental ensemble art of Ukraine of the 20th century: historical and performance aspect. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko.
Sliusarenko, T., 2013. Ansambleve bandurne vykonavstvo druhoi polovyny ХХ — poch. ХХI stolittia: mystetski osoblyvosti tvorchykh kolektyviv tsentralnoho ta pivdennoho rehioniv Ukrainy [Ensemble bandura performance of the second half of the 20th – early 21st century: artistic features of creative collectives of the central and southern regions of Ukraine]. Visnyk Kharkivskoi akademii dyzay̆nu. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 2, pp.70–73.
Sliusarenko, T., 2023. The paths of formation and features of the performing practice of the bandura trio "Kupava" (to the 25th anniversary of creative activity) [Shliakhy stanovlennia ta osoblyvosti vykonavskoi praktyky trio bandurystok «Kupava» (do 25-richchia tvorchoi diialnosti)]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 49, pp.99–106. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293292
Stochanska, M. and Chernetska, N., 2024. The paths of formation and features of the performing practice of the bandura trio "Kupava" (to the 25th anniversary of creative activity) [Z istorii tvorcho-vykonavskoi diialnosti trio bandurystok «Dyvostruny» (do 25-richnoho yuvileiu)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.232–238. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308402
Chernetska, N. H., 2015. Spetsyfika diialnosti tvorcho-mystetskoi laboratorii v osvitnomu zakladi ХХІ stolittia [Specifics of the activities of a creative and artistic laboratory in an educational institution of the 21st century]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 32, pp.120–125.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Любов Мандзюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

