Вплив блюзу на творчість джазових гітаристів у 1950–1960 роках як явище американської музичної культури
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343248Ключові слова:
американська музична культура, блюз, джаз, джазова гітара, Барні Кессел, Кенні Баррелл, Вес МонтгомеріАнотація
Досліджено шляхи перетину блюзової та джазової традицій в контексті американської музичної культури. Визначено фундаментальні характерні особливості джазового мистецтва, які сформували унікальність цього культурного явища та сприяли його широкому розповсюдженню і популяризації. Зазначено, що джаз як полікультурний феномен в процесі свого становлення зазнав впливу європейського, африканського та афроамериканського музичного мистецтва. Розглянуто загальну сутність поняття «блюз». Проаналізовано елементи блюзової музичної культури, які справили найбільший вплив на джаз. Окреслено спільний для джазу і блюзу культурно-історичний простір як творчу лабораторію американської музики XX століття. Встановлено, що гітара відіграла важливу роль в процесі становлення та розвитку блюзу, зокрема у створенні перших блюзових аудіозаписів. Визначено основні характерні особливості, які дозволили гітарі стати одним з провідних інструментів блюзової музичної традиції. Обґрунтовано важливість блюзового впливу на розвиток мистецтва джазової гітари. Проаналізовано роль блюзу в творчості джазового гітариста Барні Кессела на прикладі композиції «Barney’s Blues». Досліджено п'єсу джазового гітариста Кенні Баррелла «Midnight Blue» як приклад впровадження елементів блюзу в джазову композицію. Виявлено способи поєднання блюзової форми та джазової гармонії в композиції джазового гітариста Веса Монтгомері «West Coast Blues». Доведено, що вплив блюзу відіграв одну з ключових ролей в процесі розвитку мистецтва джазової гітари у 1950–1960-х роках. Обґрунтовано актуальність подальших культурологічних досліджень джазової музики та її взаємозв’язків із блюзом й іншими явищами культури XX–XXI століть.
Завантаження
Посилання
Bekirov, U. R., 2023. Crimean Tatar song folklore in academic and jazz compositional practice. Ph.D. in Art History. Thesis. The Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music.
Davydov, S. P., 2015. Texture organization of a jazz piece (based on piano art). Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts.
Olendarov, V. M., 1995. Domestic jazz and the problem of style. Ph.D. in Art History. Thesis. Kyiv State Conservatory named after P. I. Tchaikovsky.
Romanko, V. I., 2001. Jazz in the musical culture of Ukraine: sociocultural and musicological interpretations. Ph.D. in Art History. Thesis. The Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music.
Suprun, O., 2018. Dzhaz i klasychna muzyka: shliakhy peretynu [Jazz and classical music: paths of intersection]. Ukrainska muzyka, 1(27), pp.86–92.
Tormakhova, V. M., 2017. Ukrainska estradna muzyka i folklor: vzaiemopronyknennia i syntez: monohrafiia [Ukrainian pop music and folklore: interpenetration and synthesis: a monograph]. Kyiv: Lira-K.
Cheetham, D., 2017. Blues and Jazz. In: C. Partridge, M. Moberg, eds., The Bloomsbury handbook of religion and popular music. London: Bloomsbury Publishing.
Collier, J. L., 1978. The making of jazz: a comprehensive history. London: Granada Publishing.
Obrecht, J., 2022. Barney Kessel: the complete Charlie Parker with strings sessions, [online]. Available at: <https://jasobrecht.substack.com/p/barney-kessel-the-complete-charlie> [accessed: 25 May 2025].
Russell, T., 1997. The blues: from Robert Johnson to Robert Cray. Dubai: Carlton Books.
The editors of Encyclopaedia Britannica, 1998. Blues. Encyclopaedia Britannica, [online]. Available at: <https://www.britannica.com/art/blues-music> [accessed: 26 May 2025].
Timberg, S., 2011. Kenny Burrell's 80th means a party for listeners. Los Angeles Times, [online]. Available at: <https://www.latimes.com/entertainment/music/la-xpm-2011-nov-06-la-cakenny-burrell-20111106-story.html> [accessed: 26 May 2025].
Yanow, S., 2013. The Great Jazz guitarists. Milwaukee, Wisconsin: Backbeat Books.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Микита Гайченя

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

