Аналіз обмежень та викликів використання штучного інтелекту в музичній індустрії
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343245Ключові слова:
штучний інтелект, генеративні моделі, музична індустрія, варіативність, інтерактивність, креативність, культурна адаптація, емоційна експресія, автентичність, нейронні мережіАнотація
Розглянуто сучасний стан розвитку технологій штучного інтелекту (ШІ) у сфері музичної творчості та проаналізовано ключові обмеження, що визначають межі їхнього застосування в художньому контексті. Досліджено особливості роботи генеративних нейронних мереж — трансформерів, генеративно-змагальних мереж (GANs), рекурентних нейронних мереж (LSTM) і автокодувальників — у процесі синтезу музичних структур різного рівня складності. Визначено, що навіть найновіші алгоритми демонструють значну залежність від навчальних корпусів даних, унаслідок чого створювані твори мають тенденцію до повторюваності мотивів і втрати стилістичної унікальності. Підкреслено проблему обмеженої здатності моделей відтворювати емоційну експресію, динаміку розвитку теми та глибину художнього задуму. Окрему увагу приділено питанню взаємодії композитора чи виконавця з генеративними системами у режимі реального часу. Досліджено перспективи розвитку інтерактивних інтерфейсів «людина–машина», які дозволяють миттєво реагувати на творчі дії користувача та формувати спільний креативний простір. Визначено потенціал мультимодальних моделей, здатних одночасно аналізувати звук, текст і візуальні сигнали, що відкриває нові шляхи для міждисциплінарної музичної творчості. Досліджено соціокультурні наслідки інтеграції ШІ у музичну індустрію, зокрема зміну уявлень про авторство, автентичність і креативність. Досліджено ризики культурної уніфікації, спричиненої домінуванням західних навчальних баз, та наголошено на необхідності створення локально орієнтованих українських корпусів музичних даних. Обґрунтовано, що розвиток національно спрямованих генеративних систем сприятиме збереженню культурної різноманітності та розширенню можливостей творчої самореалізації митців. Зроблено висновок, що штучний інтелект є не стільки альтернативою людській творчості, скільки інструментом її трансформації та нової взаємодії між технологічним і художнім мисленням.
Завантаження
Посилання
Antipina, I., 2024. Musical heritage of Ukraine during digital technology epoch: trends and innovations [Muzychna spadshchyna ukrainy v epokhu tsyfrovykh tekhnolohii: tendentsii ta innovatsii]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(65), pp.7–24. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324587
Chen, Y., Huang, L. and Gou, T., 2024. Applications and advances of artificial intelligence in music generation: a review. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2409.03715
Hernandez-Olivan, C., Hernandez-Olivan, J. and Beltran, J., 2022. A survey on artificial intelligence for music generation: agents, domains and perspectives. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2210.13944
Music and artificial intelligence, 2013. Wikipedia, [online]. Available at: <https://en.wikipedia.org/wiki/Music_and_artificial_intelligence> [accessed: 03 May 2025].
Mycka, J. and Mańdziuk, J., 2025. Artificial intelligence in music: recent trends and challenges. Neural Computing & Applications, 37, pp.801–839. https://doi.org/10.1007/s00521-024-10555-x
Sadovenko, O., 2024. The musical generation of AI: the cultural implications of the intersection of transformative technologies with human creativity [Muzychna heneratsiia ShI: kulturni naslidky peretynu transformatsiinykh tekhnolohii z liudskoiu kreatyvnistiu]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: filosofiia, kulturolohiia, sotsiolohiia, 28, pp.135–142. https://doi.org/10.34079/2226-2830-2024-14-28-135-142
Wang, L., Zhao, Z., Liu, H., Pang, J., Qin, Y. and Wu, Q., 2022. A review of intelligent music generation systems. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2211.09124
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Інна Антіпіна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

