Інноваційні підходи до реалізації мистецьких колаборацій: досвід оперних студій музичних академій України
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(67).2025.339279Ключові слова:
мистецька колаборація, оперна студія, інноваційні технології, музична академія, вища мистецька освіта, міждисциплінарний підхід, неформальна освіта, міжакадемічна співпраця, кросрегіональна мобільністьАнотація
Розглянуто ключові вектори тлумачення понять «інновація» та «інноваційність» в мистецькій освіті. Сформульовано визначення інноваційності у мистецькій освіті у вигляді не лише запровадження нових методик навчання, а передусім створення освітнього простору, в якому студент виступає активним учасником і співавтором власного професійного становлення. Проаналізовано інноваційні підходи до реалізації мистецьких колаборацій у сфері оперної освіти на прикладі діяльності оперних студій провідних музичних академій України. Розглянуто досвід реалізації проєкту «Мистецтво єднає Україну. Оперні вистави» як моделі практичної інтеграції формальної й неформальної освіти, міждисциплінарного підходу та регіонального культурного обміну. Приділено особливу увагу аналізу форм міжінституційної взаємодії, механізмів творчого партнерства між студентами, викладачами та запрошеними митцями в процесі підготовки оперних постановок. Виокремлено основні переваги проєкту, які полягали у створенні умов для реального сценічного досвіду, міжрегіонального культурного діалогу, доступу до професійної інфраструктури, а також взаємодії з митцями національного рівня. Також виявлено труднощі означеного проєкту, зокрема, різний рівень технічного забезпечення та нерівномірну фахову підготовку студентів. Акцентовано увагу на ролі оперної студії як лабораторії колективної творчості, де інновації стають механізмом професійного зростання, зміцнення міжінституційної мобільності та формування національного освітньо-культурного простору. Запропоновано розглядати досвід проєкту як концептуальну основу для створення цифрової мережі оперних студій України з метою подальшого розвитку колаборативного потенціалу
Завантаження
Посилання
Bondarenko, A., 2019. Repertuar opernoi studii pry Natsionalnii muzychnii akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho v 2016–2019 rokakh: osnovni tendentsii [The repertoire of the opera studio at the P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine in 2016–2019: main trends]. Molodyi vchenyi. Kulturolohiia, 12(76), pp.210–213.
Vorobiova, N., 2022. Kulturni y kreatyvni industrii: suchasni tendentsii ta innovatsii [Cultural and creative industries: current trends and innovations]. In: Modern cultural and artistic space: creative and informational and communicative transformations, All-Ukrainian scientific and practical conference, Kyiv, June 21-22 2022. Kyiv: NAKKKiM, pp.148–149.
Kuzmichova, V., 2020. Istoryko-kulturni umovy stanovlennia kharkivskoi vokalnoi shkoly ta opernoi studii pry konservatorii yak yii oseredku [Historical and cultural conditions for the formation of the Kharkiv vocal school and the Opera studio at the Conservatory as its center]. In: Art education: searches and discoveries, VIII All-Ukrainian scientific and practical conference, Kharkiv, October 22-23 2020. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody, II part, p.52–57.
Kucher, L. I., 2009. Operna studiia Kharkivskoho derzhavnoho universytetu mystetstv im. I. P. Kotliarevskoho: do 70-richchia vid dnia zasnuvannia [Opera studio of Kharkiv state university of arts named after I. P. Kotlyarevsky: to the 70th anniversary of the foundation]. Kharkiv: KhDUM.
Kucher, L. I., 2018. Diialnist opernoi studii Lvivskoi derzhavnoi konservatorii imeni M. V. Lysenka yak uchbovoho pidrozdilu u 1970–90-ti rr. [Activity of the opera studio of the Lviv State Conservatory named after M. V. Lysenko as a training unit in the 1970s–1990s]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, XIV, pp.108–121.
Opera studio: history and prospects of development, program of the All-Ukrainian Scientific and Creative Conference, October 18-19 2024. Odesa: Odeska natsionalna muzychna akademiia imeni A. V. Nezhdanovoi, [online]. Available at: <https://odma.edu.ua/wpcontent/uploads/programma-konferencziyi-18-19.10.2024.pdf> [accessed: 25 February 2025].
Ostroukhova, N. V., 2024. Odeskyi opernyi teatr yak muzychno-istorychne yavyshche ta khudozhno-instytutsionalnyi fenomen: monohrafiia [Odesa Opera Theatre as a musical-historical and artistic-institutional phenomenon: a monograph]. Odesa: Oldi+.
Pokhodzei, P. I., 2021. The Opera studio of P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine in the context of musical and theatrical culture of the late 20th – early 21st century. Ph.D. in Art History. Thesis. Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine.
Si, Daofen, 2015. Methodology of using innovative technologies in training future music teachers for vocal performance. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. National Pedagogical Drahomanov University.
Slobodyska, O. A., 2022. Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva [Use of innovative technologies in the training of future teachers of musical art]. Modern information technologies and innovation methodologies of education in professional training: methodology theory experience problems, 53, pp.218–222.
Telishevskyi, M. R., 2013. Operna studiia yak skladova vykhovannia spivakaprofesionala [Opera studio as a component of education of a professional singer]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 19(1), pp.264–269.
Tonkoshkura, O., 2022. Operna studiia Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni Petra Chaikovskoho [Opera Studio of the Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Stages of Achievements]. Etapnist zvershen. Suchasne mystetstvo, 18, pp.267–276.
Tuliantsev, A., 2016. Stanovlennia opernoi studii Dnipropetrovskoi konservatorii imeni M. Hlinky [The formation of the opera studio of the Dnipropetrovsk Academy of Music named after M. Glinka]. Studii mystetstvoznavchi, 1, pp.40–45.
Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski innovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi [Directorial innovations in the use of technical means and technologies in performing arts]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 2(1), pp.52–72.
Yudova-Romanova, K. V., 2021. Eksperymentalnyi stsenichnyi prostir: problemy klasyfikatsii [Experimental stage space: problems of classification]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 4(1), pp.39–54.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Лариса Леванова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.