Естрадне хвилювання піаніста як мистецтвознавчий феномен
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(67).2025.339275Ключові слова:
піаніст, концертно-сценічна діяльність, психологічний стрес, інформаційний стрес, емоційний стрес, естрадне хвилюванняАнотація
Розглянуто естрадне хвилювання піаніста у концертно-сценічній діяльності з позицій мистецтвознавства. Обґрунтовано доцільність дослідження сутності означеного феномену науковцями саме цієї галузі, адже тільки вони володіють інструментарієм його вивчення завдяки поглибленому розумінню: психологічної реакції піаніста на дію стресорів, які викликають у нього естрадне хвилювання; фізіологічної реакції виконавського апарату піаніста на дію емоціогенних умов його концертно-сценічної діяльності; когнітивних процесів, задіяних у проєктуванні художніх образів музичних творів в уяві піаніста; специфіки перевтілення піаніста під час концертно-сценічної діяльності у спроєктовані уявні художні образи музичних творів; логіки побудови мелодико-ритмічних ліній музичних творів з метою «занурення» піаніста в означений процес як одного з провідних методів уникнення появи негативних видів естрадного хвилювання тощо. Здійснено порівняльний аналіз функціонального впливу різних видів естрадного хвилювання піаніста («хвилюванняпіднесення», «хвилювання в образі», «хвилювання-паніка» та «хвилювання-апатія») на процес його концертно-сценічної діяльності. З’ясовано, що перших два види естрадного хвилювання стимулюють піаніста до віднайдення нових рис у варіантах інтерпретації музичних творів, які він може «відчути» тільки на естраді завдяки синергійній взаємодії зі слухачами/глядачами, а останні два види — виступають «руйнівниками» злагодженості перебігу когнітивних процесів, які забезпечують безпомилкове відтворення засвоєного матеріалу та безупинну реалізацію виконавських навичок, навіть за умови якісної підготовки до концертно-сценічного виступу. Описано основні чинники створення емоціогенних умов у концертно-сценічній діяльності піаніста, інтенсивність дії яких надають змогу ототожнювати означений вид діяльності з психологічним стресом — інформаційним та емоційним. Доведено, що надмірне естрадне хвилювання будь-якого негативного виду у піаніста «блокує» механізми управління власною сценічною поведінкою.
Завантаження
Посилання
Yerhiiev, I. D., 2016. The artistic universe of the musician-instrumentalist of the late 20th — early 21st centuries. Doctor of Art History. Thesis. A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music.
Kopeliuk, O., 2019. Fenomenolohiia styliu yak muzykolohichnyi dyskurs [Phenomenology of style as a musicological discourse]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky i praktyky osvity, 55, pp.7–21.
Kotova, L. M., 2000. Emotional stability as a means of forming instrumental and performing reliability in students of music and pedagogical faculties. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. Melitopol State Pedagogical University.
Ma, Lin, 2024. Stage image of a pianist as a form of manifestation of an individual performance style. Ph.D. in Musical Art. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.
Moskalenko, V. H., 2018. Pro indyvidualno-stylovi zasady muzychnoho avtorstva [About the individual and stylistic principles of musical authorship]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 123, pp.7–16.
Onyskiv, H., 2012. Methodology for the formation of performing skills of future music teachers in the process of instrumental training. Ph.D. in Pedagogy. Abstract of Thesis. Melitopol State Pedagogical University.
Samitov, V. Z., 2007. Spetsyfika interpretatsiinoho myslennia muzykanta-vykonavtsia (psykhofiziolohichnyi aspekt): monohrafiia [Specificity of interpretive thinking of a musicianperformer (psychophysiological aspect): a monograph]. Kyiv: DAKKKiM.
Siui, Na, 2023. Vocalists’ concert and stage artistry in the process of performing Chinese folk songs. Ph.D. in Musical Art. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.
Khua, Vei, 2017. Formation of the creative potential of future teachers of musical art in the process of teaching piano. Ph.D. in Pedagogy. Abstract of Thesis. South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky.
Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, struktura i metodyka formuvannia: monohrafiia [Performance reliability of musicians: content, structure and method of formation: a monograph]. Kyiv: DAKKKiM.
Yunyk, D. H., 2011. Theory and methodology of forming performance reliability of instrumental musicians. Doctor of Pedagogical Sciences. Thesis. National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov.
Yan, Yi, 2023. Performance stability as the basis of pianists' concert and stage activity. Ph.D. in Musical Art. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.
Bezborodko, O., 2022. Chinese national piano style in “Two poem classics of the Tang Dynasty” by Xu Zhenmin. Studia Universitatis Babeş-Bolyai Musica, LXVII, Special Issue 2, pp.21–32.
Gat, J., 1964. A zongora tortenete. Budapest: Zeneműkiadó Vállala.
Gieseking, W. and Leimer, K., 1972. Piano technique. New York: Dover Publications.
Martienssen, K., 1930. Die individuelle Klaviertechnik auf der Grundlage des schöpferischen Klangwillens. Leipzig: Verlag Breitkopf & Härtel.
Mattice, S., 2013. Artistry as methodology: aesthetic experience and Chinese philosophy. Philosophy Compass, 8(3), pp.199–209.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 У Фань

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.