Духовна тематика у камерно-вокальних творах Остапа Бобикевича
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(67).2025.339140Ключові слова:
камерно-вокальна музика, духовна тематика, українська музична культура, українська діаспора, Остап Бобикевич, Маркіян Шашкевич, Володимир ЯнівАнотація
Висвітлено невідомі камерно-вокальні твори композитора української діаспори Остапа Бобикевича. Розглянуто мистецьку спадщину відомого культурно-освітнього діяча, який працював і представляв наше мистецтво в інонаціональному середовищі в другій половині ХХ століття. Встановлено, що на сьогоднішній час вона є малодослідженою. Підкреслено тривале перебування його рукописів в закордонних архівах та приватних нотозбірнях, повернення на рідну землю котрих стало можливим у період здобуття незалежності Україною. Розглянуто музичну інтерпретацію Остапом Бобикевичем літературних текстів духовної тематики, зокрема поетів Маркіяна Шашкевича та Володимира Янева, які були передані з власного нотного архіву Йосифом Гошуляком. Здійснено музикознавчий аналіз цих солоспівів, а також охарактеризовано засоби музичної виразності у вокальній та інструментальній партіях. Прослідковано духовну змістову наповненість поетичних першооснов. Вияскравлено художньо-образну сторону віршів, у яких крізь призму сакральних звернень до Всевишнього творця Маркіян Шашкевич та Володимир Янів висловлюють переживання за долю України. Констатовано, що глибоко патріотична ідейність літературних текстів надихнула Остапа Бобикевича до створення камерно-вокальних творів: «Слава Богу», «Отче наш», «І остави нам долги наші». Розкрито застосовані композитором драматургічні та формотворчі засоби, у яких простежуються ознаки вільного наскрізного розвитку тематичного матеріалу солоспівів. Охарактеризовано взаємодію слова і сольної партії, на основі чого доведено декламаційно-речитативну природу вокального викладу, що вказує на народнопісенну основу, тобто на думний епос камерно-вокальної музики Остапа Бобикевича. Окреслено фортепіанний супровід аналізованих солоспівів, який доповнює їх духовно-патріотичну настроєність. Доведено, що аналізовані вокально-інструментальні твори є яскравими взірцями композиції, які ґрунтуються на фольклорних та романтичних стильових ознаках.
Завантаження
Посилання
Bobykevych, O., 1960. Thank God. [Manuscript] Private archive of J. Goshulyak.
Bobykevych, O., 1963a. And forgive us our debts. [Manuscript] Private archive of J. Goshulyak.
Bobykevych, O., 1963b. Our Father. [Manuscript] Private archive of J. Goshulyak.
Bobykevych, O., 2007. Vokalni tvory na virshi Tarasa Shevchenka [Vocal works based on poems by Taras Shevchenko]. Edited by U. Molchko. Drohobych: Posvit.
Bobykevych, O., 2016. Vokalni tvory na slova Ivana Franka [Vocal works to words by Ivan Franko]. Edited by U. Molchko. Drohobych: Posvit.
Bobykevych, O., 2019. Solospivy na virshi ukrainskykh poetiv [Solos on verses by Ukrainian poets]. Edited by U. Molchko. Drohobych: Posvit.
Bobykevych, O., 2022. Piat romansiv na virshi ukrainskykh poetiv [Five romances based on verses by Ukrainian poets]. Edited by U. Molchko. Drohobych: Posvit.
Vashchyshyn, M., 2003. Ostap Bobykevych [Ostap Bobykevych]. Lviv: Chervona kalyna.
Karas, H., 2012. Muzychna kultura ukrainskoi diaspory u svitovomu chasoprostori XX stolittia: monohrafiia [Musical culture of the Ukrainian diaspora in the world space of the 20th century: a monograph]. Ivano-Frankivsk: Tipovit.
Molchko, U., 2012. Khorovyi uzhynok Ostapa Bobykevycha. In: U. Molchko, ed. Ostap Bobykevych. Khorovi tvory [Ostap Bobykevych. Choral works]. Drohobych: Posvit, pp.3–13.
Shakh, S., 1961. U 150-littia urodyn o. Markiiana Shashkevycha (1961 rik yuvileiv) [On the 150th anniversary of the birth of Father Markiyan Shashkevych (1961 year of anniversaries)]. Miunkhen: Khrystyianskyi holos.
Shashkevych, M., 1913. Tvory Markiiana Shashkevycha i Yakova Holovatskoho, z dodatkom tvoriv Ivana Vahylevycha i Tymka Padury [Works by Markiyan Shashkevych and Yakov Holovatsky, with additions of works by Ivan Vahylevych and Tymko Padura]. Edited by Yu. Ramanchuk. Lviv: Prosvita.
Yaniv, V., 1951. Shliakhy [Ways]. Miunkhen: Molode zhyttia.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Уляна Молчко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.