Культурологічний коментар як метод дослідження урбаністичного повсякдення композиторів ХІХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(67).2025.339137Ключові слова:
культурологічний коментар, урбаністичне повсякдення, мандрівки, творча біографія, Р. Шуман, С. Гулак-АртемовськийАнотація
Розглянуто культурологічний коментар як методологічний інструмент вивчення повсякденної сфери життя композиторів. Продемонстровано дієвість методу з позицій культурного значення, а також як частини процесу створення хронологічної послідовності досліджуваного періоду життя композитора. Визначено, що коментування допомагає вирішити низку проблем пов’язаних з вивченням творчих біографій митців, зокрема, через звернення до інших гуманітарних наук. Досліджено повсякденне життя композиторів ХІХ століття з врахуванням факторів урбаністичного середовища. Виявлено, що аналіз епістолярних та літературних джерел сприяє розумінню культурного контексту художніх явищ доби, чинників, які впливають на формування повсякденних звичок композиторів, їх щоденних маршрутів, оточуючого міського пейзажу, а також історичної цінності пам’яток, до яких вони могли бути дотичними під час мандрівок європейськими містами. Обґрунтовано вивчення проблематики урбаністичного повсякдення композиторів ХІХ століття, що характеризувалось такими спільними рисами як: потяг до мандрівок, міський спосіб життя, досвід здобуття нових вражень, значний вплив загальнокультурних явищ на їх творчість. Описано міське повсякдення німецького композитора Р. Шумана під час перебування в Лейпцизі та українського композитора С. Гулака-Артемовського за часів його навчання у Флоренції. Проаналізовано епістолярну спадщину Р. Шумана, що містить згадки відвідуваних місць, особистих вражень, та описів впливу урбаністичного середовища на його світовідчуття. Відтворено деталі повсякдення С. Гулака-Артемовського, чому сприяла низка ґрунтовних біографічних досліджень, які стосуються періоду його перебування у Флоренції. Висвітлено деякі факти, що торкаються дозвілля композиторів та особливостей професійної діяльності в межах оточуючого міського простору. Реконструйовано урбаністичний пейзаж Лейпцига й Флоренції з врахуванням деяких ключових адрес, що сприяють детальному вивченню міського буття Р. Шумана та С. Гулака-Артемовського. Доведено актуальність та універсальність застосування методу культурологічного коментаря до вивчення творчої і повсякденної сфер життя музикантів, оскільки це сприяє формуванню нового погляду на світ музичної культури.
Завантаження
Посилання
Bergson, A., 2010. Tvorcha evoliutsiia [The creative evolution]. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho.
Hirts, K., 2001. Interpretatsiia kultur. Vybranni ese [Interpreting Cultures. Selected Essays]. Kyiv: Dukh i litera.
Gilen, P., 2019. Performuvannia spilnoho mista. Na peretyni mystetstva, polityky y hromadskoho zhyttia [Performing a shared city. At the intersection of art, politics, and public life]. Kharkiv: Ist Publishing.
Idrisova, S., 2019. Chuttieva kultura i muzykoznavstvo: analiz eseiu Zhorzha Kastnera "Les voix de Paris" (1857) [Sensual culture and musicology: an analysis of Georges Castner's essay "Les voix de Paris" (1857)]. Kyivske muzykoznavstvo, 59, pp.156–169.
Kamiu, A., 2022. Mif pro Sizifa. Buntivna liudyna [The myth of Sisyphus. A rebellious man]. Kharkiv: Folio.
Kirdeieva, M., 2019. Kartyna Arnolda Beklina "Ostriv mertvykh" yak vidkrytyi tvir u muzychnii kulturi mezhi XIX – XX stolit [Arnold Becklin's painting "Island of the Dead" as an open work in the musical culture of the turn of the 19th – 20th centuries]. Kyivske muzykoznavstvo, 59, pp.170–183.
Osypenko, O., 2013. Gulak-Artemovsky in Italy. A gift from the tsar. Nevidomyi HulakArtemovskyi i Symyrenky, [online]. Available at: <https://gulak.org.ua/hulak-artemovskyj-v-italijipodarunok-tsarya/> [accessed: 19 February 2025].
Samoilenko, O. I., 2011. Teoriia muzykoznavchoi interpretatsii yak napriam suchasnoi hermenevtyky [The theory of musicological interpretation as a direction of modern hermeneutics]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(11), pp.3–10.
Tyshko, S. V., 2009. Zasoby transportnoi komunikatsii: refleksii muzychnoi kultury (pro deiaki aspekty doslidzhennia tvorchykh biohrafii muzykantiv) [Means of transport communication: reflections of musical culture (on some aspects of research into the creative biographies of musicians)]. Kyivske muzykoznavstvo, 30, pp.72–81.
Tyshko, S. V., 2019. Shliakhy kulturolohichnykh doslidzhen tvorchykh biohrafii muzykantiv [Ways of culturological research of creative biographies of musicians]. Kyivske muzykoznavstvo. Kulturolohiia ta mystetstvoznavstvo, 58, pp.79–90.
Jansen, F. G., 1904. Robert Schumanns Briefe. Neue Folge. Leipzig: Breitkopf & Hartel.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Катерина Міненко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.