Перший всеукраїнський відкритий конкурс хорових диригентів імені академіка О. С. Тимошенка як фактор формування й осмислення ідентичності української культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(67).2025.339134

Ключові слова:

культурна й історична пам’ять, ідентичність, культуротворчі процеси, життєтворчість митця, хорова культура, звичаєвість, традиція, конкурс хорових диригентів

Анотація

Розглянуто проблему національної ідентичності в контексті культуротворчих процесів у сучасній Україні. З’ясовано, що культура як механізм укорінення ідентичності в умовах російсько-української війни виконує одну з найбільш значимих функцій національного усвідомлення українців і потребує особливої уваги. Наголошено на необхідності перманентно переосмислювати духовну спадщину, формувати механізми її повернення, збереження й захисту. Описано феномени звичаєвості і традиції української хорової культури й сучасний стан її розвитку. Зазначено, що конкурс хорових диригентів становить важливий чинник консолідації сучасного хорового виконавства. Визначено основні принципи формування мистецьких традицій на прикладі проведення Конкурсу хорових диригентів імені О. С. Тимошенка як важливого механізму універсалізації норм і цінностей вітчизняної хорової культури, який зміцнює її минуле, визначає теперішнє і програмує майбутнє в їх нерозривній цілісності. Охарактеризовано цей конкурс як знакову подію в історії українського хорового мистецтва, як важливий елемент культуротворчих процесів, які формують історію сучасної України, надаючи їй відповідних смислів і значень. Розглянуто Конкурс диригентів як спосіб поєднати традиції, погляди й переконання митців різних регіонів України. Розроблено механізми повернення забутих імен українських митців на протидію практиці їх привласнення, властиву діям агресора. Проаналізовано програму конкурсу, наголошено на свідомому доборі творів для кожного туру. Розглянуто хоровий спів як важливий елемент національної історичної та культурної свідомості. Осмислено культуру хорового співу як універсальну категорію «звичаю», завдяки якій сформовано потужну традицію. Вказано визначальні критерії, які стали запорукою перемоги конкурсантів: філігранна мануальна техніка, відчуття стилю, досконала методика роботи з хором, відповідність композиторського задуму та інтерпретаційних рішень. Зазначено переможців і лауреатів Конкурсу. Доведено, що Конкурс хорових диригентів є не тільки ефективним засобом поєднання традицій, поглядів й переконання митців різних регіонів України, а й логічним продовженням творчої біографії О. С. Тимошенка.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bench-Shokalo, O. H., 2002. Ukrainskyi khorovyi spiv: aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii: navchalnyi posibnyk [Ukrainian choral singing: actualization of customary tradition: a textbook]. Kyiv: Ukrainskyi Svit.

The first All-Ukrainian choral conductors' competition named after Tymoshenko was held in Kyiv, 2024. UKRRAIN. Ukrainskyi doshch, [online]. Available at: <https://ukrrain.com/v_kievi_projshov_i_vseukrainskij_konkurs_horovih_dirigentiv_imeni_timoshenka.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1Sbs8xoor2LeBezG0h66pilnGzGH3mlz9Q8_XOr-21-s5ARYq40BMmsE_aem_zl7Brlehv0s9geto5avhfQ> [accessed: 04 February 2025].

Hobsbaum, E. and Reindzher, T., 2005. Vynaidennia tradytsii [The invention of tradition]. Translated from English by M. Klymchuk. Kyiv: Nika-Tsentr.

Zubai, Yu. M., 2024. The project of creative universalism in the pianist teachers’ activity of the Kyiv Conservatory in the second half of the 20th century. Ph.D. in Culturology. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

The first All-Ukrainian choral conductors' competition named after O. S. Tymoshenko, 2024. Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, [online]. Available at: <https://knmau.com.ua/i-vseukrayinskij-vidkritij-konkurs-horovih-dirigentiv-imeni-akademika-o-stimoshenka-2/> [accessed: 04 February 2025].

The first international choral conductors' competition named after O. S. Tymoshenko, 2024. Youtube, [online]. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=nPesoF21lpI> [accessed: 04 February 2025].

Nahorna, L. P., 2011. Istorychna svidomist u rehionalnomu vymiri: ukrainski realii [Historical consciousness in the regional dimension: Ukrainian realities]. Rehionalna istoriia Ukrainy, pp.61–74.

Musical Appendix, 2024. Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, [online]. Available at: <https://knmau.com.ua/notnij-dodatok/#3-s> [accessed: 05 February 2025].

Riuzen, Y., 2010. Novi shliakhy istorychnoho myslennia [New pathways of historical thinking]. Lviv: Litopys.

Severynova, M. Yu., 2013. Arkhetypy v kulturi u proektsii na tvorchist suchasnykh ukrainskykh kompozytoriv [Archetypes in culture in the projection onto the works of contemporary Ukrainian composers]. Kyiv: NAKKiM.

Fed, V. A., 2022. Kulturotvorche buttia liudyny yak naukova problema. In: M. Brovko, ed. Kultura v konteksti praktychnykh form buttia liudyny: monohrafiia [Culture in the context of practical forms of human existence: a monograph]. Nizhyn: Lysenko M. M., pp.22–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Бондарчук, В. (2025). Перший всеукраїнський відкритий конкурс хорових диригентів імені академіка О. С. Тимошенка як фактор формування й осмислення ідентичності української культури. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(67), 7–21. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(67).2025.339134

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ