ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ ДЕТЕРМІНАНТ ІНДИВІДУАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОГО СТИЛЕТВОРЕННЯ МИТЦЯ КОНЦЕРТНО-СЦЕНІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333473

Ключові слова:

музиканти-виконавці, інструменталісти, вокалісти, диригенти, сценічна діяльність, індивідуально-виконавський стиль, виконавські уміння та навички, музичний твір, інтерпретація, музична творчість, детермінанти, виконавська культура та артистизм

Анотація

Проаналізовано сутність поняття «індивідуально-виконавський стиль митця концертно-сценічної діяльності» з позицій генетики і генезису. З’ясовано, що означений феномен відображає сформовану оригінальну манеру творчої діяльності митця, яка проявляється у відтворенні самобутніх рис як звуко-виражальних та технічних засобів інтерпретації музичного твору, так і виконавської надійності, виконавської культури та артистизму. Висвітлено вплив на індивідуально-виконавське стилетворення митця концертно-сценічної діяльності рис композиторської, етнічно-національної, епохальної, історичної, просторово-часової та надпрострово-часової стильової концентричності. З’ясовано, що структура індивідуально-виконавського стилю кожного митця концертносценічної діяльності є оригінальною, тобто неповторною. Аргументовано доцільність теоретичного проєктування тільки макрорівневої структури означеного феномену, де обов’язковими мають бути художньо-творчі, технічно-виконавські, інтелектуальноемоційні та артистично-комунікаційні складові. Визначено детермінанти індивідуальновиконавського стилетворення митця концертно-сценічної діяльності. Описано технологію детермінації досліджуваного феномену системою як психологічних, так і суто виконавських детермінант, де до перших віднесено ті, які забезпечують злагодженість перебігу когнітивних процесів (увагу, пам'ять, уяву, уявлення і мислення), та утворення певних емоційно-вольових станів (емоції і волю), а до других — суто виконавські детермінанти (виконавську техніку, виконавську надійність, виконавську культуру та артистизм). Доведено, що детермінанти індивідуально-виконавського стилетворення митця концертно-сценічної діяльності характеризуються функціональною взаємозалежністю, яка є не статичною, а динамічною величиною. Обґрунтовано умови для «отримання» «творчої синергії» від «взаємодії» «пересічних» ознак різних детермінант у процесі індивідуальновиконавського стилетворення митця концертно-сценічної діяльності, що і надає йому змогу доповнювати/збагачувати сформовані риси новими ознаками

Біографії авторів

ДМИТРО ЮНИК, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри теорії та історії музичного виконавства

ТЕТЯНА ЮНИК, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри кіно-, телемистецтва

Посилання

Andreiko, O. I., 2014. Theory and methods of forming the performing culture of a violinist in higher art educational institutions. Doctor of Pedagogical Sciences. Thesis. Kyiv.

Bochkarev, L. L., 1989. Psychological mechanisms of musical experience. Doctor of Psychological Sciences. Thesis. Kyiv.

Goryukhina, N., 1985. Ocherki po voprosam natsional'nogo stilya i formy [Essays on national style and form].Kyiv: Muzychna Ukraina.

Katrych, O. T., 2000. Individual style of a musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Ph.D. in Art History. Thesis. Kyiv.

Kyrychuk, O. V., 1996. Psykholohiia osobystosti [Psychology of the individual]. Kyiv: Lybid.

Kovtoniuk, V. L., 2022. The style of musical creativity of M. Pletnev. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv.

Kopeliuk, O. O., 2018. Piano creativity of Ivan Karabyts: phenomenology of style. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv.

Kokhanyk, I., 2001. Intertekstualnist ta problema stylovoi yednosti muzychnoho tvoru. Tekst muzychnoho tvoru: praktyka i teoriia [Intertextuality and the problem of stylistic unity of a musical work. Text of a musical work: practice and theory]. Kyivske muzykoznavstvo, 7, pp.90–95.

Ma, Lin, 2024. The stage image of a pianist as a form of manifestation of an individual performing style. Ph.D. in Art History. Thesis. Kyiv.

Maksymenko, S. D., Zaichuk, V. O. and Klymenko, V. V., 2004. Zahalna psykholohiia: pidruchnyk [General psychology: a textbook]. 2nd ed. Vinnytsia: Nova knyha.

Moskalenko, V. H., 2018. Pro indyvidualno-stylovi zasady muzychnoho avtorstva [On the individual stylistic principles of musical authorship]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 123, pp.7–16.

Suj, Na, 2023. Concert and stage artistry of vocalists in the process of performing Chinese folk songs. Ph.D. in Art History. Thesis. Kyiv.

Tkach, Yu., 2018. Indyvidualnyi vykonavskyi styl dyryhenta-khormeistera yak predmet teoretychnoho doslidzhennia [The individual performing style of a conductor-choirmaster as a subject of theoretical research]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, pp.359–366.

Yunyk, D. H., 2011. Theory and methodology of forming performance reliability of instrumental musicians. Doctor of Pedagogical Sciences. Thesis. Kyiv.

Yamnytskyi, V. M., 2004. Psykholohiia zhyttietvorchoi aktyvnosti osobystosti: monohrafiia [Psychology of the life-creating activity of the individual: a monograph]. Odesa: Cherkasov M. P.; Rivne: RDHU.

Gieseking, W. and Leimer, K., 1972. Piano technique. New York: Dover Publications.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13

Як цитувати

ЮНИК, Д., & ЮНИК, Т. (2025). ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ ДЕТЕРМІНАНТ ІНДИВІДУАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОГО СТИЛЕТВОРЕННЯ МИТЦЯ КОНЦЕРТНО-СЦЕНІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(66), 7–23. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333473

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО