ЖАНРОВА СЕМАНТИКА В «SUITE NOSTALGIQUE» ДЛЯ КЛАРНЕТА І ФОРТЕПІАНО ТАРАСА ЯЩЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333472Ключові слова:
камерно-інструментальна музика, духові ансамблі, українська музика, кларнетові композиції, музична семантика, жанр, полістилістика, тембральністьАнотація
Проаналізовано місце композицій для кларнета соло та ансамблів за участю кларнета як одиничних зразків у творчості українських композиторів. Охарактеризовано перспективу дослідження цих творів з огляду на трактування виразових можливостей інструменту. З’ясовано потенціал кларнета в контексті камерно-ансамблевого музикування, жанрових інновацій та творчого експерименту. Визначено, що новизна дослідження полягає у виокремленні семантики камерно-духових ансамблів як самостійної наукової проблеми в умовах зростаючої кількості відповідних творів. Розглянуто взаємозумовленість жанрово-семантичних та виразових чинників на прикладі сюїти «Suite Nostalgique» Т. Ященка — твору з присвятами та рисами програмності. Простежено взаємозв’язок інспірації авторських присвят і втілень тембральної специфіки звучання кларнета. Обґрунтовано доцільність використання різноманітних методів у дослідженні: теоретичного — для вивчення концептуальних засад творчої діяльності українських композиторів і виконавців, ретроспективного та структурно-системного — для аналізу джерел і нотного матеріалу, історичного — для висвітлення традицій кларнетового виконавства та засад композиторської творчості для кларнетових ансамблів. Висвітлено особливості стилістичних бачень автора стосовно побудови сюїти як полістилістичної композиційної форми з необароковими рисами. Розкрито зв’язок між жанровими ознаками, виконавсько-виразовими засобами і особистісними присвятами в кожній частині сюїти. Доведено значимість подальших музикознавчих праць у напрямі дослідження жанрової семантики, тембрових особливостей кларнета, стильових виявів та відповідних виконавських прийомів у камерних ансамблях дерев’яних духових інструментів в українській та європейській музиці.
Посилання
Vovk, R., 2004. History, acoustic nature and expressive possibilities of clarinet fingering. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.
Horbal, Ya., 2019. Osoblyvosti vykorystannia ta notatsii suchasnykh vykonavskovyrazhalnykh zasobiv pry hri na dukhovykh instrumentakh [Features of the use and notation of modern performing and expressive means when playing wind instruments]. Ukrainska muzyka, 3–4(33–34), pp.108–116.
Komenda, O., 2009. Poniattia zhanru v suchasnomu muzykoznavstvi [The concept of genre in modern musicology]. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 3, pp.120–140.
Sun, Peiian, 2019. Genre style as a category of musical thinking (based on the material of piano creativity). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music.
Tolstova, O. and Nilova, D., 2018. Structural and semantic features of musical terminology of music text [Strukturno-semantychni osoblyvosti muzychnoi terminolohii notnoho tekstu]. Linhvistychni studii, 36, pp.121–125. https://doi.org/10.31558/1815-3070.2018.36.18
Shyp, S., 2002. Muzychnyi zhanr v metodolohichnomu aspekti [Musical genre in the methodological aspect]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 16, pp.154–177.
Yachshenko, T., 2010. Suite nostalgique: pour clarinette en sib et piano. [Piano score, voice] (Köln: Wolfgang G. Haas).