ВІД ОБ’ЄКТУ ДО РЕЗУЛЬТАТУ: СПОСОБИ РОЗКРИТТЯ ХУДОЖНЬОЇ ЦІЛІСНОСТІ ХОРОВИХ ТВОРІВ У ДИРИГЕНТСЬКОМУ СТИЛІ ПАВЛА МУРАВСЬКОГО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333470

Ключові слова:

індивідуальний виконавський стиль, Павло Муравський, диригентхормейстер, специфіка диригентської інтерпретації, хор, українське хорове мистецтво, художня цілісність

Анотація

Досліджено особливості виконавського стилю Павла Муравського, що базується на глибокому розумінні музичної драматургії, інтонаційній чистоті, досконалій кантилені та тембральній єдності звучання хору. Проаналізовано мобільні та стабільні ресурси нотного тексту у виконавських версіях Маестро, а також їхню роль у створенні художньої цілісності хорового твору. Здійснено порівняльний аналіз архівних аудіозаписів хорових творів у виконанні різних колективів під керівництвом Павла Муравського, що дозволило виокремити специфічні інтерпретаційні прийоми Маестро. Виявлено характерні риси його диригентського стилю, зокрема тенденцію до варіативного трактування метроритму, використання тембрової пластики як виразного засобу та театральність виконання. Визначено основні засоби диригентської інтерпретації, зокрема агогіку, динамічні контрасти, фразування, особливості артикуляції та диференційовану подачу літературного тексту. Встановлено специфіку інтерпретації українських народних пісень та творів на тексти Т. Шевченка, де відзначено баланс між академічною точністю та живою емоційністю виконання. Доведено, що диригентський стиль Павла Муравського базується на природності інтонаційного відтворення, органічності темпоритму, емоційній відкритості та логіці музичної форми, що забезпечує потужний вплив на слухацьку аудиторію. Зактуалізовано значення Павла Муравського у розвитку українського хорового мистецтва, зокрема його внесок у збереження традицій національної вокальної культури та формування нової школи диригентської інтерпретації. Обґрунтовано наукову та практичну цінність результатів дослідження, які систематизують уявлення про специфіку диригентської інтерпретації в українському хоровому мистецтві і можуть бути використані у виконавській, науковій та педагогічній діяльності хормейстерів.

Біографія автора

ЮЛІЯ ТКАЧ, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

кандидатка мистецтвознавства, доцентка, доцентка кафедри хорового диригування, народна артистка України, Художній керівник та головний диригент Академічної хорової капели імені П. Майбороди Українського радіо

Посилання

Bench-Shokalo, O. H., 2002a. Pavlo Muravskyi: fenomen odnoho zhyttia [Pavlo Muravskyi: the phenomenon of one life]. Kyiv: Dnipro.

Bench-Shokalo, O. H., 2002b. Ukrainskyi khorovyi spiv: aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii [Ukrainian Choral singing: actualization of customary tradition]. Kyiv: "Ukr. Svit".

Katrych, O. T., 2002. Individual style of a musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Katrych, O. T., 2004. Muzychno-vykonavskyi arkhetyp yak stylove pidgruntia yavyshch muzychnoi tvorchosti [Musical-performing archetype as a stylistic foundation of musical creativity phenomena.]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.177–184.

Kopylova, S., 1999. Natsionalno-psykholohichnyi kompleks – yadro vykonavskoho styliu [National-psychological complex as the core of performing style]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.257–264.

Kofman, R. I., 1986. Vykhovannia dyryhenta: psykholohichni osoblyvosti [Training the conductor: psychological features]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Makarenko, H. H., 2005. Tvorchist dyryhenta: estetyko-mystetstvoznavchi vymiry [Conductor’s creativity: aesthetic and art studies dimensions]. Kyiv: Fakt.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13

Як цитувати

ТКАЧ, Ю. (2025). ВІД ОБ’ЄКТУ ДО РЕЗУЛЬТАТУ: СПОСОБИ РОЗКРИТТЯ ХУДОЖНЬОЇ ЦІЛІСНОСТІ ХОРОВИХ ТВОРІВ У ДИРИГЕНТСЬКОМУ СТИЛІ ПАВЛА МУРАВСЬКОГО. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(66), 24–37. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333470

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО