ВІД ОБ’ЄКТУ ДО РЕЗУЛЬТАТУ: СПОСОБИ РОЗКРИТТЯ ХУДОЖНЬОЇ ЦІЛІСНОСТІ ХОРОВИХ ТВОРІВ У ДИРИГЕНТСЬКОМУ СТИЛІ ПАВЛА МУРАВСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333470Ключові слова:
індивідуальний виконавський стиль, Павло Муравський, диригентхормейстер, специфіка диригентської інтерпретації, хор, українське хорове мистецтво, художня цілісністьАнотація
Досліджено особливості виконавського стилю Павла Муравського, що базується на глибокому розумінні музичної драматургії, інтонаційній чистоті, досконалій кантилені та тембральній єдності звучання хору. Проаналізовано мобільні та стабільні ресурси нотного тексту у виконавських версіях Маестро, а також їхню роль у створенні художньої цілісності хорового твору. Здійснено порівняльний аналіз архівних аудіозаписів хорових творів у виконанні різних колективів під керівництвом Павла Муравського, що дозволило виокремити специфічні інтерпретаційні прийоми Маестро. Виявлено характерні риси його диригентського стилю, зокрема тенденцію до варіативного трактування метроритму, використання тембрової пластики як виразного засобу та театральність виконання. Визначено основні засоби диригентської інтерпретації, зокрема агогіку, динамічні контрасти, фразування, особливості артикуляції та диференційовану подачу літературного тексту. Встановлено специфіку інтерпретації українських народних пісень та творів на тексти Т. Шевченка, де відзначено баланс між академічною точністю та живою емоційністю виконання. Доведено, що диригентський стиль Павла Муравського базується на природності інтонаційного відтворення, органічності темпоритму, емоційній відкритості та логіці музичної форми, що забезпечує потужний вплив на слухацьку аудиторію. Зактуалізовано значення Павла Муравського у розвитку українського хорового мистецтва, зокрема його внесок у збереження традицій національної вокальної культури та формування нової школи диригентської інтерпретації. Обґрунтовано наукову та практичну цінність результатів дослідження, які систематизують уявлення про специфіку диригентської інтерпретації в українському хоровому мистецтві і можуть бути використані у виконавській, науковій та педагогічній діяльності хормейстерів.
Завантаження
Посилання
Bench-Shokalo, O. H., 2002a. Pavlo Muravskyi: fenomen odnoho zhyttia [Pavlo Muravskyi: the phenomenon of one life]. Kyiv: Dnipro.
Bench-Shokalo, O. H., 2002b. Ukrainskyi khorovyi spiv: aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii [Ukrainian Choral singing: actualization of customary tradition]. Kyiv: "Ukr. Svit".
Katrych, O. T., 2002. Individual style of a musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.
Katrych, O. T., 2004. Muzychno-vykonavskyi arkhetyp yak stylove pidgruntia yavyshch muzychnoi tvorchosti [Musical-performing archetype as a stylistic foundation of musical creativity phenomena.]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.177–184.
Kopylova, S., 1999. Natsionalno-psykholohichnyi kompleks – yadro vykonavskoho styliu [National-psychological complex as the core of performing style]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.257–264.
Kofman, R. I., 1986. Vykhovannia dyryhenta: psykholohichni osoblyvosti [Training the conductor: psychological features]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Makarenko, H. H., 2005. Tvorchist dyryhenta: estetyko-mystetstvoznavchi vymiry [Conductor’s creativity: aesthetic and art studies dimensions]. Kyiv: Fakt.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.