ПРОЯВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У СОЛЬНИХ СКРИПКОВИХ ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333469

Ключові слова:

скрипка соло, українська музика ХХІ століття, національна ідентичність, композитор і фольклор, дума, коломийка, гімн

Анотація

Досліджено сольну скрипкову творчість сучасних українських композиторів в аспекті прояву у ній ознак національної ідентичності. З’ясовано зміст поняття «національна ідентичність» та риси втілення в музиці найважливіших її культурних складових: етнічної (народно-пісенні цитати, фольклорна жанровість та інтонаційність), державнополітичної (цитування гімну як державного символу), світоглядно-релігійної (цитування зразків церковно-співочої культури). Зібрано інформацію щодо історії створення та виконання творів, в яких композитори та скрипалі-композитори ХХІ століття свідомо маркують національну ідентичність. Визначено такі форми і методи використання українського фольклору у професійній музичній творчості як цитування у Віктора Теличка («Карпатська партита»), Сергія Каденка (фантазія «Тиха-тиха»), Сергія Болотного (Українські каприси та транскрипції народних пісень для скрипки соло), стилізація народного танцю у Олександра Гоноболіна («Танець»), інтерпретація жанрових маркерів думи у Людмили Юріної («DUMA») та коломийки у Дмитра Малого («Сім слів про коломийку»). Окреслено драматургічну функцію мелодії державного гімну у п’єсі Тараса Зданюка «07:12. Der Erste Fliegeralarm» та циклі Кирила Вадимовича Стеценка «Інтегральний славень». Виявлено маркери православної духовної музики у п’єсах Олега Безбородька «Follia Ruthenica» та Тараса Зданюка «Молитва за Україну». Зроблено висновок про формування тенденції до маркування ознак національної ідентичності у творах для скрипки соло українських композиторів ХХІ століття та розширення спектру використаних знаків і символів, які позначають її в музиці (етнічні, державно-політичні, релігійні), що зумовлено політико-ідеологічними векторами розвитку української держави доби Незалежності і помітною активізацією цих процесів у зв’язку з воєнним станом і необхідністю в усіх культурно-мистецьких сферах, в тому числі концертній діяльності провідних скрипалів в Україні й за кордоном, підкреслювати й стверджувати власну ідентичність.

Біографія автора

МАРІЯ БАБІЙ, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри історії української музики та музичної фольклористики

Посилання

Borukh, I. M., 2020. Programmaticity in Ukrainian violin music: historical, sociocultural and aesthetic-stylistic aspects. Ph.D. in Art History. Thesis. Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko.

Horinov, P. V. and Drapushko, R. H., 2022. The formation of the national identity of Ukrainians as the basis of the national security of the Ukrainian state. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, 10, pp.26–30, [online]. Available at: <http://lsej.org.ua/10_2022/2.pdf> [accessed: 21 October 2024].

Hrytsa, S. Y., 2006. Dumy. In: Ukrainska muzychna entsyklopediia [The Ukrainian musical encyclopedia]. Kyiv: Vydavnytstvo Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii NAN Ukrainy, vol. 1, pp.669–670.

Hrinchenko, M. O., 1959. Ukrainska narodna instrumentalna muzyka. In: Hrinchenko M. O. Vybrane [Grinchenko M. O. Selected]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR, pp.55–103.

Zador, D., Kosto, Yu. and Mylostavskyi, P., 1944. Narodni pisni pidkarpatskykh rusyniv [Folk songs of the Subcarpathian Rusyns]. Uzhhorod: Vyd. Podkarpat. o-va nauky.

Zaranskyi, V. I., 2009. Ukraïnska skrypkova kontsertna miniatiura [Ukrainian Violin Concerto Miniature]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka. Mystetstvoznavstvo, 2, pp.33–40.

Zaslavska, L. V., Holubovska, V. S. and Dorohykh, S. O., 2020. Derzhavnyi himn Ukrainy: istoryko-pravovi aspekty [The national anthem of Ukraine: historical and legal aspects]. Kyiv: Vydavnychyy̆ dim "ArtEk".

Kapeliushnyi, V. P., 2007. State symbols of Ukraine. In: Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine], [online]. Available at: <https://esu.com.ua/article26198> [accessed: 25 October 2024].

Kornii, L. P., 2019. Problema etnonatsionalnoi identychnosti ukrainskoho muzychnoho mystetstva [The problem of ethno-national identity of Ukrainian musical art]. Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii, 19, pp.6–16.

Kudrynetskyi, S. M., 2010. Kolomyika u fortepiannii tvorchosti Ostapa ta Nestora Nyzhankivskykh [Kolomyyka in the piano work of Ostap and Nestor Nyzhankivsky]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka. Mystetstvoznavstvo, 1, pp.19–25.

Liudkevych, S. P., 1999. Mykhailo Verbytskyi ta ukrainska suspilnist. In: Liudkevych S. P. Doslidzhennia, statti, retsenzii, vystupy [Liudkevych S. P. Research, articles, reviews, speeches]. Lviv: Dyvosvit, vol. 1, pp.345–348.

Liashenko, I. F., 1996. Istoryko-stylovi ta etnofolklorni dzherela formuvannia ukrainskoi kompozytorskoi shkoly. In: Ukrainska khudozhnia kultura: posibnyk [Ukrainian artistic culture: a guide]. Kyiv: Lybid, pp.235–258.

Malyi, D. M., 2023. "Chotyry slova pro kolomyiku": avtorskyi dosvid orkestruvannia ["Four words about the kolomyyka": the author's experience of orchestration]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, 34, pp.157–181.

Melnyk, A. O., 2016. Trends of genre-stylistic dynamics of Ukrainian violin miniature of the second half of the 20th — early 21st centuries. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts.

Nabokova, N. M., 2019. Rysy natsionalnoi identychnosti ta yikh proiav u zhyttietvorchosti Fedora Yakymenka [Features of national identity and their manifestation in the creative work of Fedor Yakimenko]. In: Ukraine. Europe. World. History and names in cultural and artistic reflections, abstracts of the reports of the Third International Scientific and Practical Conference, Kyiv, November 7-8 2019. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.

Novakovych, M. O., 2020. Galician music of the Habsburg era (1772–1918) in the context of the phenomenon of national identity. Doctor of Art History. Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.

Odnolkina, M. S., 2020. Genesis and specificity of Ukrainian violin fantasy in the context of the development of the genre. Ph.D. in Art History. Thesis. Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko. Mykola Lysenko Lviv National Music Academy.

Okarynskyi, V. M., 2021. Batyars. Velyka ukrainska entsyklopediia, [online]. Available at: <https://vue.gov.ua/Батяри> [accessed: 11 October 2024].

Sakharchuk, R. V., 2017. Tradytsiia mnoholitstvuvannia v ukrainskii kompozytorskii tvorchosti: dukhovnyi himn Ukrainy "Bozhe Velykyi, Yedynyi", muz. M. Lysenka, sl. O. Konyskoho [The tradition of multi-years in Ukrainian composers' work: the spiritual anthem of Ukraine "God is Great, the One", music by M. Lysenko, lyrics by O. Konysky]. Ukrainska muzyka, 3, pp.22–28.

Smit, E., 1994. Natsionalna identychnist [The national identity]. Kyiv: Osnovy.

Stehnii, O. H., 2020. National identity. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy, [online]. Available at: <https://esu.com.ua/article-71062> [accessed: 21 October 2024].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13

Як цитувати

БАБІЙ, М. (2025). ПРОЯВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У СОЛЬНИХ СКРИПКОВИХ ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ХХІ СТОЛІТТЯ. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(66), 38–59. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333469

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО