ОПЕРЕТА «ЧОРНОМОРЦІ» М. ЛИСЕНКА ТА М. СТАРИЦЬКОГО ЯК НАЦІОНАЛЬНИЙ АРХЕТИП: МУЗИКА, СЛОВО, ДУХ
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333458Ключові слова:
українська оперета, козацька тематика, національна ідентичність, народні пісні, музична драматургія, архетипи української культури, український музичнодраматичний театрАнотація
Розглянуто оперету «Чорноморці» як перший спільний сценічний твір М. Лисенка й М. Старицького, що став вагомим кроком у формуванні національного українського музично-драматичного театру. Проаналізовано джерело сюжету — п’єсу Я. Кухаренка «Чорноморський побит на Кубані», її етнографічні та історичні особливості. Виявлено трансформацію фабули: від натуралістичних побутових сцен до символіко-міфологічного простору Чорноморії, що дало змогу авторам надати твору глибокого гуманістичного сенсу. З’ясовано принципи втілення драматургічного матеріалу в музично-сценічну форму оперети «Чорноморці». Досліджено музичну структуру твору. Виявлено специфіку інтонацій, гармоній та ритмів, пов’язаних із козацькою тематикою. Зосереджено увагу на поетичній і музичній семантиці образів, особливо на мотивах поезії Т. Шевченка, які структурують драматургію твору і підкреслюють духовну складову української ідентичності. Обґрунтовано основний ідейний імператив козацької слави в її широкому трактуванні як основи народного світогляду, суголосному творчості Т. Шевченка. Оцінено музичну організацію оперети, тематику, інтонаційно-гармонічні особливості увертюри та вокальних партій, що відтворюють архетипічні уявлення про козаччину. Визначено, що оперета виконує не лише художньо-естетичну функцію, а й стає засобом осмислення й трансляції національного світогляду, демонструючи синтез традиційної культури й модерного художнього мислення. Показано, як через музично-драматичну форму автори реалізують патріотичний меседж, спрямований на відродження історичної пам’яті та формування громадянської свідомості. Наголошено на зміщенні акцентів у наративі: від етнографічного реалізму до узагальненої філософської концепції, що символізує незнищенність українського духу. Встановлено, що художній прийом створення міфологізованого простору «Чорноморії» сприяв виведенню сюжету за межі конкретної історичної події, перетворивши його на узагальнену модель національного буття, де дія набуває позачасового сенсу, а персонажі — характерних рис. Доведено, що «Чорноморці» постають як ключовий твір у розвитку українського музично-драматичного театру, демонструючи здатність до художнього оновлення й ідеологічного впливу через синтез музики, драми та національної символіки.
Посилання
Dziuba, I., 2008. Taras Shevchenko. Zhyttia i tvorchist [Taras Shevchenko. Life and Works]. Kyiv: Kyievo-Mohylianska akademiia.
Kysliuk, A., 2024. Lysenkiana v doslidzhenniakh Mykhaila Stepanenka v yii zviazkakh iz muzykoznavchoiu tradytsiieiu ta suchasnymy doslidzhenniamy tvorchosti myttsia [Lysenkian in the studies of Mykhailo Stepanenko in its connections with the musicological tradition and modern studies of the artist's work]. Narodna tvorchist ta etnolohiia, 2(402), pp.87–94.
Komenda, O. I., 2009. Muzykoznavchi interpretatsii poniattia styliu [Musicological interpretations of the concept of style]. Muzykoznavchi studii Instytutu mystetstv Volynskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky ta Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3, pp.66–76.
Komenda, O. I., 2018. Systemno-dynamichni aspekty tvorchoi diialnosti Mykoly Lysenka (do 175-richchia vid dnia narodzhennia) [Systemic and dynamic aspects of the creative activity of Mykola Lysenko (to the 175th anniversary of his birth)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(41), pp.7–24.
Kokhan, L. Y., 2017. Pershyi muzychno-dramatychnyi hurtok u Kyievi pid kerivnytstvom M. Starytskoho ta M. Lysenka (1871–1882) [The first music and drama circle in Kyiv under the leadership of M. Starytsky and M. Lysenko (1871–1882)]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity. Kohnityvne muzykoznavstvo, 47, pp.125–137.
Kokhan, L. Y., 2018. Repertuar muzychno-dramatychnoho teatru M. Starytskoho (1885–1891 rr.) [The repertoire of the M. Starytskyi music and drama theater (1885–1891)]. Kultura Ukrainy. Mystetstvoznavstvo, 61, pp.310–318.
Kukharenko, Ya. H., 1958. Chornomorskyi pobyt. In: Ukrainska dramaturhiia pershoi polovyny XIX st.: malovidomi piesy [Ukrainian dramaturgy of the first half of the 19th century: little-known plays]. Kyiv, pp.267–328.
Lysenko, M., 1921. The Black Seamen. [Operetta in 3 acts for singing with piano]. (Kyiv–Leipzig: Ukrainian imprint).
Lysenko, M., 1956. Ukrainski narodni pisni dlia khoru: Hei, huk, maty, huk: u 20 tomakh [Ukrainian folk songs for choir: hey, hookey, mother, hookey: in 20 volumes.]. Vol. 15. Kyiv: Mystetstvo.
Lysenko, O. V., 2023. Muzychno-vykonavska refleksiia Mykoly Lysenka v areali kroskulturnykh zviazkiv i natsionalnoi identychnosti [The musical and performing reflection of Mykola Lysenko in the area of cross-cultural connections and national identity]. Ukraina. Yevropa. Svit. Istoriia ta imena v kulturno-mystetskykh refleksiiakh, 6, pp.206–215.
Reva, T., 2023. Formy reprezentatsii natsionalnykh oper u virtualnomu seredovyshchi v umovakh voiennoho stanu (na prykladi diialnosti opernykh teatriv Kyieva, Lvova ta Odesy u 2022 rotsi) [Forms of representation of national operas in a virtual environment under martial law (using the example of the activities of the opera theaters of Kyiv, Lviv and Odessa in 2022)]. Kultura i suchasnist, 1, pp.162–16.
Terada, N., 2024. Repertuarna polityka ta diialnist natsionalnykh teatriv opery i baletu v umovakh viiskovoi ahresii [Repertory policy and activities of national opera and ballet theaters under military aggression]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, pp.215–221.
Shevchenko, T. H., 1842. Lyst do Ya. H. Kukharenka. 30 veresnia 1842 [Letter to Ya. G. Kukharenko. September 30, 1842]. Sankt-Peterburh.
Yabkovska, S. P. and Mazurok, I. V., 2021. Postat Mykoly Lysenka u doslidzhenniakh vidomykh ukrainskykh muzykoznavtsiv [The figure of Mykola Lysenko in the studies of famous Ukrainian musicologists]. Akademichni studii. Pedahohika, 2(3), pp.104–409.