РЕГІОНАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРОЄКТИ В ДИСКУРСІ СИНЕРГІЇ КУЛЬТУРНОГО КАПІТАЛУ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • МАКСИМ ТИМОШЕНКО Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-0702-5484
  • ВАСИЛЬ ЧЕРНЕЦЬ Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0009-2557-7846
  • СВІТЛАНА ШМАН Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-6658-1288

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333448

Ключові слова:

регіональні мистецькі проєкти, культурний капітал, синергія культурного капіталу, семінар-практикум

Анотація

Досліджено специфіку регіональних мистецьких проєктів у контексті синергії культурного капіталу, їх роль у процесах комунікації та саморозвитку фахівців, значущість яких зростає в умовах новітніх трансформацій. Розглянуто теоретичні аспекти регіоніки як самостійної соціокультурної одиниці в різних контекстах (географічному, історичному, етнографічному, соціально-економічному та культурному) на прикладі розвитку музичного мистецтва в окремих регіонах України. Показано значення регіоніки як галузі культурології, що активно формує методологічну базу та сприяє глибшому розумінню процесів розвитку мистецтва в окремих регіонах. Визначено зміст поняття «регіональні мистецькі проєкти». Оцінено важливість вивчення регіональних культур, що сприяє формуванню цілісного бачення національного культурного простору, а також допомагає збереженню культурної ідентичності кожного регіону. Проаналізовано поняття «культурний капітал», яке набуває все більшої актуальності в сучасних наукових дослідженнях. Розглянуто концепцію культурного капіталу. Встановлено, що ця форма культурного капіталу має значний вплив на розвиток культурного середовища. Представлено синергетичний підхід до дослідження культурного простору, який розглядається як «ключ» до комплексного осмислення буття нації. Висвітлено питання застосування синергетичної концепції для аналізу процесів діалектики регіональних мистецьких проєктів, що сприяють формуванню нового культурного капіталу. Зазначено, що синергетична концепція дозволяє виявити різноманітні культурні ініціативи — від освітніх програм до мистецьких фестивалів. Розглянуто реалізацію регіональних і національних мистецьких проєктів на прикладі семінарівпрактикумів, що сприяють розвитку культурного капіталу та інтеграції різних культурних середовищ. Доведено, що організація культурних заходів на базі регіональних закладів культури сприяє популяризації місцевого культурного капіталу та підтримці регіональних мистецьких проєктів.

Біографії авторів

МАКСИМ ТИМОШЕНКО, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

доктор філософії, професор, ректор, Заслужений діяч мистецтв України, член-кореспондент Національної академії мистецтв України

ВАСИЛЬ ЧЕРНЕЦЬ, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

доктор філософії, професор, проректор з інформаційної роботи та зв’язків з громадськістю, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки

СВІТЛАНА ШМАН, Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв

кандидатка культурології, в.о. декана музичного факультету

Посилання

Aktualni pytannia orhanizatsii ta provedennia derzhavnoi ekspertyzy kulturnykh tsinnostei (predmetiv dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva), 2018. Current issues of organizing and conducting state expertise of cultural values (objects of decorative and applied art), 2018. Materials of the seminar-workshop, Kyiv, May 21-25 2018. Kyiv: Natsionalnyi Kyievo-Pecherskyi istorykokulturnyi zapovidnyk, Feniks.

Analytical methods for studying historical weapons, 2017, [online]. Available at: <https://zbroeznav.com/seminar-archeometall/> [accessed: 22 October 2024].

Hrinchenko, M., 1922. Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music]. Kyiv: Spilka.

Dialogue between artistic and pedagogical generations, 2025, [online]. Available at: <https://www.facebook.com/NMAUTCHAYKOVSKIY/posts/pfbid01A36CZELd5d3RTMEXNimW2zZNTyPkz3ZCYzs8Zo4zCNshBsiFAV5wrJdSqsGkuVDl?rdid=14w9waPKTJ0je0AW#> [accessed: 21 October 2024].

Ivanovska, N., Shulhina, V. and Yakovlev, O., 2018. Sotsiokulturne proiektuvannia v mystetstvi: teoriia ta praktyka: pidruchnyk [Sociocultural design in art: theory and practice: a textbook]. Kyiv: Natsionalna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv.

Karas, H. V., 2020. Prezentatsiia realizovanoho muzychnoho proiektu yak vyd eventmenedzhementu [Presentation of an implemented musical project as a type of event management]. Kulturolohichnyi almanakh, 13, pp.67–70.

Kornii, L., 1996. Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian Music]. Part 1 (vid naidavnishykh chasiv do seredyny XVIII st.). Kyiv-Kharkiv-Niu-Iork.

Kravchenko, A. I., 2012. Ukrainska muzychna kultura v konteksti doslidzhennia problem kulturolohichnoi rehioniky [Ukrainian musical culture in the context of studying the problems of cultural regionalism]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, pp.139–143.

Mykulanynets, L., 2011. Formation and development of professional musical art of Transcarpathia in the second half of the 20th century: ethnocultural aspects. Ph.D. in Art History. Thesis. Dissertation of candidate of arts. National academy of management of culture and arts management.

Internship for Ukrainian restorers, 2023, [online]. Available at: <https://institutfrancaisukraine.com/news/stage_restauratrices2023> [accessed: 20 October 2024].

Teliachyi, Yu., 2021. Zhyttia yoho – Akademiia! Profesor Vasyl Chernets – rektor Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [His life is the Academy! Professor Vasyl Chernets – Rector of the National academy of managers of culture and arts]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.340–343.

The Ukrainian Spring, 2023, [online]. Available at: <https://dofa.fund/projects/ukrainska-vesna/program-n-a-69/> [accessed: 22 October 2024].

Chernets, V., Vadiasova, N. and Shulhina, V., 2012. Mystetsko-pedahohichna shkola vydatnoho diiacha ukrainskoi kultury Myroslava Vantukha [Artistic and pedagogical school of the outstanding figure of Ukrainian culture Myroslav Vantukh]. Kyiv: Natsionalna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv.

Sheiko, V., 2024. Evoliutsiia kulturolohii v tsyvilizatsiino-hlobalizatsiinomu dyskursi rekonstruktsii istorii [The evolution of cultural studies in the civilizational-globalization discourse of historical reconstruction]. In: Cultural studies and social communications: innovative development strategies, proceedings of the International scientific conference, Kharkiv, November 21-22 2024. Kharkiv: Kharkivska derzhavna akademiia kultury, part 1, pp.3–4.

Shman, S., 2024. Ukrainski mystetski zaklady vyshchoi osvity: shliakhy nakopychennia ta zberezhennia kulturnoho kapitalu [Ukrainian higher education institutions of art: ways of accumulating and preserving cultural capital]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 49, pp.367–374.

Yakovlev, O., 2016. Synergetics of regional identities in the cultural continuum of Ukraine in the late 20th – early 21st centuries. Doctor of Cultural Studies. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Bourdieu, P., 1972. Esquisse d’une théorie de la pratique: précédé de trois études d’ethnologie kabyle. Genève: Droz.

Bourdieu, P., 1983. The forms of capital. Handbook of theory and research for the sociology of education. New York: Greenwood Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13

Як цитувати

ТИМОШЕНКО, М., ЧЕРНЕЦЬ, В., & ШМАН, С. (2025). РЕГІОНАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРОЄКТИ В ДИСКУРСІ СИНЕРГІЇ КУЛЬТУРНОГО КАПІТАЛУ УКРАЇНИ. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(66), 111–130. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333448

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ