РЕЖИСЕРСЬКИЙ АНАЛІЗ ДРАМАТУРГІЇ ОПЕРНОГО ТВОРУ У СВІТЛІ НОВІТНІХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ МУЗИЧНОГО ТЕАТРУ
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333443Ключові слова:
оперний театр України, музична драматургія, оперна вистава, режисерський аналізАнотація
Розглянуто новітні тенденції розвитку музично-сценічного мистецтва, взаємозв’язок живого, практичного способу творення театрального процесу з методикою розвитку педагогічної науки, їх переплетінням та взаємозбагаченням. Досліджено пошуки нових форм інструментарію аналізу музичної драматургії оперного твору. Доповнено і уточнено здобутками, теорією і практикою режисерів, педагогів, теоретиків театральної справи. Проаналізовано трансформацію музично-драматургічного твору у сценічному прочитанні задуму автора, його ідейно-тематичного смислу, засобів драматургічної виразності, специфіки відображеного у творі життя. Окреслено важливість глибокого, перманентного взаємозв’язку автора і режисера, драматургії і сценічного видовища у розробці концепції майбутньої музичної вистави. Визначено структуру режисерського аналізу драматургії, змістовне наповнення її компонентів: обґрунтування вибору музичної драматургії проблемної тематики, історії написання та знакових сценічних утілень, ідейно-тематичної спрямованості, конфлікту, жанру, характеристики дійових осіб, композиційної побудови, специфіки відображеного у опері життя. Окреслено важливий в режисерському аналізі авторський контент, гармонізований із сучасними соціокультурними реаліями. З’ясовано умовність, поліфонічність, образність у визначені понять режисерського аналізу оперної драматургії. Використано досвід у царині аналізу музичної драматургії студентів магістратури кафедри музичної підготовки та музичної режисури НМАУ ім. П.І.Чайковського, їх сучасне бачення у засвоєнні розділу фаху, поєднаного з виробленими класичними методиками. Наголошена важливість співпраці режисера і диригента від початку роботи над постановочно-режисерським планом майбутньої оперної вистави до вироблення спільної художньої позиції і досягнення однодумності у постановочній роботі. Виявлено завдання режисерського аналізу: створення цікавого, парадоксального, самобутнього режисерського задуму майбутньої вистави, міцного фундаменту впливового і емоційно-хвилюючого видовища. Доведено, що аналіз об’єктивного пізнання суб’єктивної глибинної сутності драматургії має стати орієнтиром практично творчої роботи над створенням нової театральної реальності.
Посилання
Berehova, O. M., 2010. Ukrainska opera pochatku tretoho tysiacholittia yak dzerkalo suchasnoi komunikatsii [Ukrainian opera of the beginning of the third millennium as a mirror of modern communication]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 89, pp.190–205.
Bozhko, R., 2024. Rezhysersko-postanovochnyi plan vystavy F. Pulenka "Liudskyi holos" [The directorial and production plan of F. Poulenc's play "The Human Voice"]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.
Vasylko, V. S., 1967. Frahmenty rezhysury [Fragments of directing]. Kyiv: Mystetstvo.
Ilchenko, P. I., 2004. Muzychna rezhysura, yak osoblyva forma khudozhnoi diialnosti. Funktsii muzychnoi rezhysury [Musical direction as a special form of artistic activity. Functions of musical direction]. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho universytetu kultyry i mystetstv. Mystetstvoznavstvo, 10, pp.29–34.
Ilchenko, P. I., 2017. Postanovky suchasnoi ukrainskoi opery u protsesi pidhotovky rezhysera muzychnoho teatru [Productions of modern Ukrainian opera in the process of training a musical theater director]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(35), pp.60–67.
Kasianova, O., 2024. Metamorfozy muzychno-teatralnoho mystetstva Ukrainy v umovakh vydozminy paradyhmy khudozhnoi kultury XXI stolittia [Metamorphoses of Ukrainian musical and theatrical art in the conditions of changing the paradigm of artistic culture of the 21st century]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(65), pp.152–177.
Levchenko, Ya., 2024. Rezhysersko-postanovochnyi plan vystavy Yu. Meitusa "Ukradene shchastia" [The directorial and production plan of Y. Meitus' play "Stolen Happiness"]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.
Nestieva, M. I., 2012. Rezhyser i kompozytor: odnodumtsi chy suprotyvnyky? [Director and composer: like-minded people or opponents?]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3(16), pp.11–16.
Stanishevskyi, Yu. O., 2008. Zhanrove rozmaittia rezhyserskykh shukan: z istorii ukrainskoho teatru XX st. [Genre diversity of directorial searches: from the history of Ukrainian theater of the 20th century]. Ukrainskyi teatr, 2, pp.15–21.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2009a. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia persha) [Structural analysis of an operatic work (first article)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(3), pp.58–76.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2009b. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia druha) [Structural analysis of an operatic work (second article)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(5), pp.142–153.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2015. Opernyi teatr u minlyvomu chasoprostori: monohrafiia [Opera theater in a changing time-space: a monograph]. Kharkiv: Akta.