Театральний франчайзинг як сучасний спосіб культурної експансії: причини та наслідки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324598

Ключові слова:

сценічне мистецтво, драматургія, франчайзинг, тема, конфлікт, експансія

Анотація

Досліджено явище театрального франчайзингу як сучасний спосіб культурної експансії, причини його виникнення та можливі наслідки. Проаналізовано історичний контекст культурного розвитку суспільства, що передує можливості здійснення театрального франчайзингу. Розглянуто принципові відмінності в процесі створення класичного сценічного видовища та театральної франшизи. Описано процес безпосереднього впливу запозичених тем та ціннісних орієнтацій, що транслюють сценічні твори, реалізовані на умовах франчайзингу, на світоглядну позицію та процес самоідентифікації в постколоніальному суспільстві. Обґрунтовано значення безпосереднього впливу тематичного спрямування сценічного видовища на процес становлення самоідентичності у глядацької аудиторії різних вікових груп. Артикульовано основні потенційні ризики розповсюдження театрального франчайзингу в контексті його впливу на формування національного світогляду. Розглянуто основні економічні умови, що передують виникненню театрального франчайзингу, позитивні аспекти та потенційні ризики. Підкреслено роль впливу теми драматичного твору, що реалізовано на сценічному майданчику, на актуалізацію певних суспільних тригерів, проявлення та загострення нових конфліктів, що знаходилися в стані рецесії. Обґрунтовано необхідність чіткого регламентування тематичного спрямування театрального франчайзингу в контексті збереження національної самоідентичності. Доведено суттєве обмеження мистецького процесу в умовах театрального франчайзингу на кожному етапі виробництва: режисерському, художньому, музичному, пластичному рішеннях, поведінковій природі акторської гри. Конкретизовано основні сегменти впливу театрального франчайзингу на стратегію довгострокового формування культурної орієнтації глядацької аудиторії. Окреслено можливості впливу системного введення театральної франшизи у репертуар національних театрів на трансформаційні процеси визначення самоідентичності в постколоніальному суспільстві.

Посилання

Kisin, V. B., 1999. Zhyttia. Aktor. Obraz [Life. Actor. Image]. Kyiv: Vydavnychyi dim "KM Academia".

Kryvda, N. Yu., 2019. Kolektyvna pam’iat yak chynnyk formuvannia hrupovoi identychnosti [Collective memory as a factor in the formation of group identity]. Filosofski obrii, 41, pp.60–76.

Lobanova, A. S., 2000. Osoblyvosti moralnoi svidomosti sotsialnykh subiektiv – mimikrantiv [Features of the moral consciousness of social subjects – mimics]. Aktualni problemy dukhovnosti, 3, pp.314–322.

Matiiv, I. O., 2024. Evoliutsiia teatralnoi kultury Ukrainy v konteksti natsionalnoi identychnosti [Evolution of theatrical culture of Ukraine in the context of national identity]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, pp.58–63.

Moskvichova, M. O., 2021. Istoriia mystetstv u konteksti svitovoi kultury: navchalno-metodychnyi posibnyk: u 3-kh tomakh [History of art in the context of world culture: a teaching and methodological guide: in 3 volumes]. Vol. 1. Kherson: Vydavnytstvo "OLDI-PLIUS".

Ponomarenko, O. A., 2024. Kulturna oriientatsiia suspilstva "mimikrantiv" [Cultural orientation of the society of "mimics"]. Poshuk natsionalnoi samoidentyfikatsii v suchasnii ekrannii tvorchosti. Kultura Ukrainy, 83, cc.114–121.

Sytnytskyi, M., 2013. Franchaizynh u sferi kultury [Franchising in the sphere of culture]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, 4, pp.57–59.

Fedorkiv, O. P., Kasianenko, K. M. and Boiko, V. A., 2024. Analiz kulturnykh naratyviv u vytvorakh mystetstva dlia doslidzhennia ukrainsko-rosiiskykh vidnosyn [Analysis of cultural narratives in works of art for the study of Ukrainian-Russian relations]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, pp.46–52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Сомов, Л., & Демченко, В. (2024). Театральний франчайзинг як сучасний спосіб культурної експансії: причини та наслідки. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(65), 178–189. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324598

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО