Метаморфози музично-театрального мистецтва України в умовах видозміни парадигми художньої культури ХХІ століття
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324597Ключові слова:
світовий глобалізований простір, мегатенденції соціокультурного цивілізаційного процесу, парадигма художньої культури ХХІ століття, чинники видозміни художньої парадигми, музично-театральне мистецтво України у новій парадигматиці, метамодернАнотація
Розглянуто сутність і характерні ознаки світового глобалізованого простору ХХІ століття, його вплив на культуротворчі процеси у планерному масштабі та у межах України. Переосмислено в реаліях сьогодення мегатенденції соціокультурного цивілізаційного процесу у світі, виокремлено специфіку їх проявів на теренах України. Визначено та схарактеризовано політичні, економічні, соціокультурні, технологічні чинники видозміни парадигми художньої культури ХХІ століття у світі та Україні, окреслено їх позитивні та негативні аспекти зі встановленням шляхів виправлення останніх. З’ясовано вплив чинників нової парадигми художньої культури на метаморфози музично-театрального мистецтва в Україні. Проаналізовано започаткування міжнародних оперних проєктів в Україні крізь призму впливу політичних чинників нової парадигми, окреслено шляхи доступності сприйняття вітчизняним глядачем іншомовного мистецького продукту. Обґрунтовано грантову підтримку українських оперних проєктів зарубіжними і національними культурними інституціями та фондами крізь призму економічних проявів художньої парадигми на вітчизняному ґрунті. Доведено негативний вплив пріоритету економічної доцільності над художньою якістю в реалізації оперних проєктів, їх епатажне трактування заради «скандального» успіху і грошового прибутку. Аргументовано соціокультурні прояви художньої парадигми у створенні експериментальних режисерських робіт у контексті стильового напряму метамодерну на стику інтеграції науки, мистецтва, сценічного дизайну, спорту, високих технологій при вирішенні значущих для українського соціуму тем. Виявлено випадки вульгаризованих інтерпретацій оперних творів в умовах естетики постмодерну із приниженням людської гідності, висміюванням значущих для суспільства ідей і прагнень, легітимізацією аморальності, бездуховності, чуттєвої тілесності, легковажного способу життя. Досліджено застосування в сценографічному вирішенні оперних проєктів інноваційних арт-технологій, інструментарію цифрового театру як проявів технологічних чинників художньої парадигми. Передбачено проблему автентичності та ідентичності творів музично-театрального мистецтва при застосуванні штучного інтелекту. Спрогнозовано вектори метаморфоз музично-театрального мистецтва України в умовах соціокультурних викликів ХХІ століття.
Посилання
Antipina, I., 2024. Shtuchnyi intelekt yak instrument transformatsii kulturotvorchykh idei [Artificial intelligence as a tool for the transformation of cultural ideas]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3(64), pp.74–90.
Antoniuk, O. V. and Rozhok, O. V., 2010. Kulturno-mystetska polityka v Ukraini: formuvannia novoi paradyhmy [Cultural and artistic policy in Ukraine: formation of a new paradigm]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(6), pp.127–136.
Babkin, V. O., 2018. Hlobalizatsiini kulturni protsesy ta yikh vplyv na funktsionalne pryznachennia natsionalnoi kultury [Globalization cultural processes and their impact on the functional purpose of national culture]. Mystetstvoznavchi zapysky, 33, pp.55–62.
Bandrovska, O., 2021. Realnist yak vyhadka? Poniattia "metamodernizm" i "metamodern" v suchasnomu kulturolohichnomu i literaturoznavchomu dyskursi [Reality as fiction? Concepts of "metamodernism" and "metamodern" in modern cultural and literary discourse]. Inozemna filolohiia, 134, pp.152–164.
Berehova, O., 2010. Ukrainska opera pochatku tretoho tysiacholittia yak dzerkalo suchasnoi muzychnoi komunikatsii [Ukrainian opera of the beginning of the third millennium as a mirror of modern musical communication]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 89, pp.190–205.
Hubernator, O. I., 2023. Metamodernizm yak nova paradyhma suchasnykh kulturnykh praktyk [Metamodernism as a new paradigm of modern cultural practices]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, pp.109–113.
Dudnyk, V. O., 2012. Intehratsiini protsesy ukrainskoi kultury u svitovyi kulturnyi prostir [Integration processes of Ukrainian culture into the world cultural space]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(17), pp.10–18.
Kasianova, O. V., 2023. Polifunktsionalnist tantsiuvalnykh stsen v opernii vystavi [Polyfunctionality of dance scenes in an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(58), pp.112–128.
Kubaievskyi, M., 2008. Kontekstna buttievist etnosu v hlobalizovanomu prostori [Contextual existentiality of ethnicity in a globalized space]. Psykholohiia i suspilstvo, 2, pp.59–64.
Kushnarova, M. B., Petrova, I. S., Tsymbaliuk, S. I. and Shumeiko, T. V., 2005. The main trends in the development of mass culture in Ukraine in the context of globalization, [online]. Available at: <https://tur.kosiv.info/tourism-and-culture/172-rozvytok-masovoji-kultury-vukrajini.html> [accessed: 05 September 2024].
Patsunov, V. P., 2021. Stsenohrafichna rezhysura yak fenomen teatru XXI stolittia [Scenographic direction as a phenomenon of the 21st century theater]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, pp.261–266.
Savchuk, O., 2022. Opera ta suchasni art-tekhnolohii. Vyklyky chasu pered profesiieiu rezhysera [Opera and modern art technologies. Challenges of the time for the profession of director]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 49, 2, pp.28–33.
Sarakun, L. P., 2019. Kosmopolityzm yak alternatyvnyi svitohliad maibutnoho planetarnoho suspilstva. In.: M. Brovko, ed. Kulturotvorchi vymiry liudyny v suchasnomu universumi [Cultural dimensions of man in the modern universe]. Kyiv: Lira, pp.75–94.
Sovhyra, T., 2021. Problemy vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii ("shtuchnoho intelektu") u protsesi stvorennia robotyzovanoho stsenichnoho prostoru [Problems of implementing digital technologies ("artificial intelligence") in the process of creating a robotic stage space]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 4(1), pp.55–64.
Khvostova, T. V., 2023. Stanovlennia i tendentsii rozvytku tsyfrovoho teatru v suchasnii internet-kulturi [Establishment and trends in the development of digital theater in modern Internet culture]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.69–74.
Cherkashyna-Hubarenko, M., 2015. Opernyi teatr u minlyvomu chasoprostori [Opera house in changing space-time]. Kharkiv: Akta.
Chibalashvili, A., 2021. Shtuchnyi intelekt u mystetskykh praktykakh [Artificial intelligence in artistic practices]. Suchasne mystetstvo, 17, pp.41–50.
Shevchenko, M. I., 2018. Zmina sotsiokulturnoi paradyhmy ta yii vplyv na osoblyvosti kulturnoi polityky [Change in the socio-cultural paradigm and its impact on the features of cultural policy]. Rehionalni studii, 11, pp.14–22.
Yudova-Romanova, K. and Alenina, Yu., 2019. Modernizatsiia teatralnoho prostoru: suchasnyi vitchyznianyi mystetstvoznavchyi kontekst [Modernization of the theater space: a modern domestic art history context]. Narodoznavchi zoshyty, 1(145), pp.259–265.
Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski innovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi [Directorial innovations in the use of technical means and technologies in stage art]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 1(2), pp.52–72.