Метаморфози музично-театрального мистецтва України в умовах видозміни парадигми художньої культури ХХІ століття
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324597Ключові слова:
світовий глобалізований простір, мегатенденції соціокультурного цивілізаційного процесу, парадигма художньої культури ХХІ століття, чинники видозміни художньої парадигми, музично-театральне мистецтво України у новій парадигматиці, метамодернАнотація
Розглянуто сутність і характерні ознаки світового глобалізованого простору ХХІ століття, його вплив на культуротворчі процеси у планерному масштабі та у межах України. Переосмислено в реаліях сьогодення мегатенденції соціокультурного цивілізаційного процесу у світі, виокремлено специфіку їх проявів на теренах України. Визначено та схарактеризовано політичні, економічні, соціокультурні, технологічні чинники видозміни парадигми художньої культури ХХІ століття у світі та Україні, окреслено їх позитивні та негативні аспекти зі встановленням шляхів виправлення останніх. З’ясовано вплив чинників нової парадигми художньої культури на метаморфози музично-театрального мистецтва в Україні. Проаналізовано започаткування міжнародних оперних проєктів в Україні крізь призму впливу політичних чинників нової парадигми, окреслено шляхи доступності сприйняття вітчизняним глядачем іншомовного мистецького продукту. Обґрунтовано грантову підтримку українських оперних проєктів зарубіжними і національними культурними інституціями та фондами крізь призму економічних проявів художньої парадигми на вітчизняному ґрунті. Доведено негативний вплив пріоритету економічної доцільності над художньою якістю в реалізації оперних проєктів, їх епатажне трактування заради «скандального» успіху і грошового прибутку. Аргументовано соціокультурні прояви художньої парадигми у створенні експериментальних режисерських робіт у контексті стильового напряму метамодерну на стику інтеграції науки, мистецтва, сценічного дизайну, спорту, високих технологій при вирішенні значущих для українського соціуму тем. Виявлено випадки вульгаризованих інтерпретацій оперних творів в умовах естетики постмодерну із приниженням людської гідності, висміюванням значущих для суспільства ідей і прагнень, легітимізацією аморальності, бездуховності, чуттєвої тілесності, легковажного способу життя. Досліджено застосування в сценографічному вирішенні оперних проєктів інноваційних арт-технологій, інструментарію цифрового театру як проявів технологічних чинників художньої парадигми. Передбачено проблему автентичності та ідентичності творів музично-театрального мистецтва при застосуванні штучного інтелекту. Спрогнозовано вектори метаморфоз музично-театрального мистецтва України в умовах соціокультурних викликів ХХІ століття.
Завантаження
Посилання
Antipina, I., 2024. Shtuchnyi intelekt yak instrument transformatsii kulturotvorchykh idei [Artificial intelligence as a tool for the transformation of cultural ideas]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3(64), pp.74–90.
Antoniuk, O. V. and Rozhok, O. V., 2010. Kulturno-mystetska polityka v Ukraini: formuvannia novoi paradyhmy [Cultural and artistic policy in Ukraine: formation of a new paradigm]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(6), pp.127–136.
Babkin, V. O., 2018. Hlobalizatsiini kulturni protsesy ta yikh vplyv na funktsionalne pryznachennia natsionalnoi kultury [Globalization cultural processes and their impact on the functional purpose of national culture]. Mystetstvoznavchi zapysky, 33, pp.55–62.
Bandrovska, O., 2021. Realnist yak vyhadka? Poniattia "metamodernizm" i "metamodern" v suchasnomu kulturolohichnomu i literaturoznavchomu dyskursi [Reality as fiction? Concepts of "metamodernism" and "metamodern" in modern cultural and literary discourse]. Inozemna filolohiia, 134, pp.152–164.
Berehova, O., 2010. Ukrainska opera pochatku tretoho tysiacholittia yak dzerkalo suchasnoi muzychnoi komunikatsii [Ukrainian opera of the beginning of the third millennium as a mirror of modern musical communication]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 89, pp.190–205.
Hubernator, O. I., 2023. Metamodernizm yak nova paradyhma suchasnykh kulturnykh praktyk [Metamodernism as a new paradigm of modern cultural practices]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, pp.109–113.
Dudnyk, V. O., 2012. Intehratsiini protsesy ukrainskoi kultury u svitovyi kulturnyi prostir [Integration processes of Ukrainian culture into the world cultural space]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(17), pp.10–18.
Kasianova, O. V., 2023. Polifunktsionalnist tantsiuvalnykh stsen v opernii vystavi [Polyfunctionality of dance scenes in an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(58), pp.112–128.
Kubaievskyi, M., 2008. Kontekstna buttievist etnosu v hlobalizovanomu prostori [Contextual existentiality of ethnicity in a globalized space]. Psykholohiia i suspilstvo, 2, pp.59–64.
Kushnarova, M. B., Petrova, I. S., Tsymbaliuk, S. I. and Shumeiko, T. V., 2005. The main trends in the development of mass culture in Ukraine in the context of globalization, [online]. Available at: <https://tur.kosiv.info/tourism-and-culture/172-rozvytok-masovoji-kultury-vukrajini.html> [accessed: 05 September 2024].
Patsunov, V. P., 2021. Stsenohrafichna rezhysura yak fenomen teatru XXI stolittia [Scenographic direction as a phenomenon of the 21st century theater]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, pp.261–266.
Savchuk, O., 2022. Opera ta suchasni art-tekhnolohii. Vyklyky chasu pered profesiieiu rezhysera [Opera and modern art technologies. Challenges of the time for the profession of director]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 49, 2, pp.28–33.
Sarakun, L. P., 2019. Kosmopolityzm yak alternatyvnyi svitohliad maibutnoho planetarnoho suspilstva. In.: M. Brovko, ed. Kulturotvorchi vymiry liudyny v suchasnomu universumi [Cultural dimensions of man in the modern universe]. Kyiv: Lira, pp.75–94.
Sovhyra, T., 2021. Problemy vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii ("shtuchnoho intelektu") u protsesi stvorennia robotyzovanoho stsenichnoho prostoru [Problems of implementing digital technologies ("artificial intelligence") in the process of creating a robotic stage space]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 4(1), pp.55–64.
Khvostova, T. V., 2023. Stanovlennia i tendentsii rozvytku tsyfrovoho teatru v suchasnii internet-kulturi [Establishment and trends in the development of digital theater in modern Internet culture]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.69–74.
Cherkashyna-Hubarenko, M., 2015. Opernyi teatr u minlyvomu chasoprostori [Opera house in changing space-time]. Kharkiv: Akta.
Chibalashvili, A., 2021. Shtuchnyi intelekt u mystetskykh praktykakh [Artificial intelligence in artistic practices]. Suchasne mystetstvo, 17, pp.41–50.
Shevchenko, M. I., 2018. Zmina sotsiokulturnoi paradyhmy ta yii vplyv na osoblyvosti kulturnoi polityky [Change in the socio-cultural paradigm and its impact on the features of cultural policy]. Rehionalni studii, 11, pp.14–22.
Yudova-Romanova, K. and Alenina, Yu., 2019. Modernizatsiia teatralnoho prostoru: suchasnyi vitchyznianyi mystetstvoznavchyi kontekst [Modernization of the theater space: a modern domestic art history context]. Narodoznavchi zoshyty, 1(145), pp.259–265.
Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski innovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi [Directorial innovations in the use of technical means and technologies in stage art]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 1(2), pp.52–72.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

