Джазове аранжування козацьких та ліричних пісень Придніпров’я: особливості організації та сприйняття музичного часу
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324596Ключові слова:
джаз, козацькі та ліричні пісні Придніпров’я, аранжування фольклорної музики, музичний час, метроритм, синкопа, поліритмія, поліметрія, поліметрична модуляція, тризвучні париАнотація
Розглянуто різноманітні метроритмічні прийоми сучасної джазової музики та їх втілення у власних аранжуваннях козацьких і ліричних пісень Придніпров’я. Визначено характерні метроритмічні прийоми: синкопа, поліритмія, поліметрія, поліметрична модуляція. Вивчено метроритмічні прийоми крізь призму порівняння їх з організацією часу в повсякденному житті людини та впливу на її мозок, спираючись на вітчизняні та закордонні дослідження кінця XX – початку XXI століть. Досліджено, як механізми слуху та уваги впливають на формування сприйняття ритмічних структур у музиці і суб’єктивне відчуття часу. Простежено поліметричні та поліритмічні прийоми у джазових аранжуваннях, а також їх вплив на актуалізацію традиційного українського мелосу з урахуванням сучасної аудиторії. Обґрунтовано власні композиторсько-аранжувальні методи та виконавські ідеї автора. Проаналізовано явища «прихованої» поліритмії та поліметрії у народновокальній музиці як наслідок мелоритмічної варіантності, а також вплив різних метроритмічних форм на сприйняття темпо-ритмічної організації твору. Наведено приклади поліметричних групувань з різним дробленням тривалостей, застосування прийому поліметрії, поєднання її із використанням системи тризвучних пар та техніки поліметричної модуляції для зміни ритмічних структур твору у власних аранжуваннях. Підкреслено значущість метроритмічних засад у сучасних джазових аранжуваннях фольклорних творів. Підсумовано, як спектр метроритмічних прийомів збагачує музичну мову та розширює можливості музичного часу; як завдяки використанню синкопи, поліметрії, поліритмії та поліметричній модуляції можна створювати конструкції, які є невід’ємною частиною сучасної джазової музичної мови, що надають їй інтелектуальної складності та вишуканості
Завантаження
Посилання
Ivanytskyi, A., 2016. Kozatski pisni. In: O. Yu. Shevchuk, B. M. Filts, eds., Istoriia ukrainskoi muzyky: u 7 t. [History of Ukrainian Music: in 7 volumes.] Vol. 1. B. 1:
Vid naidavnishykh chasiv do XVIII stolittia. Narodna muzyka. Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy, pp.253–263.
Kyrylenko, V., 1997. Pisni Apostolivshchyny [Songs from Apostolivshchyna]. Dnipropetrovsk: Navchalna knyha
Osadcha, V., 2023. Melorytmichna variantnist i vidchuttia muzychnoho chasu u tvorenni typiv naspiviv slobozhanskoho folkloru [Melorhythmic variation and sense of musical time in the creation of types of melodies of Slobozan folklore]. Muzykoznavcha dumka Dnipropetrovshchyny, 24, pp.72–84.
Soloviov, A., 2022. Jazz arrangements of folk songs in the work of Ukrainian composers of the second half of the 20th – beginning of the 21st century. Ph.D. in Art History. Thesis. Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko.
Udod, Ye. H., foreword, 2015. Kozatski pisni Dnipropetrovshchyny [Cossack songs from Dnipropetrovsk region]. Dnipropetrovsk: LizunovPres.
Bolton, T., 1894. Rhythm. The American Journal of Psychology, pp.145–238.
Browitt, N., 2022. Rhythm perception and polyrhythms: continuous change in rhythm оver time. Master's scientific work in Psychology. Thesis. University of Oslo.
Grieshaber, K., 1990. Polymetric performance by musicians. Ph.D. in Art History. Thesis. University of Washington.
Handel, S. and Oshinsky, J. S., 1981. The meter оf syncopated auditory polyrhythms, Attention perception & psychophysics, 30(1), pp.1–9. https://doi.org/10.3758/BF03206130
Love, S., 2011. On phrase rhythm in jazz. Ph.D. in Art History. Thesis. University of Rochester.
Lukas, L., 2016. Polymeters, Body, and mind: one musician’s creative experiments with (dis)embodied rhythm. In: A body of knowledge: embodied cognition and the arts conference, USA, California, December 8-10 2016. California: University of California, pp.3–14.
Manteca – Dizzy Gillespie, 1970, [online]. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=A5tRGMHfKrE> [accessed: 15 September 2024].
Møller, C., Stupacher, J., Celma-Miralles, A. and Vuust, P., 2021. Beat perception in polyrhythms: time is structured in binary units. PLOS One, 16(8), pp.1–24. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252174
Vuust, P. and Roepstorff, А., 2008. Listen Up! Polyrhythms in brain and music. Cognitive Semiotics, 3, pp.134–158.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

