Альтові концерти Євгена Станковича: взаємодія композитора і виконавця

Автор(и)

  • Максим Ощепков Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0004-0584-2271

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324594

Ключові слова:

альт, альтовий концерт, альтове виконавство, інструменталізм, творчість Євгена Станковича, українська музика

Анотація

Наголошено на важливому значенні творів великої форми, зокрема й концертів у розмаїтті жанрів інструментальної музики. Окреслено ситуацію з жанром альтового концерту в українській музиці, наведений перелік основних творів. Відзначено виняткову роль опусів Євгена Станковича з-поміж них. Розглянуто два альтових концерти Євгена Станковича (Концерт для альта з оркестром та Симфонію-концерт для альта з оркестром) — єдині написані у цьому жанрі альтові твори у композиторському доробку. Описано обставини створення зазначених опусів. Виявлено, що перший з них був написаний на замовлення альтиста Андрія Війтовича, а другий — Даніїла Райскіна. Відзначено, що ці музиканти здійснили прем’єрні виконання адресованих їм творів. З’ясовано, що одним із провідних інтерпретаторів Концерту для альта з оркестром є також відомий український альтист, професор класу альта Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського — Дмитро Гаврилець, який неодноразово виконував твір на провідних сценах Києва, Львова та Харкова. Наведено прямі цитати виконавців альтових концертів Євгена Станковича — Андрія Війтовича та Даніїла Райскіна, які розповідають про свої творчі контакти з композитором у процесі створення й підготовки опусів до виконання та діляться своїми враженнями від музики Митця. Вказано дати та місця найбільш знакових виконань альтових концертів. Виявлено, що обидва твори були включені у концертні програми з нагоди композиторських ювілеїв — зокрема до 60-річчя, 65-річчя та 75-річчя. Висунуто тезу щодо важливого значення, яке сам композитор надає своїм альтовим концертам. Відзначено, що альтові концерти фактично знаходяться біля витоків жанру інструментального концерту у композиторському доробку. Здійснено короткий огляд форми представлених творів. Висунуто гіпотезу щодо різниці у назві — просто концерт у першому випадку і симфонія-концерт у другому. Окреслено перспективні напрями подальшого наукового дослідження проблеми жанру інструментального концерту у творчості Євгена Станковича із залученням альтових зразків до загального контексту, а також наукової розробки виконавського аспекту альтових концертів композитора.

Посилання

Bentya, Yu., 2007. Evgeny Stankovich writes an opera based on Gogol. Gazeta.ua, [online]. Available at: <https://gazeta.ua/ru/articles/culture-newspaper/_evgenij-stankovich-pishetoperu-po-gogolyu/184867?mobile=true> [accessed: 01 September 2024].

Havrylets, D. H., 2008. Pedahohichnyi repertuar altysta: try kontserty dlia alta z orkestrom [Pedagogical repertoire of a viola player: three concertos for viola with orchestra]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.

Havrylets, D. H., 2012. The European viola concerto: genesis, evolution, genre models. Ph.D. in Art History. Thesis. The Mykola Lysenko Lviv National Music Academy.

Holynska, O., 2017. "Stankovich holds a special place in my life…". Gazeta "Den", 19, [online]. Available at: < https://m.day.kyiv.ua/article/kultura/stankovych-posidaye-osoblyvemistse-v-moyemu-zhytti> [accessed: 12 September 2024].

Horodetskyi, A. V., 2019. The European viola art of the first half of the 20th century: performing practice and composer's creativity. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Dediulia, Yu. M., 2021. The viola large-scale works in Ukrainian music of the last third of the 20th – beginning of the 21st centuries: genre and style search. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts.

Zin'kevich, E. S., 2012. O nastoyashchem, o bylom razmyshlyaet Evgenii Stankovich v besedakh s Elenoi Zin'kevich [Evgeny Stankovich reflects on the present and the past in conversations with Elena Zinkevich]. Nezhin: Izdatel' ChP Lysenko M. M.

Krysa, O. B., 2011. The Kyiv viola art in the context of European traditions. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Lisnyak, N., 2002. The musical frequency. Works and days of violist Raiskin. Gazeta "Den", 179, [online]. Available at: <https://day.kyiv.ua/ru/article/taym-aut/muzykalnaya-chastota> [accessed: 12 September 2024].

Tuchapets, A. I., 2020. Altova muzyka Yevhena Stankovycha yak vazhlyvyi fenomen yoho kompozytorskoi tvorchosti [Yevhen Stankovych Viola music as an important phenomenon of his composer's creativity]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 127, pp.39–51.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Ощепков, М. (2024). Альтові концерти Євгена Станковича: взаємодія композитора і виконавця. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(65), 98–110. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324594

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво