Розвиток квінтету мідних духових інструментів у Франції першої половини XIX століття

Автор(и)

  • Віктор Слупський Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-7249-4538

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324590

Ключові слова:

квінтет мідних духових інструментів, композитор Жан-Франсуа-Віктор Беллон, професор Антонін Рейха, камерний ансамбль, камерно-інструментальне мистецтво, офіклеїд, корнет, валторна, тромбон, Франція, перша половина XIX століття, конструктивні вдосконалення

Анотація

Проведено аналіз дванадцяти квінтетів для мідних духових інструментів французького композитора першої половини XIX століття Жан-Франсуа-Віктора Беллона. Охарактеризовано знакові процеси у цей історичний період конструктивного вдосконалення мідних і дерев’яних духових інструментів, які вплинули на їх технічно-виражальні можливості, чим самим розширивши сферу їх використання у сольному, камерноінструментальному та оркестровому виконавстві. Простежено вплив композитора на розвиток у камерно-інструментальному мистецтві нової форми камерного ансамблю — квінтету мідних духових інструментів. Описано його склад з новостворених двох корнетів, валторни, тромбона та офіклеїда, на яких було впроваджено конструктивні вдосконалення, що дозволило виконання звуків на цих інструментах в хроматичній послідовності. З’ясовано, що саме завдяки сміливим ідеям композиторського задуму, було окреслено та продемонстровано нові технічні можливості вдосконалених мідних духових інструментів. Виявлено закономірності функціонування квінтету мідних духових інструментів, які дозволяють «говорити» про їх самодостатність і цілковиту природність. Окреслено компоненти композиторського світосприйняття та стильові тенденції свого часу, які формують уявлення про специфіку французької камерної музики першої половини ХІХ століття, атмосферу розвитку романтичного стилю, використання традиційних інтонацій, ладогармонічних комплексів, розвитку мелодичної лінії з модуляцією на кульмінаційних вершинах, жанрових моделей, програмності тощо. Доведено, що художній діалог у комунікації композитора зі знаними виконавцями свого часу, сприяв народженню наймасштабніших за об’ємом, але зручних до виконання дванадцяти квінтетів для мідних духових інструментів.

Посилання

Apatskii, V. N., 2010. Istoriya dukhovogo muzykal'no-ispolnitel'skogo iskusstva [History of wind musical performance art]. Kiev: TOV "Zadruga".

Miroshnechenko, S. V., 2017. Vozrozhdaya iz nebytiya velikogo: Antonin Reikha [Reviving the great from oblivion: Antonin Reicha]. Muzychne mystetstvo i kultura, 25, pp.8–18.

Nechesnyi, I. Z., 2024. French bassoon school of the second half of the 18th – beginning of the 19th century: stages of formation and development. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Berlioz, H., 1855. Grand traité d'instrumentation et d'orchestration modernes. Paris: Schonenberger.

Fauquet, J.-M., 1986. Les Sociétés de musique de chambre à Paris de la Restaurantion à 1870. "Aux Amateurs de Livres". Paris.

La France Musicale, n°23, 28 de mai de 1854, p. 39.

La France Musicale, n°5, 3 de febrero de 1851, p. 39.

Lapie, R., 2000. Jean-Fraçois-Victor Bellon (1795–1869). Vuarmarens: Editions Bim (Jean-Pierre Mathez).

Shanley, H. A., 1969. The woodwind quintet: its origin and early development. Master's scientific work of music. Thesis. North Texas State University.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Слупський, В. (2024). Розвиток квінтету мідних духових інструментів у Франції першої половини XIX століття. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(65), 51–66. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324590

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво