Конструювання музичного простору Німеччини доби тоталітаризму (30–40-ві роки ХХ століття): культурологічний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(64).2024.314747

Ключові слова:

ідеологія, просторовий поворот, тоталітаризм, німецька музична культура, Ріхард Штраус, Пауль Хіндеміт, Карл Орф

Анотація

Досліджено музичну культуру Німеччини з позицій просторової парадигми, яка наприкінці ХХ століття прийшла на зміну часовій парадигмі (що домінувала з часів Просвітництва), як наслідок кардинальних змін у політичній географії світу, а також появи й розвитку нових транспортних та комунікаційних технологій. З’ясовано, що кожне суспільство продукує нарівні з матеріальними виробами й нематеріальними витворами свій особливий простір, в межах якого люди живуть і працюють, задовольняють власні потреби і взаємодіють один з одним. Прослідковано наявність окремих локусів для здійснення кожної з соціальних практик, а також існування трьох складових простору: просторової практики, репрезентації простору та просторів репрезентації. Виокремлено поняття «музичний простір» з загального поняття «простір». Виявлено присутність у даного «підвиду» простору практично усіх «просторових властивостей», як-от: місця просторової практики та «відтворення» музичних діячів, а також засоби музичної «деспатіалізації». Встановлено, що суспільство та простір доволі часто взаємодіють за посередництва ідеології. Підкреслено різні способи тлумачення ідеології, у тому числі як негативне (спосіб викривити сприйняття реальності у великої кількості людей задля здобуття та втримання влади над ними), так і позитивне (як основу світогляду певної людини або групи людей, що спонукає до певних, в тому числі цілком позитивних і правильних дій) явище. Висвітлено вплив ідеології не лише на соціальний, а й на мистецький і, зокрема, на музичний простір. Проаналізовано негативний (репресивний та ідеологічний) вплив дій диктаторської влади на німецький музичний простір у часи тоталітаризму, що явив себе, наприклад, у забороні професійної діяльності для багатьох музичних діячів (і одночасно пієтеті, подекуди навіть занадто перебільшеному, до окремих «персон від музики»), а також відмові від виконання та видання величезної кількості музичних творів. Доведено існування основних типів взаємодії з тоталітарною владою та ставлення до неї на прикладі таких митців, як Ріхард Штраус, Пауль Хіндеміт, Карл Орф

Біографія автора

Олег Козуб, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірант кафедри теорії та історії культури

Посилання

Babeshko, V., 1979. Karl Orf. Muzychni p’iesy-kazky "Misiats" ta "Rozumnytsia" (do pytannia "khudozhnyk i chas") [Carl Orff. Musical fairy-tale pieces "Die Mond" and "Die Kluge" (on the issue of "artist and time")]. Kyiv: Kyivska derzhavna konservatoriia imeni P. I. Chaikovskoho.

Liutyi, T. and O. Yarosh, 2016. Ideolohiia: matrytsia iliuzii, dyskursiv i vlady: monohrafiia [Ideology: the matrix of illusions, discourses and power: a monograph]. Kyiv: NaUKMA.

Stori, Dzh., 2005. Teoriia kultury ta masova kultura: vstupnyi kurs [Cultural theory and popular culture: an introduction]. Translated from English by S. Savchenko. Kharkiv: Akta.

Bachmann-Medick, D., 2006. Cultural turns. Neuorientierungen in den kulturwissenschaften. Reinbek bei Hamburg: Rovoglt.

Koonz, C., 2003. The Nazi Conscience. Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.

Lefebvre, H., 1974. La production de l'espace. Paris: Éditions Anthropos.

Mosse, G. L., 1966. Nazi Culture. Intellectual, cultural and social life in the Third Reich. New York: Grossett & Dunlap.

Neuschwander, DeL., 2012. Music in the Third Reich. Musical Offerings, 3(2), pp.93–108.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-30

Як цитувати

Козуб, О. (2024). Конструювання музичного простору Німеччини доби тоталітаризму (30–40-ві роки ХХ століття): культурологічний аспект. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3(64), 108–128. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(64).2024.314747

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ