М. Скорик «Шість прелюдій та фуг для фортепіано»: логіко-конструктивні принципи музичного мислення

Автор(и)

  • Адріана Скорик Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-4158-8352
  • Катерина Фадєєва Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2329-469X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(64).2024.314738

Ключові слова:

М. Скорик, «12-ступеневий діатонічний ряд», поліфонічний цикл, фактурна драматургія, логіко-конструктивні принципи, системність музичного мислення, кон’юнктивні алгоритми алгебро-логічних висловлювань

Анотація

Проведено аналіз різновекторних існуючих наукових розвідок багатогранної творчості М. Скорика. Розглянуто його поліфонічний цикл «Шість прелюдій та фуг» для фортепіано. З’ясовано, що до жанру фуги композитор звертався з раннього періоду творчості. Відзначено творчу еволюцію Майстра, яка призвела його до інтеграції традиційних поліфонічних ознак та кристалізації специфічних рис індивідуального авторського стилю. Встановлено, що до традиційних рис відноситься розвиненість форми прелюдії, константна кількість голосів та строга лінеарність фуги. Виявлено індивідуальні риси у поліфонічній фактурі прелюдій М. Скорика, утвореної множинними тематичними елементами, внутрішньою співставленістю, контрастністю та імпровізаційністю. Доведено, що у фугах композиторський стиль визначається дзеркальною інверсією. Простежено тенденції функціонування логіко-конструктивних принципів музичного мислення М. Скорика з урахуванням процесу інтеграції дослідництва і композиторства. Описано концептуальні ідеї Скорика-теоретика в царині функціональності сучасної музики із введенням терміну «12-ступеневий діатонічний лад», які були реалізовані Скорикомкомпозитором в аналізованому циклі. Сформульовано ладотональні параметри творів за принципом хроматичного висхідного руху (це дієзні та бемольні мажорні тональності). Доведено, що репрезентація дванадцятиступеневого діатонічного ладу на початку першої прелюдії мініциклу ілюструє власний композиторський метод, прояв логіко-конструктивних принципів музичного мислення М. Скорика-музиколога. Виявлено кон’юнктивні алгоритми алгебро-логічних висловлювань-слідувань типу «і…, і», які екстраполювалися на накладення динамічного кульмінування, регістрового розведення та функціонування у фактурній драматургії всіх мініциклів Майстра. Обґрунтовано специфіку застосування поліфонічності та інтенсивної динамічної рельєфності у фактурній драматургії прелюдій з проявом амплітудних перепадів. Простежено співпадіння динамічних та регістрових піків у фактурній драматургії фуг, спрямованістю яких створюється виразний сонорний ефект. Проілюстровано принцип бінарних опозицій, взаємодію протилежних початків (випадковості і закономірності, імпровізаційності і конструктивності) з утворенням у кожному мініциклі семантичної єдності.

Біографії авторів

Адріана Скорик, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

докторка мистецтвознавства, професорка, проректорка з наукової роботи

Катерина Фадєєва, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

докторка мистецтвознавства, професорка, професорка кафедри загального та спеціалізованого фортепіано

Посилання

Zaderatskaya, A. F., 1989. Prelyudii i fugi Miroslava Skorika: traktovka zhanra, spetsifika intonatsionnoi dramaturgii [Preludes and fugues by Myroslav Skoryk: interpretation of the genre, specifics of intonation dramaturgy]. Teoriya i istoriya muzykal'nogo ispolnitel'stva, pp.143–154.

Ivakhova, K. P., 2013. Fortepianna tvorchist Myroslava Skoryka (khudozhnodydaktychnyi kontsept) [Piano work of Myroslav Skoryk (artistic and didactic concept)]. Kam’ianets-Podilskyi: Medobory-2006.

Ivakhova, K. P., 2015. Temporytm fortepiannykh tvoriv M. Skoryka [The tempo of piano works by M. Skoryk]. Kultura i suchasnist, 1, pp.141–145.

Kyianovska, L. O., 1998. Myroslav Skoryk: tvorchyi portret kompozytora v dzerkali epokhy: monohrafiia [Myroslav Skoryk: a creative portrait of the composer in the mirror of the era: a monograph]. Lviv: Spolom.

Kyianovska, L. O., 2008. Myroslav Skoryk: liudyna i mytets: monohrafiia [Myroslav Skoryk: man and artist: a monograph]. Lviv: Nezalezhnyi kulturolohichnyi zhurnal «I».

Kyianovska, L. O., 2022. Myroslav Skoryk: monohrafiia [Myroslav Skoryk: a monograph]. Kharkiv: Folio.

Komenda, O. I., 2019. Fenomen Myroslava Skoryka v svitli idei tvorchoho universalizmu [The phenomenon of Myroslav Skoryk in the light of the ideas of creative universalism]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, pp.342–346.

Lisetskii, S. O., 2016. Stilevye tendentsii «neoklassitsizm» i «neofol'klorizm» v muzyke M. Skorika [Stylistic tendencies "neoclassicism" and "neofolklorism" in the music of M. Skoryk]. Kul'tura і suchasnіst', 1, pp.92–97.

Polibina-Malyshkina, I. V., 1991. Novi muzychno-teoretychni idei ta kompozytorska tvorchist M. Verykivskoho i M. Skoryka [New musical-theoretical ideas and compositional works of M. Verikyvskyi and M. Skoryk]. Ukrainske muzykoznavstvo, 26, pp.198–215.

Pyaskovskii, I. B., 1987. Logika muzykal'nogo myshleniya [The logic of musical thinking]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Piaskovskyi, I. B., 2000. M. Skoryk ta A. Shenberh [M. Skoryk and A. Schoenberg]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 10, pp.35–40.

Piaskovskyi, I. B., 2012. Polifoniia v ukrainskii muzytsi: navchalnyi posibnyk [Polyphony in Ukrainian music: a study guide]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.

Riabaia, Yu., 2000. Stanovlennia teoretychnykh pryntsypiv M. Skoryka za materialamy doslidzhen kompozytora [Formation of M. Skoryk's theoretical principles based on the composer's research materials]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 10, pp.110–115.

Skoryk, M. M., 1969. Ladova systema Prokof’ieva [Prokofiev's scale system]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Skoryk, M. M., 1983. Struktura i vyrazhalna pryroda akordyky v muzytsi XX stolittia [The structure and expressive nature of chords in the music of the 20th century]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Skoryk, M. M., 1989. 12 preludes and fugues for piano. [Notebook No. 1] (Kyiv: Musical Ukraine).

Tsyhaniuk, L. I., 2020. Estetyko-stylovi osoblyvosti tsyklu «Preliudii i fuhy dlia fortepiano» Myroslava Skoryka [Aesthetic and stylistic features of the cycle "Preludes and Fugues for Piano" by Myroslav Skoryk]. In: Internationale tendances scientifiques de la recherche fondamentale et appliquée, matériels de la conférence scientifique et pratique, Strasbourg, République française, 30 octobre 2020. Strasbourg: ΛΌГOΣ, vol. 3, pp.102–104.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-30

Як цитувати

Скорик, А., & Фадєєва, К. (2024). М. Скорик «Шість прелюдій та фуг для фортепіано»: логіко-конструктивні принципи музичного мислення. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3(64), 7–23. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(64).2024.314738

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво