Особливості вирішення батальних сцен в українській опері

Автор(и)

  • Олександр Гончаров Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-8852-5351

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310293

Ключові слова:

українська опера, героїко-патріотична тематика, сцени бою в операх «Тарас Бульба» М. Лисенка та «Богдан Хмельницький» К. Данькевича, моделювання і постановка батальних сцен

Анотація

Розглянуто концепт вирішення батальних сцен в українській опері героїкопатріотичного тематизму. Обґрунтовано необхідність переосмислення означеної тематики в умовах домінування зарубіжного репертуару над національними творами, схильності молодого покоління до космополітизму на тлі діджиталізації, цифровізації суспільства, широкого розповсюдження інформаційних технологій. Наголошено на проведенні активних пошуків та експериментів в оптимізації видовищної та драматургічної складових з інтегруванням художніх засобів виразності й сучасних арттехнологій в батальних сценах вітчизняних оперних вистав. Проаналізовано та диференційовано історіографічні джерела з життя і побуту українського козацтва, його військового вишколу та бойових дій; мистецтвознавчі розвідки з вирішення батальних сцен в операх М. Лисенка «Тарас Бульба» і К. Данькевича «Богдан Хмельницький». З’ясовано феномен появи й становлення запорізького козацтва, його обумовленість соціальноекономічними факторами. Встановлено сутність терміну «Січ» в її історичному поступу з набуттям статусу центру Війська Запорізького й виконанням функцій особливого державного утворення задля захисту православного світу від мусульманських і католицьких гнобителів. Окреслено поділ українського козацтва на дві категорії: січовиків — безпосередніх учасників бойових дій та зимівчаків із забезпеченням життєдіяльності та боєздатності перших. Досліджено особливості бойового вишколу козаків на Січі, переваги їх універсальної військової підготовки у володінні різними видами озброєння у порівнянні з арміями країн Сходу і Західної Європи. Виявлено принципи побудови військового табору за козацьким звичаєм. Описано характер бойових прийомів і тактичних перебудов в умовах перманентної зміни ситуації на полі битви. Змодельовано картини випробувань синів Тараса на Січі, облоги і штурму Дубна в опері М. Лисенка «Тарас Бульба», битви під Жовтими Водами в опері К. Данькевича «Богдан Хмельницький». Відзначено їх історично-достовірну стилізацію в контексті синтезування бойових прийомів, танцювального й хорового виконання з відеотрансляцією на екранах окремих епізодів битви. Сформульовано алгоритм постановки батальних епізодів в українській опері з необхідністю опанування виконавцями техніки сценічного бою, узгодження взаємодій між ними, дотримання техніки безпеки задля запобігання виробничого травматизму. Спрогнозовано перспективи подальших розвідок у контексті достовірного відображення сцен бою в оперних виставах відповідно до особливостей історичної епохи, воєнних традицій та озброєння певної країни, оптимізації їх вирішення із застосуванням сучасних арт-технологій.

Біографія автора

Олександр Гончаров, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

заслужений артист України, старший викладач кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Bielik-Zolotarova, N., 2012. Khorova dramaturhiia opery K. Dankevycha "Bohdan Khmelnytskyi": analiz post factum [Choral dramaturgy of K. Dankevich's opera "Bohdan Khmelnytskyi": post factum analysis]. Muzychne mystetstvo i kultura, 15, pp.202–212.

Letychevska, O. 2018. Khorove vykonavstvo v opernii vystavi: tvorchist L. M. Venedyktova [Choral performance in an opera performance: the work of L. M. Venediktov]. Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho NAN Ukrainy.

Mandziak, O. S., 2011. Boiovi tradytsii ariiv: na shliakhu do realii ukrainskykh boiovykh mystetstv [Martial traditions of the Aryans: on the way to the realities of Ukrainian martial arts]. Ternopil: Mandrivnets.

Oliinyk, L., 2005. The return of "Bohdan Khmelnytskyi" to the opera stage, [online]. Available at: <https://www.radiosvoboda.org/a/938414.html> [accessed: 05 March 2024].

Pylat, V., 2016. Boiovyi Hopak i osnovy zakhystu Vitchyzny [Combat Hopak and the basics of protecting the Motherland]. Kyiv: Vydavnytstvo «Ukraina».

Smolii, V., Shcherbak, V., Hurbyk, A. and others, 2015. Istoriia Zaporizkoi Sichi [The history of Zaporizhzhia Sich]. Kyiv: Arii.

Stanishevskyi, Yu. O., 2012. Natsionalna opera Ukrainy 2001–2011 [The National Opera of Ukraine 2001-2011]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Turchak, S., 2013. Pidkorennia opernykh vershyn («Taras Bulba» M. Lysenka). In: V. I. Rozhok, ed. Stefan Turchak [Stefan Turchak]. Kyiv: Lybid, pp.118–131.

Shamenkov, S., 2010. Pikhota ukrainskykh hetmaniv XVII st. [Infantry of the Ukrainian hetmans of the 17th century]. Kyiv: Tempora.

Yavornytskyi, D. I., 1990a. Istoriia zaporizkykh kozakiv: u 3 tomakh [History of the Zaporizhzhya Cossacks: in 3 volumes]. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka.

Yavornytskyi, D. I., 1990b. Istoriia zaporizkykh kozakiv: u 3 tomakh [History of the Zaporizhzhya Cossacks: in 3 volumes]. Vol. 2. Kyiv: Naukova dumka.

Yavornytskyi, D. I., 1991. Z ukrainskoi starovyny: albom [From Ukrainian antiquity: an album]. Kyiv: Mystetstvo.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Як цитувати

Гончаров, О. (2024). Особливості вирішення батальних сцен в українській опері. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(63), 100–115. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310293

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО