Особливості вирішення батальних сцен в українській опері
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310293Ключові слова:
українська опера, героїко-патріотична тематика, сцени бою в операх «Тарас Бульба» М. Лисенка та «Богдан Хмельницький» К. Данькевича, моделювання і постановка батальних сценАнотація
Розглянуто концепт вирішення батальних сцен в українській опері героїкопатріотичного тематизму. Обґрунтовано необхідність переосмислення означеної тематики в умовах домінування зарубіжного репертуару над національними творами, схильності молодого покоління до космополітизму на тлі діджиталізації, цифровізації суспільства, широкого розповсюдження інформаційних технологій. Наголошено на проведенні активних пошуків та експериментів в оптимізації видовищної та драматургічної складових з інтегруванням художніх засобів виразності й сучасних арттехнологій в батальних сценах вітчизняних оперних вистав. Проаналізовано та диференційовано історіографічні джерела з життя і побуту українського козацтва, його військового вишколу та бойових дій; мистецтвознавчі розвідки з вирішення батальних сцен в операх М. Лисенка «Тарас Бульба» і К. Данькевича «Богдан Хмельницький». З’ясовано феномен появи й становлення запорізького козацтва, його обумовленість соціальноекономічними факторами. Встановлено сутність терміну «Січ» в її історичному поступу з набуттям статусу центру Війська Запорізького й виконанням функцій особливого державного утворення задля захисту православного світу від мусульманських і католицьких гнобителів. Окреслено поділ українського козацтва на дві категорії: січовиків — безпосередніх учасників бойових дій та зимівчаків із забезпеченням життєдіяльності та боєздатності перших. Досліджено особливості бойового вишколу козаків на Січі, переваги їх універсальної військової підготовки у володінні різними видами озброєння у порівнянні з арміями країн Сходу і Західної Європи. Виявлено принципи побудови військового табору за козацьким звичаєм. Описано характер бойових прийомів і тактичних перебудов в умовах перманентної зміни ситуації на полі битви. Змодельовано картини випробувань синів Тараса на Січі, облоги і штурму Дубна в опері М. Лисенка «Тарас Бульба», битви під Жовтими Водами в опері К. Данькевича «Богдан Хмельницький». Відзначено їх історично-достовірну стилізацію в контексті синтезування бойових прийомів, танцювального й хорового виконання з відеотрансляцією на екранах окремих епізодів битви. Сформульовано алгоритм постановки батальних епізодів в українській опері з необхідністю опанування виконавцями техніки сценічного бою, узгодження взаємодій між ними, дотримання техніки безпеки задля запобігання виробничого травматизму. Спрогнозовано перспективи подальших розвідок у контексті достовірного відображення сцен бою в оперних виставах відповідно до особливостей історичної епохи, воєнних традицій та озброєння певної країни, оптимізації їх вирішення із застосуванням сучасних арт-технологій.
Завантаження
Посилання
Bielik-Zolotarova, N., 2012. Khorova dramaturhiia opery K. Dankevycha "Bohdan Khmelnytskyi": analiz post factum [Choral dramaturgy of K. Dankevich's opera "Bohdan Khmelnytskyi": post factum analysis]. Muzychne mystetstvo i kultura, 15, pp.202–212.
Letychevska, O. 2018. Khorove vykonavstvo v opernii vystavi: tvorchist L. M. Venedyktova [Choral performance in an opera performance: the work of L. M. Venediktov]. Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho NAN Ukrainy.
Mandziak, O. S., 2011. Boiovi tradytsii ariiv: na shliakhu do realii ukrainskykh boiovykh mystetstv [Martial traditions of the Aryans: on the way to the realities of Ukrainian martial arts]. Ternopil: Mandrivnets.
Oliinyk, L., 2005. The return of "Bohdan Khmelnytskyi" to the opera stage, [online]. Available at: <https://www.radiosvoboda.org/a/938414.html> [accessed: 05 March 2024].
Pylat, V., 2016. Boiovyi Hopak i osnovy zakhystu Vitchyzny [Combat Hopak and the basics of protecting the Motherland]. Kyiv: Vydavnytstvo «Ukraina».
Smolii, V., Shcherbak, V., Hurbyk, A. and others, 2015. Istoriia Zaporizkoi Sichi [The history of Zaporizhzhia Sich]. Kyiv: Arii.
Stanishevskyi, Yu. O., 2012. Natsionalna opera Ukrainy 2001–2011 [The National Opera of Ukraine 2001-2011]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Turchak, S., 2013. Pidkorennia opernykh vershyn («Taras Bulba» M. Lysenka). In: V. I. Rozhok, ed. Stefan Turchak [Stefan Turchak]. Kyiv: Lybid, pp.118–131.
Shamenkov, S., 2010. Pikhota ukrainskykh hetmaniv XVII st. [Infantry of the Ukrainian hetmans of the 17th century]. Kyiv: Tempora.
Yavornytskyi, D. I., 1990a. Istoriia zaporizkykh kozakiv: u 3 tomakh [History of the Zaporizhzhya Cossacks: in 3 volumes]. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka.
Yavornytskyi, D. I., 1990b. Istoriia zaporizkykh kozakiv: u 3 tomakh [History of the Zaporizhzhya Cossacks: in 3 volumes]. Vol. 2. Kyiv: Naukova dumka.
Yavornytskyi, D. I., 1991. Z ukrainskoi starovyny: albom [From Ukrainian antiquity: an album]. Kyiv: Mystetstvo.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

