Роль комунікації акторів зі слухачами/глядачами у процесі театрально-сценічної діяльності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310291

Ключові слова:

театрально-сценічна діяльність, артист, слухач-глядач, комунікація, вербальні засоби, невербальні засоби, акторська майстерність, психологічні фактори, нові технології

Анотація

Розглянуто роль комунікації акторів зі слухачами/глядачами у процесі театральносценічної діяльності. Проаналізовано різні методологічні підходи до вивчення означеного процесу. З’ясовано, що театр виступає потужним інструментом для катарсису, дозволяючи слухачам/глядачам «звільнитись» від «негативних» емоцій та відчути очищення. Обґрунтовано сутність поняття «театральна вистава» як завершеного художнього твору, створеного спільними зусиллями режисера, акторів, слухачів/глядачів, художника та інших творчих працівників. Встановлено, що безпосередніми основними учасниками процесу театрально-сценічної діяльності є: актори — творці сценічних образів, які за допомогою різних засобів виражають авторський задум та впливають на емоційний стан слухачів/глядачів; слухачі/глядачі, які не тільки сприймають «подану» акторами інформацію, а й інтерпретують її у власній свідомості. Доведено, що комунікація акторів зі слухачами/глядачами у процесі театрально-сценічної діяльності відіграє вирішальну роль у реалізації мистецького задуму авторського твору, адже вона не є однобічною і має динамічно-діалогічну взаємодію, спрямованість якої впливає на думки, емоції та поведінку як акторів, так і споживачів їх творчості. Описано комунікацію акторів зі слухачами/глядачами у процесі театрально-сценічної діяльності з позицій використання вербальних й невербальних засобів передачі їм «правдивої» інформації. Розмежовано засоби комунікації акторів зі слухачами/глядачами у процесі означеної діяльності на два види — вербальні (мова, інтонації, тембр голосу, паузи, логічні наголоси тощо) і невербальні (міміка, жести, пластика, костюми, декорації, світло тощо). Встановлено, що невербальні засоби комунікації акторів зі слухачами/глядачами, як правило, доповнюють і підсилюють «правдивість» передачі їм інформації вербальними засобами. Виявлено залежність ефективності комунікації акторів зі слухачами/глядачами у процесі театрально-сценічної діяльності від таких основних факторів, як: авторське прагнення максимально дотримуватись власного «бачення» творчого задуму мистецького твору у ході його реалізації; режисерської інтерпретації мистецького твору з урахуванням індивідуального постановочного стилю; акторської майстерності, яка визначається їх здатністю створювати переконливі сценічні образи і доступно доносити необхідну інформацію до слухачів/глядачів; художньо-естетичних смаків та рівня загальної і мистецької культури слухачів/глядачів тощо. Доведено, що підвищення ефективності комунікації акторів зі слухачами/глядачами — це спільна задача всіх учасників процесу театрально-сценічної діяльності.

Біографія автора

Віра Бурназова, Київський національний університет технологій та дизайну

кандидатка педагогічних наук, доцентка, завідувачка кафедри сценічного мистецтва і культури

Посилання

Bakanurskii, A. G. and Ovchinnikova, A. P., 2007. Sovremennyi teatral'nodramaticheskii slovar' [Modern theatrical and dramatic dictionary]. Odessa: Studiya "Negotsiant".

Bekh, I. D., 2008. Vykhovannia osobystosti: pidruchnyk [Personality upbringing: a textbook]. Kyiv: Lybid.

Haishenets, A., 2019. Ukrainian theater in search of meaning: betrayals and victories of the last 10 years, [online]. Available at: <http://ae.fl.kpi.ua/article/view/29265> [accessed: 31 March 2024].

Horbov, A., 2004. Rezhysura vydovyshchno-teatralizovanykh zakhodiv: posibnyk [Directing of spectacular and theatrical events: a guide]. Fastiv: Polifast.

Dodonov, B. I., 1987. V mire emotsii [In the world of emotions]. Kiev: Politizdat Ukrainy.

Zavietnyi, S. O., Ponomarov, O. S., Pazynich, S. M. and Moisieieva, N. I., 2008. Filosofski aspekty spilkuvannia ta yoho psykholohiia: posibnyk [Philosophical aspects of communication and its psychology: a guide]. Kharkiv: KhNTUSH.

Zaniuk, S. S., 2002. Psykholohiia motyvatsii: navchalnyi posibnyk [Psychology of motivation: a study guide]. Kyiv: Lybid.

Kovalynska, I. V., 2014. Neverbalna komunikatsiia [Non-verbal communication: a study guide]. Kyiv: Osvita Ukrainy.

Lokarieva, H. V. and Stadnichenko, N. V., 2012. Problemy formuvannia profesiinoho spilkuvannia maibutnikh aktoriv [Problems of professional communication formation of future actors]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 2(18), pp.127–131.

Moskovchuk, L. M., 2016. Methodology of formation of artistic skills of younger schoolchildren in music lessons. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov.

Nahai, B., 2017. Sutnist khudozhnoho obrazu v muzychnomu mystetstvi [The essence of the artistic image in musical art]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 17, pp.93–100.

Nakonechna, O., 2006. Stsenichnyi obraz ochyma synerhetyky [The scenic image through the eyes of synergy]. Arkadiia: mystetstvoznavchyi ta kulturolohichnyi zhurnal, 4, pp.39–42.

Nakonechna, O., 2008. Obraz stvorenyi, obraz vtilenyi, obraz spryiniatyi [The image is created, the image is embodied, the image is perceived]. Arkadiia: mystetstvoznavchyi ta kulturolohichnyi zhurnal, 3(21), pp.6–8.

Panasiuk, V. and Yudova-Romanova, K., 2023. Theater as a special type of artistic communication in modern scientific discourse. [Teatr yak osoblyvyi typ khudozhnoi komunikatsii u suchasnomu naukovomu dyskursi]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 6(1), pp.35–48. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276709

Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, struktura i metodyka formuvannia: monohrafiia [Performance reliability of musicians: content, structure and method of formation: monograph]. Kyiv: DAKKKiM.

Yunyk, I. D., 2022. Brend naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka vyshu: monohrafiia [University professor’s brand: monograph]. Kamianets-Podilskyi: Aksioma.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Як цитувати

Бурназова, В. (2024). Роль комунікації акторів зі слухачами/глядачами у процесі театрально-сценічної діяльності. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(63), 85–99. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310291

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО