Феномен фортепіано у творчості Кармелли Цепколенко: від змісту до запису

Автор(и)

  • Тетяна Андрієвська-Боденчук Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-9248-7586

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310288

Ключові слова:

фортепіанна музика, композиторські техніки, алеаторика, атональність, театральність, сценарна розробка

Анотація

Розглянуто основні твори фортепіанного доробку Кармелли Цепколенко. Проаналізовано Концерт-драму №1 та Концерт-драму №2 для фортепіано з оркестром як одну мегаструктуру, яка відкрита для подальшого продовження. Описано застосовані в них композиційні технічні засоби. З’ясовано, що викладення музичного матеріалу засобами сучасної нотації дає можливість виконавцю чіткіше визначитися з власним ставленням до твору і відкриває широкі перспективи для унікальної інтерпретації. Визначено роль фортепіано в творчості Кармелли Цепколенко як провідного інструмента для пошуків нових засобів самовираження та спілкування зі слухачем. Встановлено, що відмова в авангардній музиці від традиційно усталених принципів нотації та зміни в організації звукового матеріалу, а також його викладені на папері відбулися під впливом глибоких кризових явищ ХХ століття й змін у свідомості суспільства. Наголошено на неминучості встановлення емпатійних зв’язків між автором і виконавцем з урахуванням специфіки викладення музичного матеріалу. Встановлено, що для індивідуального композиторського стилю Кармелли Цепколенко характерно застосування не тільки традиційних засобів нотації, а й широке використання таких видів сучасної композиторської техніки, як атональність, алеаторика, пуантилізм, сонористика. Охарактеризовано основну рису індивідуального композиторського стилю композиторки — наявність обов’язкової сценарної розробки кожного твору. Підкреслено загальну спрямованість творчості Кармелли Цепколенко до театральності в музиці всіх жанрів. Доведено, що для створення переконливого художнього образу авторка подекуди звертається до мистецького засобу Перформанс, який вимагає від виконавця певних акторських здібностей. Обґрунтовано доцільність застосування виконавського жесту як особливого художнього засобу, що підсилює емоційний вплив на слухача. Наголошено на необхідності знайомства виконавців з основами сучасної музичної нотації в навчальних закладах.

Біографія автора

Тетяна Андрієвська-Боденчук, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Народна артистка України, доцентка кафедри спеціального фортепіано

Посилання

Andriievska-Bodenchuk, T., 2022. Kontsert-drama dlia fortepiano z orkestrom Karmelly Tsepkolenko: vykonavsko-interpretatsiinyi aspekt [Concert-drama for piano with orchestra by Carmella Tsepkolenko: performance and interpretation aspect]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3–4(56–57), pp.113–127.

Lunina, A., 2015. Kompozitor v zerkale sovremennosti: v 2 tomakh [The composer in the mirror of modernity: in 2 volumes]. Vol. 2. Kyiv: Dukh i Litera.

Perepelytsa, M. Yu., 2015. Teatralnost kak forma razvytyia dramaturhyy fortepyannыkh kontsertov Karmellы Tsepkolenko [Theatricality as a form of dramaturgy development of Carmella Tsepkolenko's piano concerts]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Mystetstvoznavstvo, 1(33), pp.9–19.

Perepelitsa, A. A., 2014. Current genre and style trends in modern piano performance (based on the works of B. Bartok, V. Silvestrov, V. Runchak, K. Tsepkolenko). Ph.D. in Art History. Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.

Perepelytsia, O., 2013. Zhestykuliatsiia pianista yak zasib vykonavskoi vyrazovosti [Pianist gesticulation as a means of performance expressiveness]. Lvivsko-Riashivski naukovi zoshyty, 1, pp.170–181.

Tsepkolenko, K., 1985. "Zustrichi z pamiattiu" ["Meetings with memory"]. Odesa: International Renaissance Foundation.

Tsepkolenko, K., 1990a. "Parallels" Chamber Symphony No. 1 for piano and strings, [online]. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=acylP7Tcp_Y> [accessed: 21 March 2024].

Tsepkolenko, K., 1990b. "Tonokolori" tsykl miniatiur ["Tonocolor" cycle of miniatures]. Odesa: International Renaissance Foundation.

Tsepkolenko, K., 1991. "Evening Solitaire" ("Card Game" No. 2), [online]. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=NwZaAKkll_U> [accessed: 23 March 2024].

Tsepkolenko, K., 1995. "Peizazh-solo" ["Landscape-solo"]. Odesa: International Renaissance Foundation.

Tsepkolenko, K., 1996. "Self-Reflection" №1 dlia fortepiano ta mahnitostrichky ["SelfReflection" No. 1 for piano and tape]. Odesa: International Renaissance Foundation.

Tsepkolenko, K., 2000. Solo-solissimo No. 2 – a piece for the right hand, [online]. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=ZMcwgl9pYzo> [accessed: 22 March 2024].

Tsepkolenko, K., 2008. Formuvannia osobystosti studenta-kompozytora (osnovni pryntsypy metodyky navchannia v klasi z kompozytsii): navchalno-metodychnyi posibnyk [Formation of the personality of a student-composer (the main principles of teaching methods in the composition class): educational and methodological manual]. Odesa: Druk.

Tsepkolenko, K., 2014. Concerto-drama No. 2 for piano and orchestra, [online]. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=e-NB7bDuo3g> [accessed: 20 March 2024].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Як цитувати

Андрієвська-Боденчук, Т. (2024). Феномен фортепіано у творчості Кармелли Цепколенко: від змісту до запису. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(63), 55–71. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310288

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво