Культурна традиція як стильовий чинник хорової музики Ю. Іщенка

Автор(и)

  • Микола Пучко-Колесник Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0005-1151-5274

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310282

Ключові слова:

хорова музика, хорова творчість Ю. Іщенка, жанрово-стильові параметри, традиція, культурна традиція, культуротворчий процес, актуалізація, креативність

Анотація

Розглянуто хорову творчість Ю. Іщенка в контексті культуротворчих процесів української композиторської творчості другої половини ХХ – початку ХХІ століть. Запропоновано предметно-змістовні рівні дослідження індивідуально-авторського креативного діалогу композитора з традиціями української та європейської музичної культури. З’ясовано, що хорові твори Ю. Іщенка побудовані за традиційними принципами, але при тому несуть в собі нові ідеї та смисли. Описано діалогічну природу креативної свідомості композитора як творчої особистості, котра існує в культурному просторі сучасності. Здійснено спробу визначити стильову специфіку хорової творчості Ю. Іщенка як таку, що актуалізує її репрезентативність в аспекті функціонування культурної традиції у просторі мистецької практики. Обґрунтовано органічний зв’язок творчої практики видатного представника української композиторської школи із структурними рівнями традиції як спеціальної форми культури. Встановлено, що хорова творчість Ю. Іщенка демонструє нове бачення, розуміння та індивідуально-творче відтворення культурної традиції як фундаментальної засади композиторської практики. Зазначено, що традиція виступає в якості головного «регулятору» динамічного співвідношення «старого» і «нового» в музичній культурі. Простежено принципи взаємодії динамічного (індивідуальнофункціонально-креативного) й статичного (обʼєктивно-змістовного) комплексів культурної традиції у просторі музичної творчості. Доведено, що хорові твори Ю. Іщенка виступають тим жанрово-стильовим «ядром» творчого досвіду композитора, у якому були актуалізовані генетичні звʼязки музичного мистецтва ХХ століття з традиціями європейської та української культури. Персоніфіковано неофольклорну та неоромантичну стилістику хорових опусів українського композитора, а також їх музично-стильову орієнтацію на естетику «нової сакральності».

Біографія автора

Микола Пучко-Колесник, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірант кафедри теорії та історії культури

Посилання

Batovska, O., 2019. Modern academic a cappella choral art as a systemic musical and performing phenomenon. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I. P. Kotlyarevskyi Kharkiv National University of Arts.

Bondar, Ye., 2019. Khudozhno-stylovyi syntez yak fenomen suchasnoi khorovoi tvorchosti: monohrafiia [Artistic and stylistic synthesis as a phenomenon of modern choral work: monograph]. Odesa: Astroprynt.

Varakuta, M. 2011. Genre of choral miniature in modern Ukrainian music (on the example of V. Zubytsky's work). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.

Vdovychyn, I., 2013. Svoboda liudyny i kulturna tradytsiia (interpretatsiia ukrainskoiu politychnoiu dumkoiu yevropeiskoi idei osobystoi svobody) [Human freedom and cultural tradition (interpretation of the European idea of personal freedom by Ukrainian political thought)]. Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsionalnykh doslidzhen im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy, 3, pp.348–364.

Volvenko, N., 2019. Kulturna tradytsiia v istorii: filosofskyi vymir [Cultural tradition in history: philosophical dimension]. Hrani istorii, 2(10), pp.72–76.

Harkava, I., 2019. Christian ideas and images in the Ukrainian musical culture of the end of the 20th – the beginning of the 21st century. Ph.D. in Art History. Thesis. National Academy of Culture and Arts Management.

Hatalska, S., 2005. Filosofiia kultury: pidruchnyk [Philosophy of culture: a textbook]. Kyiv: Lybid.

Hulesko, I., 1994. Natsionalnyi khorovyi styl: navchalnyi posibnyk [National choral style: a study guide]. Kharkiv: KhDIK.

Zahaikevych, A., 2012. "XX storichchia" v muzytsi Yuriia Ishchenka ["20th century" in the music of Yuri Ishchenko]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 94, pp.20–23.

Ishchenko, Yu., 2004. Moia harmoniia [My harmony]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.115–127.

Kuchurivskyi, Yu., 2019. The genre tradition of the requiem in the work of composers of Great Britain in the last third of the 20th – the beginning of the 21st century. Ph.D. in Art History. Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.

Nastoiashcha, K., 2012. Kulturna tradytsiia yak ahent sotsialnykh zmin i moderator sotsiokulturnoho dyskursu v suspilstvi [Cultural tradition as an agent of social change and a moderator of sociocultural discourse in society]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. Sotsiolohiia, 177(165), pp.22–27.

Puchko-Kolesnyk, Yu., 2020. Sotsiokulturna spriamovanist diialnosti dyryhentakhormeistera: fenomen Oleha Semenovycha Tymoshenka [Sociocultural orientation of the activity of the conductor-choirmaster: the phenomenon of Oleg Semenovych Tymoshenko]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4, pp.127–144.

Samoilenko, O., 2009. Dukhovnist yak katehoriia muzychnoi semantyky [Spirituality as a category of musical semantics]. Muzychne mystetstvo i kultura, 10, pp.18–27.

Torba, O., 2002. Ukrainska khorova tvorchist ostannoi tretyny ХХ st. ta problema zhanru [Ukrainian choral works of the last third of the 20th century and the problem of genre]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 16, pp.278–296.

Sheyko, O., 2001. Tradition as a factor of self-development of society. Candidate of Philosophy. Abstract of Thesis. Zaporizhzhia State University.

Shcherbakova, N., 2009. Principles of compositional integrity in Yu. Ishchenko's vocal work. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Durkheim, E., 1982. The rules of sociological method. New York, London, Toronto, Sydney: The Free Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Як цитувати

Пучко-Колесник, М. (2024). Культурна традиція як стильовий чинник хорової музики Ю. Іщенка. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(63), 21–36. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310282

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ