Опера П’єтро Масканьї «Сільська честь»: історіграфічний аспект режисерського аналізу

Автор(и)

  • Тамара Форсюк Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-1464-8524

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304975

Ключові слова:

П’єтро Масканьї, опера «Сільська честь», натуралізм, веристська музична драма, музична режисура, режисерський аналіз

Анотація

Розглянуто історичний контекст виникнення термінів «натуралізм» і «веризм». Встановлено започаткування французьким «натуралізмом» нової тенденції в італійському мистецтві; виховання на французькій літературі нового покоління італійських письменників — Дж. Верги, Ф. Камероні, Л. Капуана, М. Серао. Здійснено спробу виявити відповідність смислового наповнення термінів «натуралізм» та «веризм», а також конкретних художніх рішень, традиційно зарахованих до «натуралістичного» напряму музичного мистецтва. Встановлено, що «веристська» музична драма дала свої плоди у французькому музичному театрі. Аргументовано розвиток «натуралістичного» напрямку у європейських країнах з різною мірою інтенсивності. Виявлено найбільш значимі прояви «натуралізму» у Франції та «веризму» в Італії, що знайшли своє яскраве відображення в літературі. З’ясовано особливості оперної творчості П’єтроМасканьї, місце опери «Сільська честь» в його композиторському доробку. Визначено, що після «Сільської честі» повторити свій успіх П’єтро Масканьї не вдалося. З’ясовано головну причину його невдач, яка полягає у завершенні розвитку романтичної опери на межі ХІХ – ХХ століть. Відзначено вершинність розвитку романтичної опери в означеному історичному періоді створенням великої кількості творів, визнаних класичними, з використанням всієї палітри доступних засобів художньої виразності. Доведено, що для опер веристів характерна гранична простота сюжетів, взятих із повсякденного життя. Обґрунтовано стислий характер одноактної опери з напруженим сюжетом як передчуття катастрофи та різке переривання дії на кривавій розв'язці. Спрогнозовано необхідність подальших наукових розвідок означеної тематики, обумовлених подібністю соціокультурних викликів сьогодення та алюзіями актуальних подій.

Біографія автора

Тамара Форсюк, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

творча аспірантка кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Pompieieva, A., 2015. "Silska chest" P. Maskan’i: aspekty "verystskoi" vokalnoi stylistyky ["Cavalleria Rusticana" by P. Mascagni: aspects of "verist" vocal stylistics]. Naukovyi zbirnyk Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii imeni M. V. Lysenka, 36, pp.65–76.

Revenko, V., 2020. "Silska chest" P. Maskani v yevropeiskomu muzychno-kulturnomu konteksti: do problemy vykonavskoi interpretatsii ["Cavalleria Rusticana" by P. Mascagni in the European musical and cultural context: to the problem of performing interpretation]. Muzychne mystetstvo i kultura, 31, pp.262–272.

Stanishevskyi, Yu., 2012. Na stseni znovu "Silska chest". In: Yu. Stanishevskyi, ed. Natsionalna opera Ukrainy. 2001-2011: monohrafiia [National Opera of Ukraine. 2001-2011: a monograph]. Kyiv: Muzychna Ukraina, pp.248–249.

Cherkashyna-Hubarenko, M., 2009a. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia persha) [Structural analysis of an opera work (the first article)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(3), pp.58–76,

Cherkashyna-Hubarenko, M., 2009b. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia druha) [Structural analysis of an opera work (the second article)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(5), pp.142–153.

Dahlhaus, C., 1989. The Nineteenth-Century Music. USA: University of California Press.

Girardi, M., 2001. Mascagni P. Oxford: The Grove Dictionary of Music & Musicians.

Sansone, М., 1990. Verga and Mascagni: the critics' response to "Cavaleria rusticana". Music and Letters, 2(71), pp.198–214.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво