Сценічне прочитання опери Х. В. Глюка «Орфей і Еврідіка» в умовах оперної студії Національної музичної академії України імені П І Чайковського
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304974Ключові слова:
грецький міф у мистецтві, оперна реформа Х. В. Глюка, опера «Орфей і Еврідіка», сценіне прочитання/інтерпретація твору, потенціал Оперної студії НМАУ ім. П. І. ЧайковськогоАнотація
Розглянуто феномен немеркнучої популярності давньогрецького міфу про Орфея і Еврідіку як уособлення вічного кохання та безмежної відданості. Схарактеризовано звернення митців різних історичних епох до нетлінного сюжету з інтерпретацією прекрасного й трагічного кохання у ліричній поезії, драматургії, живописі, скульптурі, музиці, театрі. Обґрунтовано вибір реформаторської опери Х. В. Глюка «Орфей і Еврідіка» як класичного зразку для сценічного втілення в умовах навчального музично-театрального комплексу — Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського. Виявлено основоположні принципи оперної реформи композитора, більшість яких була втілена в «Орфеї і Еврідіці». Установлено технологічні можливості і творчий потенціал Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського як унікального експериментального майданчика, де у співпраці з митцями набуває професійної майстерності талановита студентська молодь: співаки, артисти оркестру, диригенти, хормейстери, режисери музичного театру. Змодельовано концептуальне бачення вистави із відображенням вокально-інструментальної, режисерсько-сценографічної, пластично-хореографічної компонент у контексті розвитку сюжетної лінії. Спроєктовано алгоритм поетапних дій в реалізації спектаклю: формування постановочної трупи з узгодженням єдиного концептуального бачення твору, підбір виконавського складу із визначенням рольових завдань, організація постановочнорепетиційного процесу та випуск вистави. Доведено втілення більшості реформаторських принципів композитора в опері із визначенням концептуальних підходів до вирішення арій/ансамблів, масових хорових і балетних сцен завдяки режисерському аналізу твору. Зроблено корективи до композиційної побудови твору (замість трьох дій — дві) з купюрами деяких балетних номерів при збереженні оригінальних вокальних партій у контексті режисерського задуму вистави з урахуванням потенціалу Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського. Аргументовано якісне набуття професійних компетентностей завдяки співпраці талановитої студентської молоді з митцями під час реалізації вистави і презентації її на глядача. Спрогнозовано подальші наукові розвідки, обумовлені необхідністю застосування в музичному театрі інноваційних технологій, сучасних досягнень мистецької науки і практики
Посилання
Alisher, A. V., 2021. Mystetstvoznavcha dynamika teatralnoi stsenohrafii [Artistic dynamics of theater scenography]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.170–175.
Gluk, H., 1985. Orpheus and Eurydice. [Opera in 2 acts. Libretto by A. Calzabigi based on an ancient myth. Translated from the Italian by B. Tena] (Kyiv: Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater).
Ilchenko, P. I., 2020. Rezhyserskyi zadum opernoi vystavy kriz pryzmu suchasnoi teatralnoi estetyky [The director's idea of an opera performance through the prism of modern theater aesthetics]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.45–57.
Kasianova, O. V., 2013. Mif pro Orfeia ta Evridiku v khoreohrafichnykh interpretatsiiakh muzychnoho teatru [The myth of Orpheus and Eurydice in choreographic interpretations of musical theater]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3(10), pp.100–106.
Kasianova, O. V., 2014. Khoreohrafichni interpretatsii repertuaru v Opernii studii [Choreographic interpretations of the repertoire at the Opera Studio]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 1(22), pp.95–100.
Kasianova, O. V., 2023. Polifunktsionalnist tantsiuvalnykh stsen v opernii vystavi [Polyfunctionality of dance scenes in an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 1(58), pp.112–128.
Kovalchuk, O. V., 2021. Stsenohrafichna praktyka u prostori XX stolittia i kyivski realii [Scenographic practice in the space of the 20th century and Kyiv realities]. Kyiv: Feniks.
Kolesnyk, Ye., 2021. Interpretatsiia obrazu holovnoi heroini opery Khristofa Villibalda Hliuka "Ifiheniia v Tavrydi" [Interpretation of the image of the main character of the opera "Iphigenia in Tauride" by Christoph Willibald Gluck]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.146–159.
Kondrateva, M., 2010. Mizanstsena yak zasib vtivlennia rezhyserskoho bachennia [Mise-en-scene as a means of realizing the director's vision]. Suchasne mystetstvo, 7, pp.111–114.
Mykhailova, N. M., 2010. Tvorchist i spivtvorchist u komunikatyvnii systemi rezhyser – khormeister – aktor [Creativity and co-creation in the director – choirmaster – actor communicative system]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 2(7), pp.91–95.
Mykhailova, N. M., 2011. Transformation of the role function of the choir in a musical performance (on the example of theatrical practice of the last third of the 20th - beginning of the 21st century). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I. P. Kotlyarevskyi Kharkiv National University of Arts.
Mostova, Yu. V., 2003. Theatricalization of choral works as a method of artistic interpretation. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kharkiv State Academy of Culture. Nestieva, M. I., 2012. Rezhyser i kompozytor – odnodumtsi chy suprotyvnyky? [Are the director and the composer like-minded or adversaries?]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3(16), pp.11–16.
Panasiuk, V. Yu., 2011. Spetsyfika funktsionuvannia dyryhenta v systemi komunikatsii opernoho spektakliu [The specifics of the conductor's functioning in the communication system of an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3(12), pp.96–101.
Patsunov, V., 2018. Stsenohrafiia yak potuzhnyi instrument stvorennia stsenichnykh metafor [Scenography as a powerful tool for creating stage metaphors]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 36, pp.374–382.
Pokhodzei, P. I., 2017. Syntez dyryhentsko-rezhyserskoi interpretatsii u vtilenni opernoho spektakliu (na prykladi Opernoi studii NMAU im. P. I. Chaikovskoho) [Synthesis of conducting and directorial interpretation in the embodiment of an opera performance (on the example of the Opera Studio of P. I. Tchaikovsky UNTAM)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.173–178.
Rozhok, V., 2010. Operna studiia NMAU im. P. I. Chaikovskoho: storinky istorii i suchasnist [The Opera Studio of P. I. Tchaikovsky UNTAM: pages of history and modernity]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 89, pp.21–46.
Rozhok, V., 2018. Operna studiia Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho: istoriia, suchasnist, pohliad u maibutnie [The Opera Studio of P. I. Tchaikovsky UNTAM: history, modernity, look into the future]. Muzyka, 3, pp.15–23.
Solovianenko, A., 2009. Vzaiemodiia rezhysera y dyryhenta u protsesi vyrishennia opernoi vystavy [Interaction of director and conductor in the process of solving an opera performance]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.73–77.
Cherkashyna-Hubarenko, M., 2015. Opera i hretskyi mif, mif ta istoriia na opernii stseni. In: M. Cherkashyna-Hubarenko, ed. Opernyi teatr u minlyvomu chasoprostori [Opera theater in changing space and time]. Kharkiv: Akta, pp.26–29.
Shutko, S., 2021. Suchasna muzychna rezhysura novatorstvo chy avantiuryzm? [Is modern music direction innovation or adventurism?]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.203–216.
Shutko, S., 2022. Rol teatralnoho kostiuma u stvorenni khudozhnoho obrazu vystavy [The role of theatrical costume in creating an artistic image of a performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.212–224.
Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski inovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi [Directing innovations in the use of technical means and technologies in stage art]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 1(2), pp.52–72.