Сценічне прочитання опери Х. В. Глюка «Орфей і Еврідіка» в умовах оперної студії Національної музичної академії України імені П І Чайковського

Автор(и)

  • Лариса Леванова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0005-6685-744X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304974

Ключові слова:

грецький міф у мистецтві, оперна реформа Х. В. Глюка, опера «Орфей і Еврідіка», сценіне прочитання/інтерпретація твору, потенціал Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського

Анотація

Розглянуто феномен немеркнучої популярності давньогрецького міфу про Орфея і Еврідіку як уособлення вічного кохання та безмежної відданості. Схарактеризовано звернення митців різних історичних епох до нетлінного сюжету з інтерпретацією прекрасного й трагічного кохання у ліричній поезії, драматургії, живописі, скульптурі, музиці, театрі. Обґрунтовано вибір реформаторської опери Х. В. Глюка «Орфей і Еврідіка» як класичного зразку для сценічного втілення в умовах навчального музично-театрального комплексу — Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського. Виявлено основоположні принципи оперної реформи композитора, більшість яких була втілена в «Орфеї і Еврідіці». Установлено технологічні можливості і творчий потенціал Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського як унікального експериментального майданчика, де у співпраці з митцями набуває професійної майстерності талановита студентська молодь: співаки, артисти оркестру, диригенти, хормейстери, режисери музичного театру. Змодельовано концептуальне бачення вистави із відображенням вокально-інструментальної, режисерсько-сценографічної, пластично-хореографічної компонент у контексті розвитку сюжетної лінії. Спроєктовано алгоритм поетапних дій в реалізації спектаклю: формування постановочної трупи з узгодженням єдиного концептуального бачення твору, підбір виконавського складу із визначенням рольових завдань, організація постановочнорепетиційного процесу та випуск вистави. Доведено втілення більшості реформаторських принципів композитора в опері із визначенням концептуальних підходів до вирішення арій/ансамблів, масових хорових і балетних сцен завдяки режисерському аналізу твору. Зроблено корективи до композиційної побудови твору (замість трьох дій — дві) з купюрами деяких балетних номерів при збереженні оригінальних вокальних партій у контексті режисерського задуму вистави з урахуванням потенціалу Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського. Аргументовано якісне набуття професійних компетентностей завдяки співпраці талановитої студентської молоді з митцями під час реалізації вистави і презентації її на глядача. Спрогнозовано подальші наукові розвідки, обумовлені необхідністю застосування в музичному театрі інноваційних технологій, сучасних досягнень мистецької науки і практики

Біографія автора

Лариса Леванова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Honored Art Worker of Ukraine, Chief Director of Opera Studio, Lecturer at the Department of Opera Training and Music Direction

Посилання

Alisher, A. V., 2021. Mystetstvoznavcha dynamika teatralnoi stsenohrafii [Artistic dynamics of theater scenography]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.170–175.

Gluk, H., 1985. Orpheus and Eurydice. [Opera in 2 acts. Libretto by A. Calzabigi based on an ancient myth. Translated from the Italian by B. Tena] (Kyiv: Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater).

Ilchenko, P. I., 2020. Rezhyserskyi zadum opernoi vystavy kriz pryzmu suchasnoi teatralnoi estetyky [The director's idea of an opera performance through the prism of modern theater aesthetics]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.45–57.

Kasianova, O. V., 2013. Mif pro Orfeia ta Evridiku v khoreohrafichnykh interpretatsiiakh muzychnoho teatru [The myth of Orpheus and Eurydice in choreographic interpretations of musical theater]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3(10), pp.100–106.

Kasianova, O. V., 2014. Khoreohrafichni interpretatsii repertuaru v Opernii studii [Choreographic interpretations of the repertoire at the Opera Studio]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 1(22), pp.95–100.

Kasianova, O. V., 2023. Polifunktsionalnist tantsiuvalnykh stsen v opernii vystavi [Polyfunctionality of dance scenes in an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 1(58), pp.112–128.

Kovalchuk, O. V., 2021. Stsenohrafichna praktyka u prostori XX stolittia i kyivski realii [Scenographic practice in the space of the 20th century and Kyiv realities]. Kyiv: Feniks.

Kolesnyk, Ye., 2021. Interpretatsiia obrazu holovnoi heroini opery Khristofa Villibalda Hliuka "Ifiheniia v Tavrydi" [Interpretation of the image of the main character of the opera "Iphigenia in Tauride" by Christoph Willibald Gluck]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.146–159.

Kondrateva, M., 2010. Mizanstsena yak zasib vtivlennia rezhyserskoho bachennia [Mise-en-scene as a means of realizing the director's vision]. Suchasne mystetstvo, 7, pp.111–114.

Mykhailova, N. M., 2010. Tvorchist i spivtvorchist u komunikatyvnii systemi rezhyser – khormeister – aktor [Creativity and co-creation in the director – choirmaster – actor communicative system]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 2(7), pp.91–95.

Mykhailova, N. M., 2011. Transformation of the role function of the choir in a musical performance (on the example of theatrical practice of the last third of the 20th - beginning of the 21st century). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I. P. Kotlyarevskyi Kharkiv National University of Arts.

Mostova, Yu. V., 2003. Theatricalization of choral works as a method of artistic interpretation. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kharkiv State Academy of Culture. Nestieva, M. I., 2012. Rezhyser i kompozytor – odnodumtsi chy suprotyvnyky? [Are the director and the composer like-minded or adversaries?]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3(16), pp.11–16.

Panasiuk, V. Yu., 2011. Spetsyfika funktsionuvannia dyryhenta v systemi komunikatsii opernoho spektakliu [The specifics of the conductor's functioning in the communication system of an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3(12), pp.96–101.

Patsunov, V., 2018. Stsenohrafiia yak potuzhnyi instrument stvorennia stsenichnykh metafor [Scenography as a powerful tool for creating stage metaphors]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 36, pp.374–382.

Pokhodzei, P. I., 2017. Syntez dyryhentsko-rezhyserskoi interpretatsii u vtilenni opernoho spektakliu (na prykladi Opernoi studii NMAU im. P. I. Chaikovskoho) [Synthesis of conducting and directorial interpretation in the embodiment of an opera performance (on the example of the Opera Studio of P. I. Tchaikovsky UNTAM)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.173–178.

Rozhok, V., 2010. Operna studiia NMAU im. P. I. Chaikovskoho: storinky istorii i suchasnist [The Opera Studio of P. I. Tchaikovsky UNTAM: pages of history and modernity]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 89, pp.21–46.

Rozhok, V., 2018. Operna studiia Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho: istoriia, suchasnist, pohliad u maibutnie [The Opera Studio of P. I. Tchaikovsky UNTAM: history, modernity, look into the future]. Muzyka, 3, pp.15–23.

Solovianenko, A., 2009. Vzaiemodiia rezhysera y dyryhenta u protsesi vyrishennia opernoi vystavy [Interaction of director and conductor in the process of solving an opera performance]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.73–77.

Cherkashyna-Hubarenko, M., 2015. Opera i hretskyi mif, mif ta istoriia na opernii stseni. In: M. Cherkashyna-Hubarenko, ed. Opernyi teatr u minlyvomu chasoprostori [Opera theater in changing space and time]. Kharkiv: Akta, pp.26–29.

Shutko, S., 2021. Suchasna muzychna rezhysura novatorstvo chy avantiuryzm? [Is modern music direction innovation or adventurism?]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.203–216.

Shutko, S., 2022. Rol teatralnoho kostiuma u stvorenni khudozhnoho obrazu vystavy [The role of theatrical costume in creating an artistic image of a performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.212–224.

Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski inovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi [Directing innovations in the use of technical means and technologies in stage art]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 1(2), pp.52–72.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Як цитувати

Леванова, Л. (2024). Сценічне прочитання опери Х. В. Глюка «Орфей і Еврідіка» в умовах оперної студії Національної музичної академії України імені П І Чайковського. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(62), 146–161. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304974

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво