Міфопоетика сонатної творчості В. Косенка як оприявлення смислу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304969

Ключові слова:

міфопоетика творчості В. Косенка, сонатна ідея, сюїтний хронотоп, міфоритуальний простір, семантика набату

Анотація

Розглянуто особливості міфопоетичної семантики сонатної творчості В.Косенка на прикладі Третьої сонати h-moll ор. 15 для фортепіано, Сонати для скрипки і фортепіано amoll ор. 18, фортепіанного циклу «11 етюдів у формі старовинного танцю» ор. 19 та виявлено їхній семантичний концепт. Визначено кульмінаційне значення житомирського періоду в царині камерно-інструментальної творчості як індивідуальної інтонаційнозвукообразної моделі. Виявлено особливості стильового мислення митця у створенні авторського звукового універсуму як етичного тексту культури, причетного до універсальних кодів буття. З’ясовано особливості модифікації сонатної ідеї в одночастинному і двочастинному сонатних циклах кінця 1920-х років — Третьої сонати hmoll ор. 15 для фортепіано, Сонати для скрипки і фортепіано a-moll ор. 18 — через осмислення вписаності архаїчних культурних текстів в контекст модерного смислетворення В. Косенка. Зазначено, що сонатна ідея розкривається як чергування тематичних комплексів, які відповідають контрастно-складеному типу циклічних форм. Окреслено риси неконфліктної сонатної драматургії, такі як, стадіальність і відкритість. Визначена її часопросторова модель. Виявлено семантичні моделі функціонування в межах сонати міфоритуального циклічного простору, а також структурного інваріанта сонати в несонатних жанрових формах. Фортепіанний цикл «11 етюдів у формі старовинного танцю» ор. 19 розглянуто як кульмінацію інструментального мислення В.Косенка, де синтезувалися інтонаційні, драматургічні, семантичні лексеми. Акцентовано увагу на втіленні сонатної ідеї в контексті неоромантично-екзистенційної рефлексії і необарокових маркерів нескінченності. Охарактеризовано катарсичні сенси драматургічної ідеї циклічних форм і проаналізовано перетворення дзвоновості у розкритті катарсичної ідеї творчості та осмисленні семантики дзвону-набату концептом смислетворення. Осмислено камерноінструментальні твори В. Косенка як втілення міфологічного механізму народження нового тексту світу.

Біографія автора

Інеса Беренбейн, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидатка мистецтвознавства, доцентка кафедри інструментально-виконавської майстерності

Посилання

Berenbein, I., 2016. Dramaturhichna ideia fortepiannoho tsyklu "11 etiudiv u formi starovynnykh tantsiv Viktora Kosenka yak vyiav romantychno-barokovoi refleksii" [The dramaturgical idea of the piano cycle "11 etudes in the form of ancient dances by Viktor Kosenko as manifestations of romantic-baroque reflection"]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii imeni P. I. Chaikovskoho, 115, pp.101–113.

Kosenko, A. V., compiler, 1975. Lyst V. S. Kosenka – A. V. Kosenko vid 21 sichnia 1929 r. In: V. S. Kosenko. Spohady. Lysty [V. S. Kosenko. Memories. Letters]. 2nd ed. Kyiv: Muzychna Ukraina, pp.251–253.

Lotman, Yu., 1996. Tekst u teksti. In: M. Zubrytska, ed. Slovo. Znak. Dyskurs. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX stolittia [Word. Sign. Discourse. An anthology of world literary and critical thought of the 20th century]. Lviv: Litopys, pp.428–441.

Taranchenko, O., 2016. Viktor Kosenko: traiektoriia doli myttsia [Viktor Kosenko: the trajectory of the artist's fate]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii imeni P. I. Chaikovskoho, 115, pp.31–52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво