Міфопоетика сонатної творчості В. Косенка як оприявлення смислу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304969

Ключові слова:

міфопоетика творчості В. Косенка, сонатна ідея, сюїтний хронотоп, міфоритуальний простір, семантика набату

Анотація

Розглянуто особливості міфопоетичної семантики сонатної творчості В.Косенка на прикладі Третьої сонати h-moll ор. 15 для фортепіано, Сонати для скрипки і фортепіано amoll ор. 18, фортепіанного циклу «11 етюдів у формі старовинного танцю» ор. 19 та виявлено їхній семантичний концепт. Визначено кульмінаційне значення житомирського періоду в царині камерно-інструментальної творчості як індивідуальної інтонаційнозвукообразної моделі. Виявлено особливості стильового мислення митця у створенні авторського звукового універсуму як етичного тексту культури, причетного до універсальних кодів буття. З’ясовано особливості модифікації сонатної ідеї в одночастинному і двочастинному сонатних циклах кінця 1920-х років — Третьої сонати hmoll ор. 15 для фортепіано, Сонати для скрипки і фортепіано a-moll ор. 18 — через осмислення вписаності архаїчних культурних текстів в контекст модерного смислетворення В. Косенка. Зазначено, що сонатна ідея розкривається як чергування тематичних комплексів, які відповідають контрастно-складеному типу циклічних форм. Окреслено риси неконфліктної сонатної драматургії, такі як, стадіальність і відкритість. Визначена її часопросторова модель. Виявлено семантичні моделі функціонування в межах сонати міфоритуального циклічного простору, а також структурного інваріанта сонати в несонатних жанрових формах. Фортепіанний цикл «11 етюдів у формі старовинного танцю» ор. 19 розглянуто як кульмінацію інструментального мислення В.Косенка, де синтезувалися інтонаційні, драматургічні, семантичні лексеми. Акцентовано увагу на втіленні сонатної ідеї в контексті неоромантично-екзистенційної рефлексії і необарокових маркерів нескінченності. Охарактеризовано катарсичні сенси драматургічної ідеї циклічних форм і проаналізовано перетворення дзвоновості у розкритті катарсичної ідеї творчості та осмисленні семантики дзвону-набату концептом смислетворення. Осмислено камерноінструментальні твори В. Косенка як втілення міфологічного механізму народження нового тексту світу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Інеса Беренбейн, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидатка мистецтвознавства, доцентка кафедри інструментально-виконавської майстерності

Посилання

Berenbein, I., 2016. Dramaturhichna ideia fortepiannoho tsyklu "11 etiudiv u formi starovynnykh tantsiv Viktora Kosenka yak vyiav romantychno-barokovoi refleksii" [The dramaturgical idea of the piano cycle "11 etudes in the form of ancient dances by Viktor Kosenko as manifestations of romantic-baroque reflection"]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii imeni P. I. Chaikovskoho, 115, pp.101–113.

Kosenko, A. V., compiler, 1975. Lyst V. S. Kosenka – A. V. Kosenko vid 21 sichnia 1929 r. In: V. S. Kosenko. Spohady. Lysty [V. S. Kosenko. Memories. Letters]. 2nd ed. Kyiv: Muzychna Ukraina, pp.251–253.

Lotman, Yu., 1996. Tekst u teksti. In: M. Zubrytska, ed. Slovo. Znak. Dyskurs. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX stolittia [Word. Sign. Discourse. An anthology of world literary and critical thought of the 20th century]. Lviv: Litopys, pp.428–441.

Taranchenko, O., 2016. Viktor Kosenko: traiektoriia doli myttsia [Viktor Kosenko: the trajectory of the artist's fate]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii imeni P. I. Chaikovskoho, 115, pp.31–52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Як цитувати

Беренбейн, І. (2024). Міфопоетика сонатної творчості В. Косенка як оприявлення смислу. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(62), 92–103. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304969

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво