Вплив інституціональних видозмін музичного театру України ХХІ століття на формування дитячо-юнацького репертуару
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304967Ключові слова:
глобалізація культури, інтеграційні процеси в музично-театральному мистецтві, музичний театр України, дитячо-юнацький репертуар, режисерські експерименти, дитяча опера, мюзикл для родинного переглядуАнотація
Розглянуто вплив глобалізаційно-інтеграційних процесів як наслідок формування єдиної макроцивілізації. Визначено його позитивні прояви: зміцнення взаємозв’язків між країнами, обмін досвідом у застосуванні інноваційних технологій у різних сферах життєдіяльності людства, створення міжнародних об’єднань задля вирішення актуальних проблем світової спільноти. Окреслено негативні прояви цих процесів: домінування транснаціональних над національними інтересами держав; нав’язування уніфікованого способу життя за західним зразком; створення єдиного космополітичного простору без врахування ментальних особливостей певного етносу. Встановлено взаємозв’язок між універсалізацією світу з глобалізаційними процесами в художній культурі, їх вплив на формування нової парадигми музично-театрального мистецтва України. Схарактеризовано позитивні наслідки: реалізація спільних міжнародних проєктів, впровадження інноваційних та мультимедійних технологій у сферу театру, прискорений обмін здобутками знакових постатей між країнами тощо. Виявлено негативні прояви нової парадигми: спроби уніфікації музично-театрального мистецтва; метаморфози функціонального призначення театральних інституцій; зміщення ціннісних орієнтацій в етико-естетичному аспекті діяльності установ; розмиття вікової диференціації репертуару зі створенням вистав для родинного перегляду без урахування особливостей дитячо-юнацького сприйняття. Підкреслено необхідність створення нової моделі репертуарної політики для дітей та юнацтва в музичному театрі України з необхідністю пошуку балансу між збереженням національної ідентичності й переосмисленням західноєвропейських тенденцій. З’ясовано недоліки у втіленні сучасних вистав для означеної аудиторії в музичних театрах України: невідповідність тематичної спрямованості, тривалості, художніх засобів виразності, інтерпретації рішень; наслідування західних зразків без переосмислення та врахування ментальності, психології етносу; заангажованість репертуару переважно одним жанром — мюзиклом. Доведено необхідність протистояння стандартам масової культури в українському мистецькому просторі зі збереженням вітчизняних етико-естетичних, морально-ціннісних орієнтацій в репертуарі загалом та дитячому юнацькому зокрема. Спрогнозовано необхідність міжгалузевого інтеграційного підходу у створенні й сценічній реалізації сучасної моделі вистави для молодшого глядача
Посилання
Andrushchenko, T. I., 2014. Vykhovnyi protses ta formuvannia estetychnykh tsinnostei molodi v ukrainskomu kulturnomu dyskursi v period hlobalizatsii ta informatsiinoi revoliutsii. In: Liudyna v suchasnomu tsyvilizatsiinomu protsesi: filosofsko-kultorolohichni ta etyko-estetychni vymiry: monohrafiia [Man in the modern civilizational process: philosophical-cultural and ethicalaesthetic dimensions: a monograph]. Nizhyn: Aspekt-Polihraf, pp.183–205.
Belymenko, L. I., 2022. Zhanrova ta estetychna spetsyfika suchasnoho dytiachoho miuzyklu [Genre and aesthetic specificity of modern children's musicals]. Mystetstvoznavchi zapysky, 42, pp.133–137.
Voropaieva, V. H., 2011. Problema kryzy identychnosti v umovakh hlobalizatsii ta informatsiinoho suspilstva [The problem of identity crisis in the conditions of globalization and information society]. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii, 46, pp.84–95.
Danylian, O. H. and Dzoban, O. P., 2017. Hlobalizatsiia kultury: protyrichchia ta tendentsii rozvytku [Globalization of culture: contradictions and development trends]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho", 2(33), pp.29–41.
Dudnyk, V. O., 2012. Vzaiemozv’iazok zahalnonatsionalnoho kulturnoho prostoru z natsionalnoiu identychnistiu u konteksti hlobalizatsiinykh svitovykh protsesiv [The relationship between the national cultural space and national identity in the context of globalizing world processes]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, pp.129–138.
Yeroshenko, O. V., 2016. Genre variations of the musical performance of the modern Ukrainian theater. In: Art education and culture of Ukraine in the 21st century: European integration vector, V International Conference, Odesa–Kyiv–Warsaw, May 12-13 2016. Kyiv: NAKKiM, pp.135–138.
History of the theater. Kyiv Opera, [online]. Available at: <https://kyivoperatheatre.com.ua/history/> [accessed: 07 December 2023].
Kaniuka, L. S., 2022. Ukrainskyi muzychnyi teatr v epokhu zmin tsinnisnykh oriientyriv u mystetstvi [Ukrainian musical theater in the era of changes in value orientations in art]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, pp.148–153.
Puss in Boots, about the performance. National Opera of Ukraine, [online]. Available at: <https://opera.com.ua/afisha/kit-u-chobotyah-0> [accessed: 08 December 2023].
Kravchenko, D., 2014. Suchasnyi teatralnyi miuzykl yak yavyshche vydovyshchnoi kultury [Modern theatrical musical as a phenomenon of spectacular culture]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 10(149), pp.47–50.
Kremeshna, T., 2012. Teatr yak zasib vplyvu na kulturne ta sotsialne stanovlennia osobystosti [Theater as a means of influencing the cultural and social formation of an individual]. Molod i rynok, 5, pp.102–105.
Kubaievskyi, M., 2008. Kontekstna buttievist etnosu v hlobalizovanomu prostori [The contextual essentiality of ethnicity in the globalized space]. Psykholohiia i suspilstvo, 2(32), pp.59–64.
Kuzmina, O. A., 2019. Genre originality of children's opera in composer practice of the 20th – early 21st centuries. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkov State University of Arts.
Lavrysh, I., 2023. Osvitno-vykhovni funktsii dytiacho-muzychnoho teatru v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Educational functions of children's musical theater in the conditions of inclusive education]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 27, pp.227–240.
Sapiha, O., 2021. Dytyna-tvorets: novoievropeiska paradyhma kultury dytynstva [The creative child: the new European paradigm of childhood culture]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(50), pp.7–20.
Stopina, A., 2021. Muzychnyi spektakl dlia ditei yak rezultat ahrehatsii mystetstv [A musical performance for children as a result of the aggregation of arts]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(51), pp.76–90.
Charkina, T., 2016. Hlobalizatsiia: sotsialno-kulturnyi aspekt [Globalization: sociocultural aspect]. Versus, 1(7), pp.36–41.
Shevelova, O. V., 2020. Dytiacho-iunatskyi repertuar suchasnoho muzychnoho teatru Ukrainy: problemy doslidzhennia rezhyserskoho kontseptu [Children's and youth repertoire of the modern musical theater of Ukraine: problems of the research of the director's concept]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.30–44.
Shevelova, O. V., 2022. The director's production of the modern children's musical "Masha the Frog" by O. Spilioti as a manifestation of the subculture of the younger generation. Doctor of Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.