Любов Мандзюк: творчий портрет бандуристки в онтофеноменологічних контурах

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304966

Ключові слова:

особистість, творчий портрет, буття в творчості, бандурне виконавство, контекстуальність, самоздійснення

Анотація

Розглянуто особливості онтологічної й феноменологічної сутності творчої особистості Любові Мандзюк — знакової постаті в академічному бандурному виконавстві та сучасному українському мистецтвознавстві. Визначено, що саме портретування уможливлює продукування цілісного образу особистості шляхом віддзеркалення інтенціональної природи її свідомості, унікальності буття в творчості, стратегії самоздійснення, світоглядних настанов, культури мислення, почуттів та поведінки. Здійснено спробу (на основі рефлексивних розвідок міждисциплінарного дискурсу, а саме гуссерлівського і сартрівського методів) створити творчий портрет Любові Мандзюк в онтофеноменологічних контурах. Обґрунтовано багатоаспектну семантичність творчого портрету мисткині у психологічному вимірі (телеономність як актуалізація особистісного потенціалу, спрямування його на самоздійснення через контекстуальність, панорамність мислення, інтенціональність і творчу адаптацію), культурологічному (реалізація творчого потенціалу особистості в просторі української національної культури, де митець репродукує й інтерпретує самобутність соціокультурного, ціннісно-змістовного та соціально-виховного досвіду в контексті відомої тріади «мистецтво-особистістьсуспільство»); філософському (буття й спів-буття творчої особистості як суб’єкта унікальної діяльності в структурі цілісної світоглядної системи та його здатність до усвідомленого вибору). Виявлено вплив контекстуальності, відкритості та панорамного мислення на викладацьку, дослідницьку і організаційно-просвітницьку діяльність Любові Мандзюк. Доведено, що самоактуалізація та реалізація особистісного потенціалу, спрямованість соціально-психологічних настанов діяльності на гармонійне світовідчуття і самосприйняття, красу і досконалість, любов і добро — визначає рівень духовності особистості як екзистенційного втілення в культурі її мислення, почуттів та поведінки альтруїстичних ціннісних орієнтацій та настанов. Простежено специфіку, закономірності функціонування і передумови виникнення усвідомленого формування особистісного сенсожиттєвого простору Любові Мандзюк як основи її повноцінного самоздійснення.

Біографія автора

Юлія Меліхова, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого

кандидатка юридичних наук, народна артистка України, старша викладачка кафедри культурології

Посилання

Adorno, T., 2002. Filosofiia estetyky [Philosophy of aesthetics]. Translated from German by P. Taraschuk. Kyiv: Vydavnytstvo «Osnovy».

Astalosh, H. L. and Mykulanynets, L. M., 2021. Tvorchyi portret yak sposib piznannia osobystosti myttsia. In: O. Samoilenko, I. Drach and other eds. Suchasne ukrainske muzykoznavstvo: vid muzychnykh artefaktiv do humanitarnykh universalii [Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanitarian universals]. Ryha: Baltija Publishing, pp.111–125. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-6

Bobechko, O. Yu., 2023. Muzykoznavcha diialnist Liubovi Mandziuk [Musicological activity of Lyubov Mandzyuk]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, 31, pp.65–86.

Voronova, M. Yu., 2004. Portrait and biography. The ultimate essence of genres. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 17, pp.44–50, [online]. Available at: <http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1350> [accessed: 21 December 2023].

Haidehher, M., 2003. Buttia i chas [Genesis and time]. Translated from German by V. Bybykhin. Kharkiv: Folio.

Huserl, E., 2021. Idei chystoi fenomenolohii i fenomenolohichnoi filosofii [Ideas of pure phenomenology and phenomenological philosophy]. Translated from German by V. Kebuladze. Kharkiv: Folio.

Lisniak, I. M., 2019. Akademichne bandurne mystetstvo Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Academic bandur art of Ukraine of the late 20th – early 21st centuries]. Kyiv: IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy.

Malakhov, V. A., 2014. Etyka [Ethics]. Ostroh: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia".

Mandziuk, L. S., 2007. Ensemble performance work of a bandur player: art history and psychological and pedagogical aspects. Ph.D. in Art History. Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkov State University of Arts.

Mandziuk, L. S., 2008. Paradyhma vykhovannia profesiinoho bandurysta [The paradigm of training a professional bandurist]. Problemy suchasnosti: kultura, mystetstvo, pedahohika, 9, pp.205–215.

Mandziuk, L. S., 2011a. Polifoniia v klasi bandury (An introductory article). In: Y. S. Bakh, ed. Visim malenkykh orhannykh preliudii i fuh: navchalnyi posibnyk (Pereklad dlia bandury L. S. Mandziuk) [Eight small organ preludes and fugues: a study guide (Translation for bandura by L. S. Mandziuk)]. Kharkiv: SPDFO Brovin O. V., pp.3–19.

Mandziuk, L. S., 2011b. Problema samostiinosti v protsesi vykhovannia tvorchoi osobystosti bandurysta [The problem of independence in the process of educating the creative personality of a bandurist]. Problemy suchasnosti: mystetstvo, kultura, pedahohika, 16, pp.147–155.

Mandziuk, L. S., 2021. Spetsyfika rozvytku akademichnoho bandurnoho mystetstva na Slobozhanshchyni: istoriia, personalii, tendentsii. In: M. Yevhenieva, I. Zinkiv, eds. Zinovii Shtokalko: from kobzar traditions to bandura modern style: collective monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, pp.122–143. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-171-8-6

Marsel, H., 1999. Homo viator [Homo viator]. Translated from French by V. Shovkun. Kyiv: Vydavnychyi dim "KM Academia", Universytetske vydavnytstvo "Pulsary".

Nikolenko, S. M., 2021. Vykonavska ta pedahohichna diialnist Liubovi Mandziuk v konteksti rozvytku Slobozhanskoi bandurnoi shkoly [Executive and pedagogical activities of Lyubov Mandzyuk in the context of the development of the Slobojan Bandur School]. In: Kobzarstvo: dialogue of modern performance and spiritual tradition, International Scientific and Practical Conference, Ternopil, November 20 2021. Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka, pp.45–48.

Prishvin, M. M., 1960. Nezabudki [Forget-me-nots]. Vologda: Vologodskoe knizhnoeizdatel'stvo.

Samoilenko, O. I., 2021. Muzykolohiia v multydystsyplinarnomu seredovyshchi suchasnoi humanitarnoi nauky ta osvity: noolohichne ese. In: O. Samoilenko, I. Drach and other eds. Suchasne ukrainske muzykoznavstvo: vid muzychnykh artefaktiv do humanitarnykh universalii [Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanitarian universals]. Ryha: Baltija Publishing, pp.1–31. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-1

Sartr, Zh.-P., 2001. Buttia i Nishcho: narys fenomenolohichnoi ontolohii [Being and Nothingness: an essay on phenomenological ontology]. Translated from French by V. Lyakh, P. Taraschuk. Kyiv: Vydavnytstvo "Osnovy".

Sliusarenko, T. O., 2015. Znachennia tvorchoi diialnosti Liubovi Serhiivny Mandziuk v rozvytku akademichnoi bandurnoi osvity na Slobidskii Ukraini (do 25-richchia vykladatskoi diialnosti v Kharkivskomu natsionalnomu universyteti mystetstv imeni I. P. Kotliarevskoho). In: L. Trubnykova, ed. Druha Svitova viina v pam’iati ukrainskoho narodu. S. Rakhmaninov ta kultura Ukrainy (S. Rakhmaninov: na zlami stolit) [The Second World War is in the memory of the Ukrainian people. S. Rachmaninov and the culture of Ukraine (S. Rachmaninov: at the turn of the century)]. Kharkiv: Pravo, pp.354–364.

Furman, A. A., 2007. Psykholohiia smyslozhyttievoho rozvytku osobystosti [Psychology of meaningful personality development]. Ternopil: TNEU.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Як цитувати

Меліхова, Ю. (2024). Любов Мандзюк: творчий портрет бандуристки в онтофеноменологічних контурах. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(62), 32–47. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304966

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ