Любов Мандзюк: творчий портрет бандуристки в онтофеноменологічних контурах
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304966Ключові слова:
особистість, творчий портрет, буття в творчості, бандурне виконавство, контекстуальність, самоздійсненняАнотація
Розглянуто особливості онтологічної й феноменологічної сутності творчої особистості Любові Мандзюк — знакової постаті в академічному бандурному виконавстві та сучасному українському мистецтвознавстві. Визначено, що саме портретування уможливлює продукування цілісного образу особистості шляхом віддзеркалення інтенціональної природи її свідомості, унікальності буття в творчості, стратегії самоздійснення, світоглядних настанов, культури мислення, почуттів та поведінки. Здійснено спробу (на основі рефлексивних розвідок міждисциплінарного дискурсу, а саме гуссерлівського і сартрівського методів) створити творчий портрет Любові Мандзюк в онтофеноменологічних контурах. Обґрунтовано багатоаспектну семантичність творчого портрету мисткині у психологічному вимірі (телеономність як актуалізація особистісного потенціалу, спрямування його на самоздійснення через контекстуальність, панорамність мислення, інтенціональність і творчу адаптацію), культурологічному (реалізація творчого потенціалу особистості в просторі української національної культури, де митець репродукує й інтерпретує самобутність соціокультурного, ціннісно-змістовного та соціально-виховного досвіду в контексті відомої тріади «мистецтво-особистістьсуспільство»); філософському (буття й спів-буття творчої особистості як суб’єкта унікальної діяльності в структурі цілісної світоглядної системи та його здатність до усвідомленого вибору). Виявлено вплив контекстуальності, відкритості та панорамного мислення на викладацьку, дослідницьку і організаційно-просвітницьку діяльність Любові Мандзюк. Доведено, що самоактуалізація та реалізація особистісного потенціалу, спрямованість соціально-психологічних настанов діяльності на гармонійне світовідчуття і самосприйняття, красу і досконалість, любов і добро — визначає рівень духовності особистості як екзистенційного втілення в культурі її мислення, почуттів та поведінки альтруїстичних ціннісних орієнтацій та настанов. Простежено специфіку, закономірності функціонування і передумови виникнення усвідомленого формування особистісного сенсожиттєвого простору Любові Мандзюк як основи її повноцінного самоздійснення.
Посилання
Adorno, T., 2002. Filosofiia estetyky [Philosophy of aesthetics]. Translated from German by P. Taraschuk. Kyiv: Vydavnytstvo «Osnovy».
Astalosh, H. L. and Mykulanynets, L. M., 2021. Tvorchyi portret yak sposib piznannia osobystosti myttsia. In: O. Samoilenko, I. Drach and other eds. Suchasne ukrainske muzykoznavstvo: vid muzychnykh artefaktiv do humanitarnykh universalii [Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanitarian universals]. Ryha: Baltija Publishing, pp.111–125. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-6
Bobechko, O. Yu., 2023. Muzykoznavcha diialnist Liubovi Mandziuk [Musicological activity of Lyubov Mandzyuk]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, 31, pp.65–86.
Voronova, M. Yu., 2004. Portrait and biography. The ultimate essence of genres. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 17, pp.44–50, [online]. Available at: <http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1350> [accessed: 21 December 2023].
Haidehher, M., 2003. Buttia i chas [Genesis and time]. Translated from German by V. Bybykhin. Kharkiv: Folio.
Huserl, E., 2021. Idei chystoi fenomenolohii i fenomenolohichnoi filosofii [Ideas of pure phenomenology and phenomenological philosophy]. Translated from German by V. Kebuladze. Kharkiv: Folio.
Lisniak, I. M., 2019. Akademichne bandurne mystetstvo Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Academic bandur art of Ukraine of the late 20th – early 21st centuries]. Kyiv: IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy.
Malakhov, V. A., 2014. Etyka [Ethics]. Ostroh: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia".
Mandziuk, L. S., 2007. Ensemble performance work of a bandur player: art history and psychological and pedagogical aspects. Ph.D. in Art History. Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkov State University of Arts.
Mandziuk, L. S., 2008. Paradyhma vykhovannia profesiinoho bandurysta [The paradigm of training a professional bandurist]. Problemy suchasnosti: kultura, mystetstvo, pedahohika, 9, pp.205–215.
Mandziuk, L. S., 2011a. Polifoniia v klasi bandury (An introductory article). In: Y. S. Bakh, ed. Visim malenkykh orhannykh preliudii i fuh: navchalnyi posibnyk (Pereklad dlia bandury L. S. Mandziuk) [Eight small organ preludes and fugues: a study guide (Translation for bandura by L. S. Mandziuk)]. Kharkiv: SPDFO Brovin O. V., pp.3–19.
Mandziuk, L. S., 2011b. Problema samostiinosti v protsesi vykhovannia tvorchoi osobystosti bandurysta [The problem of independence in the process of educating the creative personality of a bandurist]. Problemy suchasnosti: mystetstvo, kultura, pedahohika, 16, pp.147–155.
Mandziuk, L. S., 2021. Spetsyfika rozvytku akademichnoho bandurnoho mystetstva na Slobozhanshchyni: istoriia, personalii, tendentsii. In: M. Yevhenieva, I. Zinkiv, eds. Zinovii Shtokalko: from kobzar traditions to bandura modern style: collective monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, pp.122–143. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-171-8-6
Marsel, H., 1999. Homo viator [Homo viator]. Translated from French by V. Shovkun. Kyiv: Vydavnychyi dim "KM Academia", Universytetske vydavnytstvo "Pulsary".
Nikolenko, S. M., 2021. Vykonavska ta pedahohichna diialnist Liubovi Mandziuk v konteksti rozvytku Slobozhanskoi bandurnoi shkoly [Executive and pedagogical activities of Lyubov Mandzyuk in the context of the development of the Slobojan Bandur School]. In: Kobzarstvo: dialogue of modern performance and spiritual tradition, International Scientific and Practical Conference, Ternopil, November 20 2021. Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka, pp.45–48.
Prishvin, M. M., 1960. Nezabudki [Forget-me-nots]. Vologda: Vologodskoe knizhnoeizdatel'stvo.
Samoilenko, O. I., 2021. Muzykolohiia v multydystsyplinarnomu seredovyshchi suchasnoi humanitarnoi nauky ta osvity: noolohichne ese. In: O. Samoilenko, I. Drach and other eds. Suchasne ukrainske muzykoznavstvo: vid muzychnykh artefaktiv do humanitarnykh universalii [Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanitarian universals]. Ryha: Baltija Publishing, pp.1–31. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-1
Sartr, Zh.-P., 2001. Buttia i Nishcho: narys fenomenolohichnoi ontolohii [Being and Nothingness: an essay on phenomenological ontology]. Translated from French by V. Lyakh, P. Taraschuk. Kyiv: Vydavnytstvo "Osnovy".
Sliusarenko, T. O., 2015. Znachennia tvorchoi diialnosti Liubovi Serhiivny Mandziuk v rozvytku akademichnoi bandurnoi osvity na Slobidskii Ukraini (do 25-richchia vykladatskoi diialnosti v Kharkivskomu natsionalnomu universyteti mystetstv imeni I. P. Kotliarevskoho). In: L. Trubnykova, ed. Druha Svitova viina v pam’iati ukrainskoho narodu. S. Rakhmaninov ta kultura Ukrainy (S. Rakhmaninov: na zlami stolit) [The Second World War is in the memory of the Ukrainian people. S. Rachmaninov and the culture of Ukraine (S. Rachmaninov: at the turn of the century)]. Kharkiv: Pravo, pp.354–364.
Furman, A. A., 2007. Psykholohiia smyslozhyttievoho rozvytku osobystosti [Psychology of meaningful personality development]. Ternopil: TNEU.