Історія доктора Фауста на сцені європейського театру ХХ століття: потенціал відкритої інтерпретації (англійська модель)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304963Ключові слова:
сценічне мистецтво, інтерпретація, режисерська інтерпретація, трагедія Крістофера Марло «Фауст», драматургія, театр Великої Британії ХХІ століттяАнотація
Розглянуто інтерпретаційний потенціал п’єси Крістофера Марло «Трагічна історія доктора Фауста», презентований у сценічних версіях сучасної режисури Великої Британії. Проаналізовано найбільш неординарні, як з позиції тлумачення драматургічного тексту, так і застосування засобів сценічної виразності, режисерські моделі, що дозволило виявити тенденцію відмови сучасної англійської режисури від сценічного втілення класичної драматургії як ілюстрації авторського тексту й відтворення закладених у п’єсі смислів. Здійснено аналіз режисерських прочитань сюжету про доктора Фауста Крістофера Марло. Встановлено, що театр ХХІ століття сміливо відкриває для себе необмежений простір для інтерпретації класичної драматургії — від неочікуваного алюзійного кодування до конструювання «нового значення», породженого свідомістю митця. Доведено, що відкриття такого необмеженого простору для інтерпретації класичної драматургії ще у кінці ХХ століття не могло навіть бути передбачено. Здійснено звернення для осмислення ускладнених змістовно-смислових варіантів режисерської інтерпретації до теоретичних міркувань Ганса-Георга Гадамера, Ролана Барта, Умберто Еко, які надали обґрунтування«відкритого» для численних варіантів тлумачення драматургічного тексту. Підтверджено дієздатність методології праць зазначених філософів, а також досліджень сучасних українських науковців Олени Оніщенко і Мар’яни Шаповал, завдяки якій здійснено режисерські інтерпретації у театрі Великої Британії ХХІ століття. Описано ці сценічні експерименти у річищі загального руху їх філософсько-естетичних ідей.
Завантаження
Посилання
Aleksandrovskii, L., 2019. Doctor Faustus, [online]. Available at: <https://blog.i.ua/user/8741136/2303331> [23 November 2023].
Bart, R., 1996. Vid slova do tekstu. In: M. Zubrytska, ed. Slovo. Znak. Dyskurs. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX stolittia [Word. Sign. Discourse. An anthology of world literary and critical thought of the 20th century]. Lviv: Litopys, pp.378–384.
Volodina, E., 2012. "Faust" by Sokurov in German cinemas, [online]. Available at: <https://www.dw.com/ru/фауст-в-германии-немцы-причислили-сокурова-к-классикам/a15680010> [03 November 2023].
Hadamer, H.-H., 2001. Hermenevtyka i poetyka. Vybrani tvory [Hermeneutics and poetics. Selected works]. Translated from German. Kyiv: Yunivers.
Zakharov, N. V., 2020. "Doktor Faust" K. Marlo na teatral'noi stsene XXI veka ["Doctor Faustus" by C. Marlowe on the theater stage of the 21st century]. ZNANIE. PONIMANIE. UMENIE, 1, pp.203–225.
Nych, R., 2007. Svit tekstu: poststrukturalizm i literaturoznavstvo [The world of the text: poststructuralism and literary studies]. Translated from Polish. Lviv: Litopys.
Onishchenko, O., 2021. Vid "post" do "meta" modernizmu: protses kulturotvorchykh poshukiv [From the "post" to the "goal" of modernism: the process of cultural research]. Naukovyi visnyk KNUTKT imeni I. K. Karpenka-Karoho, 29, pp.60–66.
Pavi, P., 2006. Slovnyk teatru [Theater dictionary]. Translated from French. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU imeni I. Franka.
Shapoval, M., 2009. Intertekst u svitli rampy: mizhtekstovi ta mizhsub’iektni reliatsii ukrainskoi dramy: monohrafiia [Intertext in the light of the ramp: intertextual and intersubjective relations of the Ukrainian drama: a monograph]. Kyiv: Avtohraf.
Billington, M., 2016. Doctor Faustus review – devilish ritual and punk cabaret at the RSC. The Guardian, [online]. Available at: <https://www.theguardian.com/stage/2016/feb/12/doctor-faustus-review-rsc-swan-stratford-oliverryan-sandy-grierson-maria-aberg> [accessed: 20 December 2023].
Dr. Faustus by Christopher Marlowe. Oxford Theatre Guild, 2013, [online]. Available at: <https://www.oxfordtheatreguild.com/pages/productions/DF_2013/about_df.html> [accessed: 21 December 2023].
Eco, U., 1998. The Open Work. Тranslated by A. Cancogni. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Felperin, L., 2016. Doctor Faustus': Theatrer Review. The Hollywood Reporter, [online]. Available at: <https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/kit-haringtondoctor-faustus-theater-887400> [accessed: 15 December 2023].
Gillinson, M., 2018. Doctor Faustus review – devilishly smart show is a hell of a lot of fun. The Guardian, [online]. Available at: <https://www.theguardian.com/stage/2018/dec/10/doctor-faustus-review-sam-wanamakerplayhouse-london> [accessed: 14 December 2023].
Halliburton, R., 2018. Doctor Faustus, Sam Wanamaker Theatre review - female Faustus reaps rich rewards. The Arts Desk, [online]. Available at:<https://www.theartsdesk.com/theatre/doctor-faustus-sam-wanamaker-theatre-review-femalefaustus-reaps-rich-rewards> [accessed: 14 December 2023].
Hitchings, H., 2016. Doctor Faustus, theatre review: Kit Harington, sex, blood and rock'n'roll. The standard, [online]. Available at: <https://www.standard.co.uk/culture/theatre/doctor-faustus-theatre-review-kit-harington-sex-bloodand-rock-n-roll-a3233866.html> [accessed: 11 December 2023].
Jenna Russell plays Mephistopheles in Doctor Faustus, three weeks added, 2016. My Theatre Mates, [online]. Available at: <https://mytheatremates.com/news-jenna-russell-playsmephistopheles-in-doctor-faustus-three-weeks-added/> [accessed: 13 December 2023].
Kirwan, P., 2016. Doctor Faustus. The Duke of York’s Theatre, [online]. Available at: <https://blogs.nottingham.ac.uk/bardathon/2016/05/28/doctor-faustus-the-jamie-lloyd-companythe-duke-of-yorks-theatre/> [accessed: 14 December 2023].
Review of Doctor Faustus at the Shakespeare Globe Theatre London in 2011, 2016. London Theatre, [online]. Available at: <https://www.londontheatre.co.uk/reviews/doctor-faustusshakespeares-globe-2011> [accessed: 05 December 2023].
Shenton, M., 2020. Review - Faustus: That Damned Woman at the Lyric Hammersmith. London Theatre, [online]. Available at: <https://www.londontheatre.co.uk/reviews/review-faustusthat-damned-woman-at-the-lyric-hammersmith> [accessed: 02 December 2023].
Spencer, Ch., 2011. Doctor Faustus, Shakespeare's Globe, review, [online]. Available at: <https://www.telegraph.co.uk/culture/theatre/theatre-reviews/8597343/DoctorFaustus-Shakespeares-Globe-review.html> [accessed: 14 December 2023].
Wiegand, Ch., 2016. Your own personal demon: Maria Aberg on her Doctor Faustus double act. The Guardian, [online]. Available at: <https://www.theguardian.com/stage/2016/feb/12/maria-aberg-rsc-stratford-doctor-faustus-sandygrierson-oliver-ryan-christopher-marlowe> [accessed: 05 December 2023].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.
 
						 
							 
							 
						

