Історія доктора Фауста на сцені європейського театру ХХ століття: потенціал відкритої інтерпретації (англійська модель)

Автор(и)

  • Галина Миленька Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0003-1359-535X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304963

Ключові слова:

сценічне мистецтво, інтерпретація, режисерська інтерпретація, трагедія Крістофера Марло «Фауст», драматургія, театр Великої Британії ХХІ століття

Анотація

Розглянуто інтерпретаційний потенціал п’єси Крістофера Марло «Трагічна історія доктора Фауста», презентований у сценічних версіях сучасної режисури Великої Британії. Проаналізовано найбільш неординарні, як з позиції тлумачення драматургічного тексту, так і застосування засобів сценічної виразності, режисерські моделі, що дозволило виявити тенденцію відмови сучасної англійської режисури від сценічного втілення класичної драматургії як ілюстрації авторського тексту й відтворення закладених у п’єсі смислів. Здійснено аналіз режисерських прочитань сюжету про доктора Фауста Крістофера Марло. Встановлено, що театр ХХІ століття сміливо відкриває для себе необмежений простір для інтерпретації класичної драматургії — від неочікуваного алюзійного кодування до конструювання «нового значення», породженого свідомістю митця. Доведено, що відкриття такого необмеженого простору для інтерпретації класичної драматургії ще у кінці ХХ століття не могло навіть бути передбачено. Здійснено звернення для осмислення ускладнених змістовно-смислових варіантів режисерської інтерпретації до теоретичних міркувань Ганса-Георга Гадамера, Ролана Барта, Умберто Еко, які надали обґрунтування«відкритого» для численних варіантів тлумачення драматургічного тексту. Підтверджено дієздатність методології праць зазначених філософів, а також досліджень сучасних українських науковців Олени Оніщенко і Мар’яни Шаповал, завдяки якій здійснено режисерські інтерпретації у театрі Великої Британії ХХІ століття. Описано ці сценічні експерименти у річищі загального руху їх філософсько-естетичних ідей.

Біографія автора

Галина Миленька, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

докторка мистецтвознавства, професорка, професорка кафедри театрознавства

Посилання

Aleksandrovskii, L., 2019. Doctor Faustus, [online]. Available at: <https://blog.i.ua/user/8741136/2303331> [23 November 2023].

Bart, R., 1996. Vid slova do tekstu. In: M. Zubrytska, ed. Slovo. Znak. Dyskurs. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX stolittia [Word. Sign. Discourse. An anthology of world literary and critical thought of the 20th century]. Lviv: Litopys, pp.378–384.

Volodina, E., 2012. "Faust" by Sokurov in German cinemas, [online]. Available at: <https://www.dw.com/ru/фауст-в-германии-немцы-причислили-сокурова-к-классикам/a15680010> [03 November 2023].

Hadamer, H.-H., 2001. Hermenevtyka i poetyka. Vybrani tvory [Hermeneutics and poetics. Selected works]. Translated from German. Kyiv: Yunivers.

Zakharov, N. V., 2020. "Doktor Faust" K. Marlo na teatral'noi stsene XXI veka ["Doctor Faustus" by C. Marlowe on the theater stage of the 21st century]. ZNANIE. PONIMANIE. UMENIE, 1, pp.203–225.

Nych, R., 2007. Svit tekstu: poststrukturalizm i literaturoznavstvo [The world of the text: poststructuralism and literary studies]. Translated from Polish. Lviv: Litopys.

Onishchenko, O., 2021. Vid "post" do "meta" modernizmu: protses kulturotvorchykh poshukiv [From the "post" to the "goal" of modernism: the process of cultural research]. Naukovyi visnyk KNUTKT imeni I. K. Karpenka-Karoho, 29, pp.60–66.

Pavi, P., 2006. Slovnyk teatru [Theater dictionary]. Translated from French. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU imeni I. Franka.

Shapoval, M., 2009. Intertekst u svitli rampy: mizhtekstovi ta mizhsub’iektni reliatsii ukrainskoi dramy: monohrafiia [Intertext in the light of the ramp: intertextual and intersubjective relations of the Ukrainian drama: a monograph]. Kyiv: Avtohraf.

Billington, M., 2016. Doctor Faustus review – devilish ritual and punk cabaret at the RSC. The Guardian, [online]. Available at: <https://www.theguardian.com/stage/2016/feb/12/doctor-faustus-review-rsc-swan-stratford-oliverryan-sandy-grierson-maria-aberg> [accessed: 20 December 2023].

Dr. Faustus by Christopher Marlowe. Oxford Theatre Guild, 2013, [online]. Available at: <https://www.oxfordtheatreguild.com/pages/productions/DF_2013/about_df.html> [accessed: 21 December 2023].

Eco, U., 1998. The Open Work. Тranslated by A. Cancogni. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Felperin, L., 2016. Doctor Faustus': Theatrer Review. The Hollywood Reporter, [online]. Available at: <https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/kit-haringtondoctor-faustus-theater-887400> [accessed: 15 December 2023].

Gillinson, M., 2018. Doctor Faustus review – devilishly smart show is a hell of a lot of fun. The Guardian, [online]. Available at: <https://www.theguardian.com/stage/2018/dec/10/doctor-faustus-review-sam-wanamakerplayhouse-london> [accessed: 14 December 2023].

Halliburton, R., 2018. Doctor Faustus, Sam Wanamaker Theatre review - female Faustus reaps rich rewards. The Arts Desk, [online]. Available at:<https://www.theartsdesk.com/theatre/doctor-faustus-sam-wanamaker-theatre-review-femalefaustus-reaps-rich-rewards> [accessed: 14 December 2023].

Hitchings, H., 2016. Doctor Faustus, theatre review: Kit Harington, sex, blood and rock'n'roll. The standard, [online]. Available at: <https://www.standard.co.uk/culture/theatre/doctor-faustus-theatre-review-kit-harington-sex-bloodand-rock-n-roll-a3233866.html> [accessed: 11 December 2023].

Jenna Russell plays Mephistopheles in Doctor Faustus, three weeks added, 2016. My Theatre Mates, [online]. Available at: <https://mytheatremates.com/news-jenna-russell-playsmephistopheles-in-doctor-faustus-three-weeks-added/> [accessed: 13 December 2023].

Kirwan, P., 2016. Doctor Faustus. The Duke of York’s Theatre, [online]. Available at: <https://blogs.nottingham.ac.uk/bardathon/2016/05/28/doctor-faustus-the-jamie-lloyd-companythe-duke-of-yorks-theatre/> [accessed: 14 December 2023].

Review of Doctor Faustus at the Shakespeare Globe Theatre London in 2011, 2016. London Theatre, [online]. Available at: <https://www.londontheatre.co.uk/reviews/doctor-faustusshakespeares-globe-2011> [accessed: 05 December 2023].

Shenton, M., 2020. Review - Faustus: That Damned Woman at the Lyric Hammersmith. London Theatre, [online]. Available at: <https://www.londontheatre.co.uk/reviews/review-faustusthat-damned-woman-at-the-lyric-hammersmith> [accessed: 02 December 2023].

Spencer, Ch., 2011. Doctor Faustus, Shakespeare's Globe, review, [online]. Available at: <https://www.telegraph.co.uk/culture/theatre/theatre-reviews/8597343/DoctorFaustus-Shakespeares-Globe-review.html> [accessed: 14 December 2023].

Wiegand, Ch., 2016. Your own personal demon: Maria Aberg on her Doctor Faustus double act. The Guardian, [online]. Available at: <https://www.theguardian.com/stage/2016/feb/12/maria-aberg-rsc-stratford-doctor-faustus-sandygrierson-oliver-ryan-christopher-marlowe> [accessed: 05 December 2023].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Як цитувати

Миленька, Г. (2024). Історія доктора Фауста на сцені європейського театру ХХ століття: потенціал відкритої інтерпретації (англійська модель). Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(62), 7–31. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304963

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ