Жанрово-стильові особливості режисерського втілення опери Джоаккіно Россіні «Шовкова драбина»

Автор(и)

  • Наталья Сімонова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-4322-9510

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301195

Ключові слова:

опера Джоаккіно Россіні «Шовкова драбина», концертно-сценічний формат вистави, жанрово-стильові особливості режисерського задуму, вокально-сценічний образ, професійні та акторські можливості виконавців

Анотація

Розглянуто передумови виникнення «кліпового» мислення сучасного глядача, його наслідки. Проаналізовано обставини існування музичного театру у світі «ефектних презентацій». Окреслено основну роль малого музичного комедійного жанру та засади його збереження. Визначено роль режисерської інтерпретації у забезпеченні етичного та естетичного виду авторських постановок. Виокремлено жанрово-стильові особливості процесу режисерського втілення опери Джоаккіно Россіні «Шовкова драбина». Вказано на їх залежність від таких складових як виконавська майстерність, артистизм у формуванні роліобразу, психофізична основа синтетичних процесів творчої діяльності виконавців. Узагальнено контент наукових розвідок, що торкаються цих аспектів, з’ясовано їх роль у дотриманні професійності творчо-постановочного процесу. Виокремлено головні принципи співпраці режисера, диригента та художника. Знайдено функціональну особливість кожного з них на певному етапі втілення оперного твору. Описано синергійність їх діяльності впродовж усього постановочного процесу. Сформовано принципові засади інтерпретації ролі для створення цілісного художнього образу персонажа на прикладі роботи зі співаком. Спрогнозовано засоби вирішення завдань окреслених перед групою постановників з урахуванням вимог до концертно-сценічного формату втілення творчого мистецького проєкту. Визначено залежність їх виконання від жанру та стилю оперного твору; дотримання россінієвського стилю, обумовленого вокальним виконавством; необхідності акцентування режисерської уваги на формуванні пластичної характеристики образів. Доведено, що алгоритм постановочно-репетиційного процесу не залежить від форми версії оперної вистави, адже корекція його складових відбувається з урахуванням можливостей трупи та мобільності постановників.

Біографія автора

Наталья Сімонова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Творча аспірантка кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Vilchkovska, A., 2019. Rudolf Laban – zhyttia, pedahohika ta khoreohrafiia [Rudolf Laban – life, pedagogy and choreography]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorov’ia u suchasnomu suspilstvi, 4(48), pp.14–18.

Kasianova, O., 2023. Polifunktsionalnist tantsiuvalnykh stsen v opernii vystavi [Polyfunctionality of dance scenes in an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(58), pp.112–128.

Kolesnyk, Ye., 2022. Vykhovannia spivaka-aktora v konteksti ukrainskoi opernoi shkoly [Education of a singer-actor in the context of the Ukrainian opera school]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(55), pp.113–126.

Makarenko, H., 2006. The conductor's creativity in the context of an integrative approach. Doctor of Art History. Abstract of Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Nykonenko, R., 2023. Formuvannia poniatiino-katehorialnoho aparatu v doslidzhenniakh z plastychnoi rezhysury [The formation of the conceptual and categorical apparatus in the studies of plastic directing]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv, 6(2), pp.119–126.

Popova, L., Kozachenko, V. and Zabora, V., 2022. Semiotychnyi ta estetychnyi pidkhody do rozrobky stsenichnoho kostiuma teatralnoi vystavy [Semiotic and aesthetic approaches to the development of a stage costume for a theatrical performance]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv, 5(2), pp.108–117.

Sahan, V. and Artamonov, O., 2020. Vizualna instaliatsiia yak element aktorskoi maisternosti [Visual installation as an element of acting]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv, 3(1), pp.91–103.

Simonova, N. V., 2022. Opera Dzhoakkino Rossini «Shovkova drabyna»: vid avtora do rezhysera [Gioacchino Rossini's opera "The Silk Ladder": from the author to the director]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3–4(56–57), pp.225–241.

Simonova, N., 2023. Opera Dzhoakkino Rossini «Shovkova drabyna»: kvintesentsiia zadumu mystetskoho proektu [The opera "Silk Ladder" by Gioacchino Rossini: the quintessence of the director's idea]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(59), pp.154–171.

Solov’ianenko, A., 2009. Vzaiemodiia rezhysera y dyryhenta u protsesi vyrishennia opernoi vystavy [Interaction of director and conductor in the process of solving an opera performance]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.73–77.

Shutko, S. M., 2021. Suchasna muzychna rezhysura – novatorstvo chy avantiuryzm? [Modern musical direction – innovation or adventurism?]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.203–217.

Shutko, S. M., 2022. Rol teatralnoho kostiuma u stvorenni khudozhnoho obrazu opernoi vystavy [The role of theatrical costume in creating an artistic image of an opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3–4(56–57), pp.212–224.

Wilson, G. D., 2002. Psychology for Performing Artists. 2nd ed. London: Whurr Publishers LTD.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Як цитувати

Сімонова, Н. (2023). Жанрово-стильові особливості режисерського втілення опери Джоаккіно Россіні «Шовкова драбина». Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(61), 121–135. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301195

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО