Твори для скрипки-соло Олега Безбородька: жанровостильовий аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301191

Ключові слова:

творчість Олега Безбородька, скрипка соло, скрипкова п’єса, скрипкова мініатюра, програмність, коммос, фолія, українська музика ХХІ століття

Анотація

Розглянуто сольні скрипкові пʼєси Олега Безбородька. Введено до наукового обігу два його твори «Зубь» та «Follia Ruthenica», а пʼєса «KOMMOΣ» отримала подальше наукове осмислення в аспекті розвитку жанру in memoriam. Використано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, узагальнення, а також порівняльний, жанровий, стильовий та структурний методи. Досліджено історію створення та виконання п'єс «KOMMOΣ», «Зубь» та «Follia Ruthenica». Встановлено, що кожен твір є результатом творчої комунікації композитора з виконавцями О. Смовжем, С. Вілкою, а твір «Зубь» додатково отримав мелопластичний переклад художника К. Ляшева. Проаналізовано концептуальні, жанрово-стильові й структурні параметри пʼєс. Роглянуто твір-епітафію пам’яті Б. Которовича «KOMMOΣ» як приклад унікальної для української музики спроби втілення жанрової ідеї античного хорового плачу «коммос» в площині сольної скрипкової музики і розширення таким чином образно-тематичної палітри жанру in memoriam, стильовими проявами якого є вживання монограми, різновекторні зв'язки з музикою минулого в аспекті засобів втілення трагедійної образності. Визначено, що композиція «Зубь» резонує з концептуалізмом та ігровою естетикою постмодернізму: заголовок твору є концептом, утвореним на основі асоціативної гри слів, яка випливає з присвяти твору його замовнику і першому виконавцю С. Вілці. Здійснено порівняльний аналіз флейтової та скрипкової версій «Зубь», музичного рішення пʼєси та її мелопластичної візії художника К. Ляшева. З’ясовано, що «Follia Ruthenica» є першим зразком використання та національної специфікації цього жанру в українській скрипковій музиці, індивідуально-авторським переосмисленням барокового танцю, в якому поєднуються властивості різних історичних різновидів фолії з національними ознаками тематизму. Зроблено висновок, що кожна з п'єс є оригінальною за художнім задумом і засобами втілення, у них використовується широкий арсенал композиторських і виконавських прийомів, що дає можливість по-новому розкрити потенціал скрипки як сольного інструменту, збагатити репертуар сучасних скрипалів.

Біографія автора

Марія Бабій, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри історії української музики та музичної фольклористики

Посилання

Arkhypova, A., 2018. All-Ukrainian violinist competition named after Bohodar Kotorovych Day three: victory. Pres-sluzhba Vseukrainskoho konkursu skrypaliv imeni Bohodara Kotorovycha, [online]. Available at: <http://mr.co.ua/mr/mr.nsf/0/945696E5DC557A89C225827B00771D3C?OpenDocument> [accessed: 13 March 2023].

Bezborodko, O. A., 2009a. "Zub" version for solo violin edited by Orest Smovzh [manuscript].

Bezborodko, O. A., 2009b. "Zub" for solo flute [manuscript].

Bezborodko, O. A., 2012. KOMMOΣ. In: O. Sprentsis, ed. Pʼiesy ukrainskykh kompozytoriv dlia skrypky solo [Pieces by Ukrainian composers for solo violin]. Kyiv: KIM, pp.31–34.

Bezborodko, O. A., 2019. Follia dlia skrypky solo. In: S. Zazhytko, Promynule. Dlia skrypky ta fortepiano [The past. For violin and piano]. Kyiv: KIM, p.4.

Bezborodko, O. A., 2023a. Personal site, [online]. Available at: <https://www.olegbezborodko.com/composer > [accessed: 10 March 2023].

Bezborodko, O. A., 2023b. Letter to Babii M. M. dated 04/08/2023 [letter].

Bondarenko, N. M., 2016. Art project "Zub": musical and pictorial explanations [manuscript].

Borukh, I. M., 2020. Programmaticity in Ukrainian violin music: historical, sociocultural and aesthetic-stylistic aspects. Ph.D. in Art History. Thesis. M. Lysenko Lviv National Music Academy.

Melnyk, A. O., 2016. Trends in genre and style dynamics of Ukrainian violin miniatures of the second half of the 20th and early 21st centuries. Ph.D. in Art History. Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkov State University of Arts.

Pertsov, M. O., 2017a. Kompleks zasobiv vyraznosti v tvorakh dlia fleity solo ukrainskykh kompozytoriv XXI st. [A complex of means of expression in works for solo flute by Ukrainian composers of the 21st century]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Mystetstvoznavstvo, 24, pp.164–169.

Pertsov, M. O., 2017b. Spetsyfika roli fleity v instrumentalnyi tvorakh Oleha Bezborodka [The specifics of the role of the flute in Oleg Bezborodyk's instrumental works]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Mystetstvoznavstvo, 1(36), pp.10–17.

Pertsov, M. O., 2019. Kompozytorskyi styl Oleha Bezborodka: vizii postmodernizmu [The compositional style of Oleg Bezborodko: visions of postmodernism]. Kultura i suchasnist, 1, pp.129–133.

Savchuk, I. B., 2010. Mif pro KOMMOΣ» u dzerkali suchasnoho muzychnoho protsesu ["The myth of КОММОΣ" in the mirror of the modern musical process]. ART-KURSYV, 4, pp.9–13.

Savchuk, I. B., 2019. Mythological intentions in modern Ukrainian musical culture (on the example of chamber music by V. Runchak and O. Bezborodko) [Mifolohichni intentsii v suchasnii ukrainskii muzychnii kulturi (na prykladi kamernoi muzyky V. Runchaka ta O. Bezborodka)]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 15(1), pp.50–56. https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(1).2019.169001

Fizer, K. S., 2019. The title of the musical work and its functioning in modern music (on the example of the works of Ukrainian composers). Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Kharchenko, Ye., 2007. Dyvosvit fortepiannoi muzyky Oleha Bezborodka [The wonderland of Oleg Bezborodko's piano music]. Naukovyi visnyk NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 56, pp.188–198.

Bondarenko, N., 2016. Art Genre “Meloplastic” in the Visual Space of the Music Salon. In: The Musical Salon in Visual Culture, 16th International conference, St. Peterburg, September 7-9 2016, [online]. Available at: <https://www.academia.edu/30385100/Programme_Book_16th_International_Conference_of_Association_RIdIM_St_Petersburg_7_9_Sept_2016> [accessed: 22 May 2023].

Hudson, R., 1973. The Folia Melodies. Acta Musicologica, 45, pp.98–119.

Hudson, R., 1980. Folia. The New Grove Dictionary of Music and Musicians in twenty volumes, 6, pp.690–692.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Як цитувати

Бабій, М. (2023). Твори для скрипки-соло Олега Безбородька: жанровостильовий аспект. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(61), 86–107. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301191

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво