Підготовка здобувачів освітньо-творчого ступеня доктора мистецтва в Україні (узагальнення досвіду першого п’ятиріччя на прикладі спеціальності 025 «Музичне мистецтво»)

Автор(и)

  • Богдан Жулковський Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8435-5201

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301190

Ключові слова:

доктор мистецтва, творчий мистецький проєкт, проєкт стандарту, освітньо-творча програма, навчальні дисципліни, спеціалізована рада

Анотація

Проаналізовано норми Закону України «Про вищу освіту», які стосуються третього (освітньо-творчого) рівня вищої освіти, а також Постанову Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здобуття освітньо-творчого ступеня доктора мистецтва та навчання в асистентурі-стажуванні». Виокремлено невирішені питання щодо професійних прав докторів мистецтва, зокрема можливості нарахування надбавок у граничному розмірі 15% та отримання вчених звань доцента і професора. Охарактеризовано освітньо-творчі програми, розроблені установчими групами мистецьких закладів вищої освіти, та проєкт стандарту доктора мистецтва, який пройшов фахову й методичну експертизи та наразі перебуває на прикінцевих стадіях погодження. Зауважено, що ці документи знаходяться у стані перманентного пошуку оптимальної моделі існування та щороку переглядаються на засіданнях випускових кафедр і вчених рад за участю внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів. З’ясовано, що науково-педагогічними працівниками мистецьких академій та університетів розроблено низку унікальних авторських курсів для аспірантів та асистентів-стажистів, які корелюють із темами творчих мистецьких проєктів, а також пов’язані з художніми смаками й дослідницькими зацікавленнями їх творчих керівників і наукових консультантів. Підкреслено, що всі здобувачі третього (освітньо-творчого) рівня вищої освіти є вільними у формуванні власної освітньої траєкторії, виборі навчальних дисциплін і тем для наукових досліджень та мистецьких експериментів. Встановлено, що станом на сьогодні в Україні успішно відбулося майже п’ятдесят захистів творчих мистецьких проєктів з музичного мистецтва. Вказано, що тематика творчих проєктів аспірантів є різнобічною, сферичною, панорамною і включає українську та зарубіжну музичні культури давніх епох і постмодерну, питання формотворення й засобів виразності, жанру та стилю, художніх течій та технік, проблеми джерелознавства, герменевтики і семіотики, інтерпретації і виконавства тощо. Анонсовано найближчі захисти мистецьких проєктів зі спеціальностей 021 «Аудіовізуальне мистецтво та виробництво», 026 «Сценічне мистецтво», 022 «Дизайн», 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація». Окреслено перспективи досліджень, які пов’язані з акредитаціями освітньо-творчих програм доктора мистецтва та утворенням разових спеціалізованих рад із захисту творчих мистецьких проєктів.

Біографія автора

Богдан Жулковський, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри музикознавства та методики музичного мистецтва

Посилання

Bezghin, O. I. and Uspenska, O. Yu., 2022. Methodical provision of the national artistic and educational space: training of doctors of art [Metodychne zabezpechennia vitchyznianoho mystetsko-osvitnoho prostoru: pidhotovka doktoriv mystetstva]. Kulturolohichna dumka, 21(1), pp.168–178. https://doi.org/10.37627/2311-9489-21-2022-1.168-178

Bezghin, O. I., 2020. Florentine principles for the preparation of a doctor of arts [Florentiiski pryntsypy dlia pidhotovky doktora mystetstva]. Kulturolohichna dumka, 18(2), pp.147–155. https://doi.org/10.37627/2311-9489-18-2020-2.147-155

Kasianova, O., 2021. The concept of preparing a doctor of arts in music direction [Kontsept pidhotovky doktora mystetstva z muzychnoi rezhysury]. Ukrainske muzykoznavstvo, 47, pp.18–27. https://doi.org/10.31318/0130-5298.2021.47.256713

Nazarenko, D., 2017. Pidhotovka Doctor of Arts in Music. In: Cultural and artistic education at the current stage: aspirations, challenges and prospects, International Scientific Conference, Kyiv, November 23–24, 2017. Available at: <https://www.dnmczkmo.org.ua/mizhnarodna-naukova-konferencziya-kulturno-mysteczka-osvitana-suchasnomu-etapi-pragnennya-vyklyky-perspektyvy-materialy/> [accessed: 28 September 2023].

The procedure for obtaining the educational and creative degree of Doctor of Arts and training in an assistantship-internship: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 10/24/2018 No. 865, [online]. Available at: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/865-2018-%D0%BF#Text> [accessed: 28 September 2023].

On higher education: Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII, [online]. Available at: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text> [accessed: 28 September 2023].

Smyrna, L., 2020. Ongoing challenges of higher art education. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 43, pp.27–32. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220060

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Як цитувати

Жулковський, Б. (2023). Підготовка здобувачів освітньо-творчого ступеня доктора мистецтва в Україні (узагальнення досвіду першого п’ятиріччя на прикладі спеціальності 025 «Музичне мистецтво»). Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(61), 71–85. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301190

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво