Культурологічний аспект сучасного академічного бандурного виконавства (на прикладі творчої діяльності Людмили Федорової-Коханської)

Автор(и)

  • Віта-Вікторія Задорожна Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0005-8748-4822

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301189

Ключові слова:

бандура, культура, культурологічний вимір, академічне бандурне виконавство, Людмила Федорова-Коханська

Анотація

Проаналізовано систему сучасної музичної освіти на прикладі діяльності київської, харківської та львівської школи академічного бандурного виконавства, які не тільки забезпечують, а й зберігають та продовжують українську культурно-історичну традицію, виховуючи у своїх нащадків шанобливе ставлення до її культури. З’ясовано, що кожна з них внесла свій особливий вклад у розвиток свого регіону, сформувавши систему музичного мислення, яке максимально реалізує музично-педагогічну діяльність, узагальнюючи та науково обґрунтовуючи музично-творчий розвиток кожної академічної школи, окреслюючи її напрямки функціонування в культурно-освітньому просторі. Презентовано найвідоміших представників цих шкіл та їх основні тенденції подальшого розвитку. Обґрунтовано глибокі соціально-економічні реформування, що відбуваються на територіях України та світу в цілому, котрі обумовили потребу суспільства не лише в самостійній, а й заповзятливій, енергійній, творчо орієнтованій особистості. З’ясовано, що процес адаптації такої особистості слід розглядати з позицій культурологічного аспекту. Доведено, що для майбутніх фахівців музичного мистецтва музика є одним із найемоційніших видів мистецтва, який сприяє розвитку здатності співпереживати, відчуваючи всю палітру людських емоцій та почуттів. Вмотивовано функціональне призначення бандурного виконавства мобілізувати емоційно-чуттєвий світ особистості. Охарактеризовано у цьому контексті музичну спадщину видатної академічної бандуристки Людмили Федорової-Коханської, яка стала невід’ємною складовою духовного життя нації та одним із засобів збереження культурних традицій академічного бандурного виконавства сьогодення. Обґрунтовано творчий доробок мисткині, який є потужним внеском у розвиток української музичної культури та менталітету сучасних музикантів-виконавців загалом.

Біографія автора

Віта-Вікторія Задорожна, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

творча аспірантка кафедри бандури

Посилання

Bashtan, S. and Omelchenko, O., 1984. Shkola hry na banduri [Bandura playing school]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Davydov, M., 2005. Istoriia vykonavstva na narodnykh instrumentakh (Ukrainska akademichna shkola): pidruchnyk [History of performance on folk instruments (Ukrainian Academic School): textbook]. Kyiv: NMAU imeni P. I. Chaikovckoho.

Mandziuk, L. S., 2010. Vnesok kharkivskykh myttsiv u rozvytok vykonavskoho repertuaru bandurystiv [The contribution of Kharkiv artists to the development of the performance repertoire of bandurists]. Problemy suchasnosti: kultura, mystetstvo, pedahohika, 14, pp.176–186.

Morozevych, N. V., 2003. Bandur art as a cultural heritage of modernity. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.

Panasiuk, I., 2006. Kobzarstvo i bandurnytstvo – retrospektyva tradytsii funktsionuvannia [Kobzarstvo and bandurnytvo – a retrospective of the traditions of functioning]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. Muzychne mystetstvo: problemy suchasnosti. Seriia "Naukova dumka molodykh", 64(1), pp.167–175.

Turko, N., Butsiak, V. and Pylypchuk, V., 2023. Kobzarstvo yak vazhlyva skladova zberezhennia identychnosti dukhovnoi kultury ukrainskoho narodu [Kobzarstvo as an important component of preserving the identity of the spiritual culture of the Ukrainian people]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 4, pp.208–212.

Yakivchuk, H. V., 2013. Orhanizatsiia roboty ansambliu bandurystiv u pedahohichnykh zakladakh [Organization of bandurists' work in educational institutions]. Aktualni pytannia mystetskoi pedahohiky, 2, pp.148–152.

Yanytskyi, T., 2017. Analohy ta vidminnist literaturnoho ta muzychnoho perekladiv [Analogies and differences between literary and musical translations]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. Vykonavske muzykoznavstvo, 23, pp.425–437.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ