Культурологічний аспект сучасного академічного бандурного виконавства (на прикладі творчої діяльності Людмили Федорової-Коханської)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301189Ключові слова:
бандура, культура, культурологічний вимір, академічне бандурне виконавство, Людмила Федорова-КоханськаАнотація
Проаналізовано систему сучасної музичної освіти на прикладі діяльності київської, харківської та львівської школи академічного бандурного виконавства, які не тільки забезпечують, а й зберігають та продовжують українську культурно-історичну традицію, виховуючи у своїх нащадків шанобливе ставлення до її культури. З’ясовано, що кожна з них внесла свій особливий вклад у розвиток свого регіону, сформувавши систему музичного мислення, яке максимально реалізує музично-педагогічну діяльність, узагальнюючи та науково обґрунтовуючи музично-творчий розвиток кожної академічної школи, окреслюючи її напрямки функціонування в культурно-освітньому просторі. Презентовано найвідоміших представників цих шкіл та їх основні тенденції подальшого розвитку. Обґрунтовано глибокі соціально-економічні реформування, що відбуваються на територіях України та світу в цілому, котрі обумовили потребу суспільства не лише в самостійній, а й заповзятливій, енергійній, творчо орієнтованій особистості. З’ясовано, що процес адаптації такої особистості слід розглядати з позицій культурологічного аспекту. Доведено, що для майбутніх фахівців музичного мистецтва музика є одним із найемоційніших видів мистецтва, який сприяє розвитку здатності співпереживати, відчуваючи всю палітру людських емоцій та почуттів. Вмотивовано функціональне призначення бандурного виконавства мобілізувати емоційно-чуттєвий світ особистості. Охарактеризовано у цьому контексті музичну спадщину видатної академічної бандуристки Людмили Федорової-Коханської, яка стала невід’ємною складовою духовного життя нації та одним із засобів збереження культурних традицій академічного бандурного виконавства сьогодення. Обґрунтовано творчий доробок мисткині, який є потужним внеском у розвиток української музичної культури та менталітету сучасних музикантів-виконавців загалом.
Завантаження
Посилання
Bashtan, S. and Omelchenko, O., 1984. Shkola hry na banduri [Bandura playing school]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Davydov, M., 2005. Istoriia vykonavstva na narodnykh instrumentakh (Ukrainska akademichna shkola): pidruchnyk [History of performance on folk instruments (Ukrainian Academic School): textbook]. Kyiv: NMAU imeni P. I. Chaikovckoho.
Mandziuk, L. S., 2010. Vnesok kharkivskykh myttsiv u rozvytok vykonavskoho repertuaru bandurystiv [The contribution of Kharkiv artists to the development of the performance repertoire of bandurists]. Problemy suchasnosti: kultura, mystetstvo, pedahohika, 14, pp.176–186.
Morozevych, N. V., 2003. Bandur art as a cultural heritage of modernity. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.
Panasiuk, I., 2006. Kobzarstvo i bandurnytstvo – retrospektyva tradytsii funktsionuvannia [Kobzarstvo and bandurnytvo – a retrospective of the traditions of functioning]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. Muzychne mystetstvo: problemy suchasnosti. Seriia "Naukova dumka molodykh", 64(1), pp.167–175.
Turko, N., Butsiak, V. and Pylypchuk, V., 2023. Kobzarstvo yak vazhlyva skladova zberezhennia identychnosti dukhovnoi kultury ukrainskoho narodu [Kobzarstvo as an important component of preserving the identity of the spiritual culture of the Ukrainian people]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 4, pp.208–212.
Yakivchuk, H. V., 2013. Orhanizatsiia roboty ansambliu bandurystiv u pedahohichnykh zakladakh [Organization of bandurists' work in educational institutions]. Aktualni pytannia mystetskoi pedahohiky, 2, pp.148–152.
Yanytskyi, T., 2017. Analohy ta vidminnist literaturnoho ta muzychnoho perekladiv [Analogies and differences between literary and musical translations]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. Vykonavske muzykoznavstvo, 23, pp.425–437.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.