Соціокультурний аналіз арт-активізму

Автор(и)

  • Наталія Бородіна Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-7502-518X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301186

Ключові слова:

арт-активізм, артивізм, перформанс, інсталяція, мурал, мистецтво

Анотація

Виокремлено три основні методології арт-активізму (артивізму): groupism, fieldcrossing та подієвий підхід. Визначено широке коло можливостей артивізму: привернення уваги до актуальних соціокультурних проблем, «залучення» більш широкої аудиторії, заохочення допомоги постраждалим в результаті військових конфліктів. З’ясовано, що в контексті сучасних реалій повномасштабного вторгнення Росії в Україну артивізм дає можливість показати відмінності української та російської культури (російська пропаганда стверджує, що вони тотожні). Доведено, що акції артивізму дозволяють визначити особливості культурної ідентичності, відкрити для Заходу систему цінностей України та продемонструвати за допомогою мистецтва культурно-ментальні особливості України, на які спираються цінності. Виокремлено чотири категорії мистецьких акцій, які активно використовуються в артивізмі 2022–3023 років, присвяченому повномасштабному вторгненню Росії в Україну: помірний артивізм — нейтральна підтримка (підсвічування будівель в кольори українського прапору, благодійні концерти тощо), радикальний артивізм — шокуючі втручання (перформанси, які імітують поранення та смерть), псевдопідтримка (в цих акціях українців закликають зупинити боротьбу та «помиритися») та акції «зради», які були сприйняті як псевдопідтримка і викликали обурення. З’ясовано за допомогою OSINT-аналізу, що мистецькі акції радикального та помірного артивізму існують в балансі — радикальний арт-активізм більш довго пам’ятають, а помірний артивізм викликає більше підтримки. Визначено, що на глядачів найбільший вплив та підтримку мають акції псевдопідтримки через пропозицію дуже легкого рішення — «не втручатись у проблему». Доведено доцільність упровадження перевірки реакції на проєкти арт-активізму на фокус-групі задля мінімізації у подальшому кейсів «зради».

Біографія автора

Наталія Бородіна, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

кандидат філософських наук, докторант кафедри теорії та історії культури

Посилання

Habriadze, K., 2023. Potap commented on the hate surrounding the song "Volunteer" and explained the meaning of the line "I was with boys, fighters, I volunteered", [online]. Available at: <https://tsn.ua/glamur/potap-prokomentuvav-heyt-navkolo-pisni-volonter-i-poyasniv-znachennyaryadka-ya-bula-z-hlopcyami-biycyami-ya-volonterila-2330536.html> [accessed: 10 October 2023].

Horlach, P., 2022. Remind the world that the war is still going on: art actions in support of Ukraine, [online]. Available at: <https://suspilne.media/222851-nagadati-svitu-so-vijna-se-trivaemistecki-akcii-na-pidtrimku-ukraini/> [accessed: 07 October 2023].

Diatel, O., 2022. My skills are my weapon. Is there a place for cultural events during war?? [online]. Available at: <https://life.pravda.com.ua/columns/2022/05/14/248644/> [accessed: 03 October 2023].

Karpiuk, Ye., 2022. Berlin will host an exhibition of artwork about the war in Ukraine, [online]. Available at: <https://donttakefake.com/en/berlin-will-host-an-exhibition-of-artworkabout-the-war-in-ukraine/> [accessed: 10 October 2023].

Kroitor, A. V., 2019. Political actionism as a form of artistic expression of political protest [Politychnyi aktsionizm yak forma mystetskoho vyrazhennia politychnoho protestu]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 24, pp.24–33. https://doi.org/10.32837/apfs.v0i24.886

Art against war: street artists from around the world express support for Ukraine (photo gallery), 2022, [online]. Available at: <https://www.radiosvoboda.org/a/foto-antivoyennigraffiti/31852746.html> [accessed: 01 October 2023].

Morozov, O., 2023. "Art is a weapon!": who and why organizes a charity festival in Berlin in support of Ukraine, [online]. Available at: <https://www.village.com.ua/village/culture/cultureguide/336305-art-weapon-gid> [accessed: 02 October 2023].

Nazar, Ya., 2016. Art about war: between creativity and propaganda, [online]. Available at: <https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/02/160222_war_art_lviv_hk> [accessed: 08 September 2023].

Onyshchenko, A. V., 2019. Constructing reality: art as a field of struggle for representations of political ideologies [Konstruiuiuchy realnist: mystetstvo yak pole borotby reprezentatsii politychnykh ideolohii]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 4, pp.67–72. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.4.67-72

Rybalko, I. and Mysnyk, L., 2023. Rybalko, I. ta Mysnyk, L., 2023. Rol mystetstva ta artproiektiv pid chas viiskovoi ahresii [The role of art and art projects during military aggression]. In: Project management of post-war development of Ukraine, XX International Conference, Kyiv, May 12 2023. Kyiv: KNUBA, pp.199–203.

Stetsenko, L. L., 2012. Sotsiolohichni pohliady na mystetstvo v konteksti suchasnoi estetyky [Sociological views on art in the context of modern aesthetics]. Humanitarnyi chasopys, 3, pp.38–45.

Tormakhova, A. M., 2022. Do problemy vzaiemodii mystetstva ta polityky v konteksti suchasnoi kultury [To the problem of the interaction of art and politics in the context of modern culture]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kulturolohiia, 2, pp.64–68.

Shulha, Z., 2017. Khudozhnii tekstyl yak zbroia [Artistic textiles as a weapon]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 31, pp.51–70.

Brubaker, R., 2004. Ethnicity without groups. In: S. May, T. Modood, J. Squires, eds. Ethnicity, Nationalism, and Minority Rights. Cambridge: Cambridge University Press, pp.50–77. https://doi.org/10.1017/CBO9780511489235.004

Origlia, F., 2022. Laika, la street artist in maschera paragonata a Banksy: “La mia arte? Non risparmia nessuno”, [online]. Available at: < https://www.vogue.it/news/article/laika-street-artdocumentario-festival-cinema-roma-2022> [accessed: 11 October 2023].

Salzbrunn, M., 2015. Art and Activism: Creativity and Performance as Subversive Forms of Political Expression in Super-Diverse Cities. European Research Council. https://doi.org/10.3030/681880

Salzbrunn, M., 2021. Researching Artivism through the Event approach. Epistemological and Methodological Reflections about Art and Activism. Connessioni Remote. Artivismo_Teatro_Tecnologia, 2(II), pp.175–188.

Sanz, T. and Rodriguez-Labajos, B., 2021. Does artistic activism change anything? Strategic and transformative effects of arts in anti-coal struggles in Oakland, CA. Geoforum, 122, pp.41–54. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.03.010

Vandana, K., 2022. Explained: How artists in Ukraine are following the tradition of depicting war through art, [online]. Available at: <https://indianexpress.com/article/explained/ukraine-artists-depicting-war-through-art-explained8072464/> [accessed: 08 October 2023].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Як цитувати

Бородіна, Н. (2023). Соціокультурний аналіз арт-активізму. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(61), 44–58. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(61).2023.301186

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ