Режисерська інтерпретація біблійної тематики в опері Мирослава Скорика «Мойсей»
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(60).2023.296806Ключові слова:
біблійна тематика, опера Мирослава Скорика «Мойсей», поема «Мойсей» І. Франка, режисерська інтерпретація, Львівська національна опера, Національна опера УкраїниАнотація
Розглянуто звернення композиторів до біблійних сюжетів при написанні музичнотеатральних творів. Виявлено зв’язок між використанням митців різних епох означеної тематики з соціальними та культуротворчими процесами. Проаналізовано та систематизовано джерельне й аналітичне підґрунтя дослідження в музикознавчому, театрознавчому та інтерпретаційному (виконавському) аспектах. Обґрунтовано мету дослідження — розгляд особливостей режисерських підходів у втіленні музичнотеатрального твору на біблійну тематику відповідно до соціальних та культуротворчих процесів на зламі другого й третього тисячоліть. Висвітлено ідейну основу твору, коло проблематики та історичне підґрунтя створення української сучасної опери на біблійний сюжет. Окреслено характерні риси твору М. Скорика «Мойсей», притаманні опері-ораторії та опері-притчі. Сформовано тривимірність світу сюжетної основи, втіленої в музичній драматургії. Проведено порівняльний аналіз реалізації твору в оперних театрах Львова та Києва. Виявлено специфічність підходів постановників до реалізації вистави відповідно до жанрових ознак твору. Охарактеризовано сценографічне вирішення опери «Мойсей» за львівською та київською версіями. Акцентовано увагу на концепції світлової партитури як важливого чинника при побудові сценічної дії. Доведено необхідність підбору режисерських прийомів у процесі створення вистави притчового спрямування з ознаками опери-ораторії. Виявлено варіативність підходів у роботі з хором із диференціацією виконавських задач. Проаналізовано інтерпретаційні аспекти до сценічного вирішення опери з акцентуванням уваги на ключових постановочних епізодах. Надано характеристику образів головних персонажів із окресленням їх виконавського вирішення. Спрогнозовано звернення митців до реалізації вистав на біблійну тематику в умовах розвитку світової театральної практики з можливістю урізноманітнення режисерських вирішень.
Завантаження
Посилання
Berehova, O., 2006. Opera M. Skoryka "Moisei" u konteksti suchasnoho ukrainskoho kulturotvorennia [M. Skoryk's opera "Moses" in the context of modern Ukrainian cultural creation]. Mystetstvoznavchi zapysky, 9, pp.135–144.
Bielik-Zolotarova, N. A., 2013. Diia ta protydiia v khorovii dramaturhii opery M. Skoryka "Moisei" [Action and counteraction in the choral drama of M. Skoryk's opera "Moses"]. Tavriiski studii. Mystetstvoznavstvo, 4, pp.1–13.
Derevianchenko, O. O., 2022. Filosofsko-trahediina skladova khudozhnoi kontseptsii opery "Moisei" Myroslava Skoryka [Philosophical and tragic component of the artistic concept of the opera "Moses" by Myroslav Skoryk]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 133, pp.160–176.
Kyianovska, L. O., 2008. Myroslav Skoryk: liudyna i mytets [Myroslav Skoryk: man and artist]. Lviv: Spolom.
Kyianovska, L., 2001. "Moisei" na porozi novoho stolittia ["Moses" on the threshold of a new century]. Muzyka, 6(329), pp.14–15.
Kyianovska. L., 2002. Opera "Moisei" Myroslava Skoryka – teksty, konteksty, pidteksty (estetyko-krytychne ese) [The opera "Moses" by Myroslav Skoryk – texts, contexts, subtexts (aesthetic-critical essay)]. Prostsenium, 1, pp.55–60.
Kuryshev, Ye., 2002. "Moisei" M. Skoryka: vira ta znevira ["Moses" by M. Skoryk: faith and despair]. Muzyka, 1–2 (330–331), pp.14–15.
Pashkovskaya, L. L., 2010. "Zemnoe i nebesnoe" v opere M. Skorika "Moisei" po odnoimennoi poeme I. Franko ["Earthly and Heavenly" in M. Skorik’s opera "Moses" based on the poem of the same name by I. Franko]. Kul'tura narodov Prichernomor'ya, 196(1), pp.36–39.
Stanishevskyi, Yu. O., 2012. Natsionalna opera Ukrainy 2001–2011 [National Opera of Ukraine 2001–2011]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

