Духовні концерти Максима Березовського: проблема поставторських редакцій
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(60).2023.296794Ключові слова:
українська духовна музика другої половини ХVІІІ століття, доба класицизму, хоровий концерт, музичний рукопис, редагуванняАнотація
Вивчено комплекс питань, пов’язаних із редагуванням музичних текстів трьох загальновідомих хорових концертів видатного українського композитора доби класицизму Максима Березовського. Виявлено і систематизовано джерела нотного тексту – музичні рукописи другої половини ХVIII – ХІХ століть і видання ХІХ – ХХ століть. Визначено мету дослідження, яка передбачає порівняння нотного тексту духовних концертів М. Березовського зі збірників 1980–1990-х років із варіантами, наявними у музично-рукописних джерелах другої половини ХVIII століття. Застосовано метод компаративного аналізу, що надає підстави для виявлення спільного і відмінного в рукописних та опублікованих музичних текстах духовних концертів М. Березовського. Виявлено сліди пізнішої редакторської правки, зробленої під час підготовки аналізованих концертів до публікації у 1817–1818, 1904 і 1995 роках. Вказано, що ця практика розпочалася вже на початку ХІХ століття, у процесі підготовки до видання концерту «Не отвержи мене во время старости». Зазначено, що внаслідок такої правки в кожному з трьох концертів М. Березовського перетворено початковий авторський текст. Доведено, що коригуванню підлягали голосоведення, гармонія, фактура, мелодичний рельєф тощо. Зроблено висновок про те, що виправлені варіанти тексту є поставторськими редакціями. Наголошено на тому, що віднайдені духовні концерти М. Березовського дійшли до нашого часу у тому вигляді, як їх задумав і написав композитор, тому що вони не публікувалися в ХІХ столітті. Вказано, що біографія М. Березовського теж зазнала редагування в ХІХ столітті і що зараз важливо очистити її від вигаданих нашарувань, відновивши справжні факти на основі прижиттєвих документальних матеріалів
Завантаження
Посилання
Berezovskii, M., 1989. Khorovye proizvedeniya [Choral works]. Kiev: Muzykal'naya Ukraina.
Berezovskyi, M., 1995. Khorovi dukhovni tvory [Choral spiritual works]. Kyiv: Ukrainskyi fond dukhovnoi muzyky.
Berezovskyi, M., 2018. Vidnaideni khorovi kontserty [Found choral concerts]. Part "A". Kontserty chotyryholosni. Seriia "Antolohiia ukrainskoi dukhovnoi muzyky". Issue V. Kyiv: Vydavnychyi dim "Komora".
Bolkhovitinov, E., 1805. Berezovskii [Berezovsky]. Drug prosveshcheniya, June, pp.224–225.
Vorotnikov, P., 1851. Berezovskii i Galuppi [Berezovsky and Galuppi]. Biblioteka dlya chteniya, 105, pp.109–122.
Dukhovno-muzykal'nye sochineniya raznykh avtorov [Spiritual and musical compositions by various authors], 1887. Seriya 3–4. Moskva: Izd. P. Yurgensona.
Istoricheskaya khrestomatiya tserkovnogo peniya [Historical anthology of church singing], 1904. Sankt-Peterburg, VI.
Lebedeva-Emelina, A. V., 2004. Russkaya dukhovnaya muzyka epokhi klassitsizma (1760–1825): katalog prizvedenii [Russian sacred music of the era of classicism (1760 – 1825): catalog of works]. Moskva: «Progress-Traditsiya».
Levashov, E. and Polekhin, A., 1985. M. S. Berezovskii [M. S. Berezovsky.]. Istoriya russkoi muzyki, 3(2), pp.132–160.
Rytsareva, M. G., 1983. Kompozitor M. S. Berezovskii: zhizn' i tvorchestvo [Composer M. S. Berezovsky: life and work]. Leningrad: Muzyka.
Shumilina, O. A., 2015. O dvukh versiyakh kontserta "Ne otverzhi mene vo vremya starosti" Maksima Berezovskogo [About two versions of the concert “Do not reject me in my old age” by Maxim Berezovsky]. Muzykal'naya akademiya, 4, pp. 62–64.
Shumilina, O., 2021. Maksymu Berezovskomu prysviachuietsia [Dedicated to Maxim Berezovsky]. Muzyka, 1–2, pp.12–15.
Shumilina, O. A., 2020. Postat Maksyma Berezovskoho: vidome i nevidome [The figure of Maxim Berezovsky: known and unknown]. KALOFONIA: naukovyi zbirnyk z istorii tserkovnoi monodii ta hymnohrafii, 10, pp.66–75.
Shumilina, O. A., 2016. Prychasni virshi Maksyma Berezovskoho: oryhinal chy piznisha pidrobka? [Maxim Berezovsky's devotional poems: original or later forgery?] Chasopys NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 4(33), pp.25–37.
Shumilina, O., 2023. Khorovi kontserty Maksyma Berezovskoho v partesnii notatsii. In: Maksymu Berezovskomu prysviachuietsia: kolektyvna monohrafiia [Maxim Berezovsky is dedicated: a collective monograph]. Lviv: BONA, pp. 86–100.
Yurchenko, M., 1995. Nevidomyi kontsert Maksyma Berezovskoho [Unknown concert of Maxim Berezovsky]. Muzyka, 5, pp.18–21.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

