ТЕХНОЛОГІЇ РОЗШИРЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В ОПЕРІ: АНАЛІЗ ЗАСТОСУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(59).2023.295427Ключові слова:
XR (розширена реальність), VR (віртуальна реальність), AR (доповнена реальність), MR (змішана реальність), цифровий театр, сучасна операАнотація
Розглянуто застосування технологій розширеної реальності у сучасному оперному мистецтві. Визначено та схарактеризовано різновиди технологій, що формують розширену реальність — об’єднавчий термін, що існує на даний момент як ідея тотальної цифрової інфраструктури. Окреслено особливості доповненої реальності, яка дозволяє накладати цифрові об’єкти на фізичний простір, несучи доповнюючу інформаційну та сценарну функції. Розглянуто характерні особливості віртуальної реальності, що передбачає інтерактивні досвіди повного занурення завдяки застосуванню тактильного, зорового, слухового каналів сприйняття та відео 360° як пасивний досвід. Зосереджено увагу на змішаній реальності, яка уможливлює взаємодію між цифровими та реальними об’єктами, створюючи враження цілісності. Наведено приклади застосування вищеокреслених технологій міжнародними оперними компаніями. Проаналізовано застосування вищезазначених технологій на основі українського оперного простору, зокрема, у проєкті «NOCTURNE VR» за мотивами камерної опери М. Лисенка «Ноктюрн». Виявлено практичні та теоретичні можливості розвитку і трансформації окремих складових оперного мистецтва, що можуть бути спровоковані прогресом технологій та суспільним запитом. З’ясовано наявність потреби в аналізі опери з точки зору міждисциплінарного підходу в контексті практичного застосування технологій. Досліджено адаптивність оперного мистецтва у контексті розвитку технології. Висвітлено концепцію опери як глядацького досвіду, зокрема як специфічного типу уваги глядача. Обґрунтовано означену концепцію як методологію свідомої роботи з часом у філософському розумінні. Висунуто тезу, що подібні міждисциплінарні студії з аналізу як оперного мистецтва, так і феномену технологій розширеної реальності, є корисними та необхідними для практичного втілення проєктів цифрового театру. Обумовлено послідовний розвиток та взаємне збагачення як творчого, так і технічного інструментарію митців-практиків у розглянутому контексті.
Завантаження
Посилання
Bohachov, M., 2021. Voiceless: opera as a type of attention. Your Art, [online]. Available at: <https://supportyourart.com/columns/bez-golosu-opera-yak-typ-uvagy-chastyna-1/> [accessed: 02 February 2021].
Manotskov, A., 2015. The musical sphere of modern culture: dimensions and configurations. ELEKTROTEATR STANISLAVSKII, [online]. Available at: <https://electrotheatre.ru/theatre/article/188> [accessed: 10 March 2023].
Chekan, Yu. I., 2020. Director's innovations in the use of technical means and technologies in stage art. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 129, pp.81–91.
Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski innovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo, 2(1), pp.52–72.
Hutcheon, L., 2006. Interdisciplinary opera studies. PMLA, 121(3), pp.802–810.
Iudova-Romanova, K., Humenyuk, T., Horevalov, S., Honcharuk, S. and Mykhalov, V., 2023. Virtual reality in contemporary theatre. Journal on computing and cultural heritage, 15(4), pp. 1–11. https://doi.org/10/gr9dh7
Kotnik, V., 2013. The adaptability of opera: when different social agents come to common ground. International review of the aesthetics and sociology of music, 44(2), рр.303–342.
Krishnasamy, R., Vistisen, P., Nikolic, L., Hemmingsen, L. and Scarpelli, M., 2023. The meta-stage: utilizing metaverse-enabling technologies for hybrid co-presence experiences. In: EAI TIE 2023, 4th EAI International conference on technology, innovation, entrepreneurship and education, Cambridge, United Kingdom, September 27–28 2023. Cambridge: Springer.
Laurel, B., Strickland, R. and Tow, R., 1994. Placeholder: landscape and narrative in virtual environments. ACM Computer Graphics Quarterly, 28(2), [online]. Available at: <http://tauzero.com/Brenda_Laurel/Placeholder/CGQ_Placeholder.html> [accessed: 22 January 2019].
Lee, L.-H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., Kumar, A., Bermejo, C. and Hui, P., 2021. All one needs to know about metaverse: a complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of latex class files, 14(8), pp.1–66. https://doi.org/10.48550/arXiv.2110.05352
Pratt, S. L., 2009. Opera as experience. The journal of aesthetic education, 43(4), рр.74–87.
Webb, A. and Layton, J., 2023. ‘It’s not just about technology!': creativity as a driving force for nurturing the development of skills for digital performance. International journal of performance arts and digital media, pр.1–19. https://doi.org/10.1080/14794713.2023.2223719
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
 - автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.
 
						
							
